به خاطر چند میلیارد تومان بیشتر!

نویسنده
حسین محمدی

» افشاگری های راست گرایان علیه یکدیگر

به دنبال اختلافاتی که میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلجی به وجود آمد، اصول‌گرایانی که معتقدند اسفندیار رحیم‌مشایی پشت این قضایا قرار دارد، دست به افشاگری علیه وی زده‌اند.

این‌گونه بود که در روزهای گذشته برخی از سایت‌های متعلق به اصول‌گرایان منتقد، هم‌چون محمدباقر قالیباف، احمد توکلی، علی‌رضا زاکانی و.. – دست به افشاگری درباره برخی از پرونده‌های اخلاقی ومالی رحیم‌مشایی زده‌اند. حامیان رحیم‌مشایی نیز در مقام حمله متقابل بر شدت حملات خود علیه این افراد افزوده‌اند.

 

پرونده میلیاردی شرکت سمگا

هفته گذشته سایت الف ـ متعلق به احمد توکلی، نماینده و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ـ با انتشار پرونده‌ شرکتی با نام سمگا، خبر داد که اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکانش گردانندگان این شرکت هستند و تخلفات متعددی نیز انجام داده‌اند.

سایت الف در گزارش خود آورده بود که این شرکت با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد تومان تاسیس شده و مدیرعامل آن مهدی جهانگیری، معاون سابق رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی بوده است؛رحیم‌مشایی و بقایی هم سهام‌داران اصلی آن هستند.

این سایت همچنین گزارش کرده بود که علاوه بر مشایی و بقایی، مرتضی تمدن استاندار تهران نیز از اعضای این شرکت است. به نوشته الف از جمله رانت‌های ویژه این شرکت واگذاری مجانی بیش از یک میلیون مترمربع زمین در لویزان با مصوبه هیات دولت و همچنین واگذاری ۳۱ هزار مترمربع زمین در اطراف فرودگاه امام خمینی بوده که تنها هزینه کارشناسی آن‌ها ۳ میلیارد تومان بوده است.

سایت نزدیک به احمد توکلی مدعی شده بود که شرکت سمگا از زمان تاسیس تاکنون حداقل ۶ شرکت بزرگ اقماری تاسیس کرده که یکی از آن‌ها با عنوان بانک گردشگری، اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد.

اما هم‌زمان با انتشار قسمت دوم افشاگری‌های این سایت، شرکت سمگا به تکذیب ادعاهای سایت الف پرداخته است. این شرکت در توضیحات خود با اشاره به این نکته که “سمگا از طریق مراجع ذی‌صلاح قضایی برای احقاق حقوق و اعاده حیثیت خویش و سهام‌داران گرامی خود در قبال اتهامات واهی و بی‌اساس وارده اقدام نموده است و موضوع را به طور جدی پیگیری می‌نماید”، نوشته است: “این شرکت هیچ‌گونه رابطه‌ای اعم از سهام‌داری، مالی، سیاسی، حزبی، جناحی و امثال آن با هیچ فرد یا گروهی خصوصا مقامات دولتی نام‌برده در خبر سایت الف نداشته و خود را وام‌دار و بدهکار هیچ فرد و گروهی نمی‌داند”.

این در حالی است که سایت الف در قسمت دوم گزارش خود درباره این شرکت، چنین نوشته است: “مدیری بلندپایه (جهانگیری) از سازمان دولتی (میراث فرهنگی) جدا شده و شرکتی خصوصی (سمگا) را تاسیس کرده است. همکاران سابق وی (مدیران باقی مانده در میراث فرهنگی از جمله بقایی)، از اموال بیت‌المال (نقدینگی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی)، بخشی از سهام شرکت همکار سابق‌شان می‌خرند و نقدینگی مورد نیاز این شرکت خصوصی را تامین و نهادهای مالی و بانک‌ها را نیز تشویق به خرید سهام این شرکت کرده‌اند. هم‌زمان تلاش می‌شود امتیازاتی نظیر واگذاری زمین بدون مزایده در اختیار این شرکت قرار گیرد”.

 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در پاسخ به مطلب الف، جوابیه‌ای را “برای تنویر افکار عمومی” و به منظور “جلوگیری از تشویش اذهان عمومی” و “بازتاب ناخوشایند” خبر ارسال کرده است.

