کامیون داران ایران در اعتصاب

نویسنده

» نگاه واشنگتن پست به تبعات افزایش بهای سوخت

توماس اردبرینک

 

شرکت های حمل و نقل ایران می گویند هزاران راننده کامیون بدنبال افزایش فاحش بهای گازوئیل در ایران، برای روز دوم دست به اعتصاب زدند. در همین حال، دولت اوباما از سخت تر شدن تحریم های اقتصادی خبر داد که برای واداشتن ایران به سازش بر سر برنامه هسته ای خود تنظیم شده اند.

ظاهرا اعتصاب های همزمان در شهرهای مختلف ایران، اولین نشانه از نارضایتی عمومی از افزایش بهای سوخت در روز یکشنبه از سوی دولت محمود احمدی نژاد است. این بخشی از طرح کلی دولت برای حذف یارانه های دولتی ظرف هفته های آتی محسوب می شود.

محمود ارجمند مدیر یکی از شرکت های حمل و نقل در تهران گفت: “دست کم نیمی از رانندگان کامیون کشور در اعتصاب هستند و  کار نمی کنند.” وی گفت رانندگانی که کار می کنند بهای حمل و نقل کالا را تا نزدیک به 40 درصد افزایش دادند.

بر اساس طرح جدید، رانندگان کامیون باید 20 برابر بهای قبلی گازوئیل را پرداخت کنند. گازوئیل از یارانه بالایی در ایران برخوردار بوده و حتی اکنون نیز به مراتب ارزانتر از قیمت آن در آمریکاست. رانندگان کامیون می توانند در ماه آینده یک بار باک کامیون خود را با بهای قبلی 6 سنت به ازای هر گالن پر کنند. اما پس از آن، آنها باید برای هر گالن 1.32 دلار پرداخت کنند.

احمدی نژاد گفت: “بهای بسیاری از کالاها به همین دلیل افزایش خواهد یافت.”

فروش گازوئیل از زمان اعلام نرخ جدید به شدت کاهش یافته است. بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران ایران به سایت خبری آینده نیوز گفت فروش گازوئیل حدود 73 درصد کمتر بوده است.

بهای سوخت غیر گازوئیلی نیز بالا رفته است اما نسبت آن کمتر بوده است. حداکثر افزایش آن معادل 60 درصد درنظر گرفته شده و بهای آن به 2.65 دلار برای هر گالن  می رسد.

هرچند دولت با در اختیار داشتن ذخایری از برخی محصولات نظیر برنج، روغن آشپزی و شوینده ها، تا از افزایش قیمت آنها تا حدی جلوگیری کند، اما اعتصابات می تواند سیستم توزیع را مختل کند و آن نیز به نوبه خود سبب تشدید تقاضا و افزایش قیمت ها خواهد شد.

مقامات ایران وجود اعتصاب را انکار می کنند اما تأیید کرده اند که ده ها راننده کامیون در روز دوشنبه کار نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی ایسنا، محمد رویانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل ملی و مدیریت مصرف سوخت گفت: “تنها 60 راننده امروز کار نکرده اند.” ضمناً وی گفت از بین 2500 درخواست برای حمل و نقل در سراسر کشور، تنها 9 مورد انجام نشده است.

شرکت های حمل و نقل روز سه شنبه اعلام کردند راننده کافی برای ارسال کالا از پایتخت به شهرهای سایر استان ها در اختیار ندارند. یک مدیر حمل و نقل به نام سعید که تنها حاضر شد نام کوچک خود را اعلام کند، گفت: “راننده ها در اعتصاب هستند اما من نمی دانم این اعتصاب تا چه وقت طول خواهد کشید زیرا خیلی از آنها باید برای کامیون هایشان کرایه ماهیانه پرداخت کنند.”

فروشگاه های بزرگ در تهران در روز سه شنبه، همزمان با جشن شب یلدا در ایران، خالی از مشتری بودند. خانواده های ایرانی به طور سنتی در این روز گرد هم می آیند و ضمن شعر خوانی، میوه و آجیل می خورند.

یک فروشنده در فروشگاه بزرگ شهروند در منطقه نسبتا متمول سعادت آباد گفت: “فروشگاه ما در سال گذشته پر از مشتری بود. احتمالاً آنها در حال صرفه جویی در پولشان هستند.”

دولت اعلام کرده است که بهای تمام اقلام اصلی تحت نظارت قرار خواهد گرفت و هرکس که بهای اقلام را فراتر از معیارهای دولتی افزایش دهد، دستگیر خواهد شد. بهای نان در روز سه شنبه به طور رسمی سه برابر شد و به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس از 10 سنت به 30 سنت افزایش یافت.

گلرخ امیری یک زن خانه دار ایرانی گفت: “چند هفته طول می کشد تا مردم کاملاً درک کنند چه اتفاقی افتاده است. اما امروز صبح که تاکسی غیردربستی معمول را گرفتم، راننده به طور خودسرانه قیمت را 25 درصد افزایش داده بود. راننده به من گفت برو به هرکسی که می خواهی شکایت کن. اما من  مجبورم مبلغ را بپردازم.”

منبع: واشنگتن پست- 21 دسامبر