این دستگیری هزینه گزافی دارد

امید معماریان
امید معماریان

» فرزند آقای خلجی در مصاحبه با روز:

به دنبال دستگیری آقای محمدتقی خلجی، از مدرسان غیرسیاسی حوزه توسط وزارت اطلاعات، مهدی خلجی فرزند وی که هم اکنون در آمریکا زندگی می کند در مصاحبه ای با روز گفت که مراجع قم از چنین دستگیری در بهت به سر می برند. به گفته او چنین دستگیری ای نه تنها هزینه گزافی برای جمهوری اسلامی دارد، بلکه خطرناک است.

این مصاحبه را می خوانید:

 

چه زمانی و به چه ترتیبی پدرتان دستگیر شدند و آخرین خبرهایی که از ایشان دارید چیست؟

پدر من حدود ساعت ۵ بعد ظهر روز سه شنبه ۲۲ دی ماه در منزل خودش بازداشت شد؛ ماموران اطلاعات بعد ازاینکه خانه را کاملا تجسس کردند، همه نوارها وسی دی ها وبخشی از یادداشت هاو همین طور مدارک شخصی وی و همین طور کل خانواده را به همراه خودشان بردند. پدر، مادر و دخترم که در ایران زندگی می کند قراربود برای عید نوروز برای دیدن من برای دو هفته به آمریکا سفرکنند که به این ترتیب سفرشان لغو شد. ما مدت شش روز،با اینکه خانواده من به دادگاه ویژه روحانیت و اداره اطلاعات مراجعه کرده بودند، هیچ خبری از آنها نداشتیم و هیچ خبری نمی دانند که پدرم کجاست. ما دیروز متوجه شدیم که دادستانی ویژه روحانیت به خانواده من گفته پدرم به سلول انفرادی در اوین منتقل شده وتحت بازجویی است و وقتی بازجویی تمام بشود به خانواده اطلاع داده خواهد شد. همچنین گفته اند او حق ملاقات و یا گرفتن وکیل را ندارداما نگفته اند با چه اتهامی مواجه است.

 

به نظر شما علت این دستگیری چیست؟ ممکن است به دلیل اطلاع از سفری که مطرح کردید باشد یا احیانا سخنرانی‌های ماه‌های گذشته ایشان؟

همه اینها ممکن است. به هر حال تا زمانی که اتهامی اعلام نشده، به دشواری می توان تشخیص داد که علت چیست؛اما پدر من اصلا فردسیاسی نیست. البته او قبل از انقلاب فردی مبارز وسیاسی بود و سه بار نیز به زندان رفته بود. وقتی آقای خمینی هم به قم رفت، از نزدیکان وی به شمار می رفت. منتها بعد از آن طی ماه های اول، با وجود علاقه شدیدی که به آقای خمینی داشت - وهنوز هم دارد- از وی فاصله گرفت و در مدت سی سال جمهوری اسلامی هم هیچ مقام و موقعیت سیاسی نداشت و از نظر سیاسی هم فعال نبود. اما او از روحانیون نزدیک به آیات عظام منتظری، صانعی و موسوی اردبیلی بود و در داستان انتخابات دهم ریاست جمهوری سخنرانی هایی در دارالزهرای آقای محتشمی در ولنجک تهران و همین طور در منزل آقای صانعی کرده و انتقادهای بسیار دلسوزانه، مشفقانه و در چارچوب معیارهای جمهوری اسلامی کرده  بود. اوهمچنین از سرکوب مردم نیز انتقاد وطبیعتا از رهبران اصلاحات و جمهوری اسلامی حمایت کرده بود. همین طور از آقای منتظری و صانعی حمایت و تجلیل کرده وگفته بود نباید کسانی که انقلابی بودند و برای انقلاب زحمت کشیده  اند، امروز محارب و یا برانداز تلقی شوند. من نمی دانم چنین سخنانی که در چارچوب نظام، مشفقانه و از سر دلسوزی برای جمهوری اسلامی است چقدر می تواند خطرناک قلمداد شود که ایشان را دستگیر کنند.

 

واکنش همکاران و مراجع مذهبی در قم در خصوص این دستگیری چه بوده؟ با توجه به این اینکه ایشان از بلندپایه ترین شخصیت های مذهبی هستند که بعد از انتخابات دستگیر می شوند؟

واکنش اولیه بهت بوده است. یعنی باور نمی کردند ایشان بازداشت شده است. برای اینکه پدر من تصویر یک فرد سیاسی و تصویر کسی که با جمهوری اسلامی مخالف باشد رانداشته است. او حتی بر سر جمهوری اسلامی با بسیاری از روحانیون بحث و از جمهوری اسلامی دفاع کرده است. واکنش بعدی مراجع این بوده که افرادی را منصوب کردند که این مساله را پیگیری کنند. با وزارت اطلاعات وآقای خامنه ای تماس هایی گرفته شده برای اینکه ایشان آزاد شوند. گمان می کنم مسوولان جمهوری اسلامی هم متوجه شده اند که بازداشت ایشان چقدر هزینه بیهوده ای را بر جمهوری اسلامی تحمیل می کنند و با تلاش هایی که مراجع و علمای قم انجام می دهند امیدوارم ایشان به زودی آزاد شوند.

 

آیا قبل از بازداشت به ایشان اخطار ویا تذکری درخصوص سخنرانی هایی که مطرح کردید، داده شده بود؟

بله به ایشان اخطار داده بودند. ماموران وزارت اطلاعات چندین بار به ایشان هشدار داده بودند. البته ایشان به شکلی سخنرانی می کردند که برای وزارت اطلاعات خیلی خوشایند نبود. از جمله در مسجد سیداصفهان که سخنرانی می کردند آقای خامنه ای را دعا نمی کردند. بچه های اطلاعات از او پرسیده بودند چرا آقای خامنه ای را دعا نمی کنید؟ ایشان گفته بودند من همه کسانی را که در خدمت ایران و اسلام هستند به صورت کلی دعا می کنم. اگر ایشان هم در خدمت ایران و اسلام است مشمول این دعا می شود و گرنه من به صورت مشخص آقای خامنه ای را دعا نمی کنم چون فکر نمی کنم که آقای خامنه ای مثل اعلیحضرت باشد که در زمان وی ساواک روحانیون را مجبور می کرد بالای منبر شاه را دعا کنند. بنابراین سبک منبر ایشان و بعضی حرفهایی که می زدند برای عناصر رادیکال ذوب در ولایت چندان خوشایند نبود.  در ماه های گذشته هم  چون بسیاری از مجالس مذهبی در تهران تعطیل شده بود، از دفتر آقای محتشمی او صلاح طلبان برای انجام مراسم مذهبی استفاده می کردند. پدرم آنجا سخنرانی می کرد و در همانجا گفته بود در حکومت عدل علی نه کهریزک است نه اوین. بعد از آن ماموران اطلاعات ب هاو گفته بودند باید مواظب باشید. در حالیکه پدرمن مجتهد است و تنها یک خطیب نیست. بسیاری از کسانی که الان در جمهوری اسلامی مناصبی دارند پیش از این شاگرد پدر من بوده اند. او به عنوان یک مدرس حوزه علمیه قم مشهور است وبراساس تشخیص شرعی و مذهبی خودش عمل می کند ومانند بسیاری از روحانیون دیگر معتقد است نباید آخرت خودش را برای دنیای دیگران بفروشد. این اعتقاد ایشان است و به اعتقاد عمل کرده و متاسفانه این مسائل پیش آمده است.