اما سایت متعلق به احمد توکلی همچنان به افشاگری های خود ادامه داده و در مطلبی دیگر به بررسی سوابق آرش کوشا ـ برادرزاده اسفندیار رحیم‌مشایی پرداخته است. الف با اشاره به این نکته که “از سوابق آرش در اسناد عمومی در دسترس تا قبل از دهه هشتاد خبری نیست. منابع محلی به الف می‌گویند که او قبلا در اداره منابع طبیعی و جنگل‌داری تهران کارهای ساده دفتری همانند کارهای مربوط به نشریه و… انجام می‌داده است. وی مدتی نیز بیکار بوده و در مغازه یکی از اقوام کار می‌کرده است”، نوشته است: “عضویت کوشا در هیات مدیره امداد خودرو در سال 88 به مدت دو سال دیگر تمدید می‌شود. سال 88 برای آرش، سال پرکاری است. آرش در این سال به شرکت ورزشی سایپا هم می‌رود و در آن‌جا ضمن انتصاب به عنوان عضو هیات مدیره، مدیر عامل می‌شود.  آرش در این سال، رییس هیات‌مدیره شرکت فرهنگی ورزشی سایپا شمال نیز می‌شود. در آن سال، رسانه‌ها نوشتند که یکی دیگر از اعضای خانواده مشایی به نام رضا رحیم‌مشایی نیز به عنوان مدیر اداری شرکت سرمایه گذاری سایپا منصوب شده و برادر آرش (کوروش) نیز به عنوان کارشناس یا مدیر دفتر توسعه مدیریت سایپا منصوب گشته است”.

این سایت همچنین اضافه کرده رضا سماعی، پسرخاله آرش مشایی، نیز که- قبلا در سیستم بانکی مشغول به کار بوده اکنون به ریاست بانک بین المللی توسعه ونزوئلا (فعال در ایران و ونزوئلا) رسیده است. صد درصد سهام این بانک به بانک توسعه صادرات ایران تعلق دارد.

وب‌سایت الف همچنین با اشاره به  آنچه آن را “خودخریدی سایپا” نامیده، نوشته است که این اتفاق در زمان مدیرعاملی فردی به نام پوستین‌دوز اتفاق افتاده که از نزدیکان مشایی است و اکنون به عنوان نامزد اصلی وزارت جدیدی که از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع حاصل می شود، مطرح شده است.

 

سواستفاده در شورای عالی ایرانیان

از سوی دیگر، پرویز سروری، که از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشوربوده، در گفت‌وگویی به برخی از موارد سواستفاده در این نهاد پرداخته است.

وی  گفته است: “در زمان تصویب بودجه شاهد بودیم که پیامک‌هایی از طرف ایرانیان خارج از کشور می‌آمد و به نمایندگان پیشنهاد مدیریت و نظارت بر پروژه‌های بالای یک میلیارد یورویی داده می‌شد؛ این به نوعی رشوه محسوب می‌شد برای این‌که نمایندگان را متقاعد کنند تا بودجه‌ی این شورا را تصویب کنند”.

 وی همچنین اضافه کرده است که “نکته‌ی جالب در انتخاب اعضای کمیته‌ی تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان این بود که بعضی از افرادی که در جریان رأی گیری مجلس برای تحقیق و تفحص صددرصد مخالف بودند، کاندید عضویت در این کمیته شدند”.

سروری همچنین گفته  به دلیل همین مسایل معتقد است نتایج تحقیق این کمیته به جایی نمی‌رسد و از آن استعفا داده است.

در همین حال وب‌سایت هفت صبح ـ نزدیک به رحیم‌مشایی ـ پرویز سروری را از “چهره‌های نزدیک به اقتدارگرایان” نامیده و از وب‌سایت برهان، که با وی مصاحبه کرده، با عنوان وب‌سایتی که “ منابع مالی هنگفت آن توسط اقتدارگرایان تامین می‌شود” نام برده و نوشته است: “عملکرد شورای عالی ایرانیان و دکتر محمد شریف ملک زاده خود به اندازه کافی برای دفاع از خدمات این نهاد گویا است که چنین شایعاتی مبنی بر ارسال پیامک به نمایندگان برای اجرا و نظارت بر طرح های به اصطلاح میلیارد یورویی نتواند آن را تخریب کند”.

