ایران هرگز تحقیقات نظامی را متوقف نکرد

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره جدیدترین تحلیل های اطلاعاتی

الی لیک

 به گفته مقامات آمریکائی، نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده اکنون سوء ظن دارند که ایران هرگز برنامه تسلیحات هسته ای خود را در سال 2003 متوقف نکرده بود. برآوردهای سازمان امنیت ملی آمریکا سه سال پیش از توقف چنین برنامه هائی خبر داده بودند.

اختلاف نظر تحلیلگران اکنون بر سر این نکته است که آیا رهبر عالی ایران به زودی دستور تلاش همه جانبه برای تولید تسلیحات هسته ای را صادر می کند و یا اینکه چنین دستوری قبلاً صادر شده است؟ 

انتظار می رود اجماع به دست آمده نزد تحلیلگران 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا که بر روی برنامه تسلیحات هسته ای ایران متمرکز هستند، چهارچوب برآوردهای جدید شورای امنیت ملی را تشکیل دهد که جایگزین برآوردهای سال 2007 خواهد شد.

در خلاصه گزارش طبقه بندی نشده جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سال 2007 آمده بود: «اطمینان  متوسطی» وجود دارد که ایران برنامه تسلیجات هسته ای خود را در سال 2003 متوقف کرده است. در توضیح این نتیجه گیری، آمده بود که منظور از توسعه تسلیحاتی، طراحی کلاهک هسته ای است و نه غنی سازی اورانیوم. کار غنی سازی اورانیوم علیرغم تعهد دولت ایران مبنی بر عدم توسعه دانش فنی غنی سازی در خارج از چهارچوب های نظارتی سازمان انرژی هسته ای، همچنان ادامه داشت.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، هفته پیش از بحث های جدید میان تحلیلگران بر سر تصمیم ایران در پیگیری نظامی گری هسته ای پرده برداشت.

وی گفت: «مباحثاتی وجود دارد که آیا تصمیم نهائی در ایران گرفته شده یا خیر. منطقی است که اینطور فکر کنیم که رهبر عالی ایران نگفته “بمب هسته ای بسازید”. این مسأله اهمیتی هم ندارد زیرا ایران هنوز به نقطه ای نرسیده که بتواند بمب بسازد.»

این مقام آمریکائی که با امور اطلاعاتی و عملیاتی درخصوص ایران آشناست، گفت « برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفته است و به سوی نقطه ای در حرکت است که امکان ساخت یک سلاح هسته ای را فراهم می آورد.»

وی گفت: «آیا آنها مایل هستند در نقطه ای قرار بگیرند که در صورت صدور دستور رهبری در آینده، قادر به اجرای فرمان باشند؟ پاسخ به این سؤال بدون هیچ شک و تردیدی مثبت است.»

اولین بار نشریۀ نیوزویک  از تدارک پیش نویس برآوردهای امنیتی جدید و احتمال انتشار آن در ماه آینده خبر داد.

درحالیکه دولت اوباما در صدد جلب حمایت بین المللی از وضع تحریم های بیشتر علیه ایران است و مخالفت های سیاسی داخلی موسوم به «جنبش سبز» در ماه های اخیر شدت گرفته است، بحث بر سر برآوردهای امنیتی جدید همچنانمخفس خب دثصس ادامه دارد.

دولت ایران به دفعات انکار کرده که غنی سازی بخشی از برنامه تسلیحات هسته ای است.

انتظار می رود برآوردهای امنیتی جدید، اظهارات گذشتۀ دنیس سی بلیر رئیس سازمان امنیت ملی ایالات متحده در کنگره را نیز اصلاح کند. وی در ماه مارس گفته بود ایران «تصمیم نگرفته به سوی قرار دادن یک کلاهک هسته ای بر روس یک موشک بالستیک حرکت کند.»

ایران مجبور شد خبر وجود یک مرکز غنی سازی دیگر در نزدیکی شهر قم را فاش کند. اقدام ایران زمانی رخ داد که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده و سایر متحدان، مرکز یاد شده را که قبلاً به عنوان پادگان نظامی معرفی شده بود، کشف کرده بودند.

از سوی دیگر، یکی از مدارک بدست آمده از آژانس بین المللی انرژی هسته ای که پائیز گذشته فاش شد، از دراختیار داشتن دانش نظامی گری توسط ایران حکایت می کرد.

برآوردهای اطلاعاتی سال 2007 با انتقادهای شدید متحدان آمریکا و برخی از اعضای کنگره و دولت بوش همراه شده بود. آنها می گفتند «دست کاری های سیاسی» بر روی مدارک و شواهد با این انگیزه صورت گرفته، تا هرگونه سیاست منجر به صدور فرمان حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

پیتر هوکسترا نماینده جمهوری خواه و عضو عالیرتبه کمیسیون امنیتی کنگره آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد: «آنها در سال 2007 یک سند سیاسی تهیه کردند تا اسباب شرمساری بوش را فراهم کنند. همه متفق القول بودند که این گزارش بی ارزش است.»

دیوید آلبرایت رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین المللی نیز گفت برآوردهای سال 2007 نقص هائی داشته است. آقای آلبرایت در مصاحبه ای اعلام کرد: «من فکر می کنم اینکه با اطمینان حد متوسطی گفته شود ایران کار تسلیحاتی را شروع نکرده، مثل این است که بحث کنیم آیا لیوان نیمه پر است یا نیمه خالی؟ اطمینان حد متوسط معنا و مفهوم خاصی ندارد و بسیاری از نهادهای امنیتی از جمله سازمان های امنیتی انگلستان، فرانسه و آلمان با این ادعا که نظامی گری در سال 2007 وجود نداشته، مخالفت کرده اند.»

راس فین اشتاین، سخنگوی دفتر رئیس امنیت ملی ایالات متحده از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد.

 

منبع: واشنگتن تایمز- 19 ژانویه 2010