از سوی دیگد وب‌سایت شفاف ـ نزدیک به محمدباقر قالیباف ـ با انتشار مطلبی، به بحث سواستفاده فردی با عنوان “پ” از رابطه با رحیم‌مشایی پرداخته و نوشته است: “شرکت “ف” که یکی از مدیران آن خانم “پ” هست در تاریخ 1 تیر 1389 شرکتی ثبت کرده است که میزان سرمایه آن بالغ بر یک میلیون بوده است. همین شرکت چند روز بعد و بدون انجام تشریفات قانونی برای اخداث ساختمان اجلاس سران غیر متعهدها قراردادی به ارزش 400 میلیارد تومان با منطقه آزاد کیش منعقد می کند. برخی از رسانه ها همان زمان مدعی شدند که این قرارداد به دستور آقای مشایی بوده است و ایشان نیز مطابق معمول سکوت کرد. چگونه می شود که پروژه بزرگی چون پروژه احداث ساختمان اجلاس سران غیر متعهدها در جزیره کیش که به گفته مدیرعامل منطقه آزاد کیش سرمایه ای بالغ بر 450 میلیارد تومان نیازمند است به شرکتی واگذار شده است که با سرمایه ای بالغ بر یک میلیون تومان ثبت شده است ؟”

شفاف در روزهای گشته همچنین به افشاگری درباره عباس غفاری و رابطه رحیم‌مشایی با فردی با نام “پانته‌آ” مشغول بود. این وب‌سایت از عباس غفاری با عنوان شیطان‌پرست یاد کرده بود و وی را به فساد اخلاقی  نیز متهم کرده بود.

شفاف همچنین مدعی شده بود که رحیم‌مشایی با فردی با نام “پانته‌آ” رابطه دارد و این رابطه را با توجه به اینکه همسر این شخص، در وزارت امورخارجه آمریکا مشغول به کار است، مشکوک دانسته بود.

افشاگری‌های شفاف باعث شد که برخی از سایت‌های حامی رحیم‌مشایی اعلام کنند: “به دنبال انتشار مطالبی در یکی از سایت های تحت حمایت محمدباقر قالیباف، مبنی بر ارتباط آقای عباس غفاری و مهندس مشایی با خانم پانته آ فیوضی یوسفی، یک منبع آگاه به تماشا گفت: گردانندگان سایت تحت حمایت قالیباف به دلیل انتشار اتهامات و ادعاهایی علیه مهندس مشایی تحت پیگیرد قرار می گیرند”.

این مساله باعث شد تا سایت شفاف نیز در توضیحی چنین بنویسد: “بهتر است آقای مشایی و یا دفتر ایشان به جای اطلاع رسانی در این زمینه اقدام عملی انجام دهند. چرا که طی روزهای گذشته اطلاعات زیادی به ما رسیده است که بنا به دلایل متعدد آنها را منتشر نکرده ایم. اما خوشحال می شویم در محکمه باز هم بر سر انحرافی بودن این جریان تاکید کنیم”.

 حامیان مشایی از سوی دیگر به افشاگری علیه حامیان رسانه‌ای قالیباف پرداخته‌اند. سایت محرمانه‌ آن‌لاین ـ  که جایگزین سایت‌های فیلتر شده محرمانه‌نیوز و آئین‌نیوز شده ـ هم– اعلام کرده است که اطرافیان قالیباف در حال حاضر ۴۲ مجله، ۷۰ سایت و دو روزنامه را با بودجه شهرداری تهران اداره می‌کنند و تنها بودجه سایت “زن فردا”800 میلیون تومان است.

همچنین این سایت‌ها اقدام به بازگشایی مجدد پرونده مرگ هفت تماشاگر بازی فوتبال ایران و ژاپن در نوروز سال 84 پرداخته و از قالیباف خواسته‌اند در این‌باره توضیح دهد. محرمانه آن‌لاین نوشته است: “آقای قالیباف در آن وقت برخی از نزدیکان شما مالکیت این هلی کوپتر به حضرتعالی را که موجب بسته بدون درب اصلی ورزشگاه آزادی شده بود که در نهایت باعث کشته شدن جوانان بی گناه این سرزمین شدرا تکذیب کردند. اما در محافل خبری و بر اساس برخی گمانه زنی ها آگاهان  در این رابطه نظرات دیگری داشتند که اسناد آن در اختیار ما قرار دارد”.