افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره ربایش در مکه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رویترز تعداد قربانیان منا را ۲۰۷۰ تن شمرد

با گذشت نزدیک به یک ماه از حادثه منا و کشته‌ شدن حجاج در عربستان، هنوز از سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات ایرانی خبری منتشر نشده: در حالی که در روزهای اول احتمال کشته شدن او بیشتر مطرح می‌شد، در هفته‌های اخیر مقام‌های مختلف از احتمال ربوده شدن سفیر سابق جمهوری‌اسلامی در لبنان سخن می‌گویند.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز نیز خبر از آن داد که تعداد واقعی کشته‌شدگان در حادثه منا ۲۰۷۰ نفر بوده، گرچه حکومت عربستان سعودی این تعداد را ۷۶۹ تن اعلام کرده است.

از این تعداد ۴۶۹ نفر از حجاج ایرانی بوده‌اند که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و از سرنوشت برخی دیگر نیز هنوز اطلاعی در دست نیست. از جمله می‌توان به سرنوشت رکن‌آبادی اشاره کرد؛ سفیر سابق جمهوری‌اسلامی در لبنان که تاکنون اخبار ضد و نقیض مختلفی درباره وضعیت او منتشر شده است.

اکنون برادر غضنفر رکن‌آبادی می‌گوید که یکی از “همکاران” وی برادرش را به همراه چند زائر ایرانی دیگر “در حالی که زنده بود” در “آمبولانس” دیده. گرچه به گفته او “این‌که دیده‌اند برادرم زنده در آمبولانس بوده، برای روز اول فاجعه منا است”.

او تاکید کرده بود که نمی‌توان مساله ربودن برادرش را تایید یا رد کرد، اما این مساله “به عنوان یک گمانه” مطرح است، چرا که “دو سال پیش نیز سرویس های جاسوسی عربستان  تصمیم به ترور برادرم گرفتند”.

اشاره او به حادثه انفجاری است که در زمان سفیر بودن رکن‌آبادی مقابل سفارت ایران در لبنان رخ داده بود. در آن حادثه رایزن فرهنگی سفارت ایران در لبنان جان خود را از دست داد.

در یکی از آخرین اخبار پیرامون سرنوشت این دیپلمات ایرانی، علی لاریجانی نیز گفت که رکن‌آبادی را به بیمارستان منتقل کرده‌اند. گرچه مقام‌های عربستان این مساله را رد می‌کنند، اما به گفته رئیس مجلس نهم “ردّ وی [رکن‌آبادی] پیدا شده است”.

پیش از این علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از حسن قشقاوی (معاون وزیر امورخارجه) و سعید اوحدی (رئیس سازمان و حج زیارت)‌ در نشست کمیسیون مبتوع خود،‌ گفته بود که برخی “شاهدان عینی”  رکن‌آبادی را دیده‌اند که “در قید حیات” و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده، اما “بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد”. او اضافه کرده بود که اگر عربستان سعودی نتواند مرگ رکن‌آبادی را ثابت کند، آن‌گاه فرضیه ربایش او تقویت می‌شود.

هفته گذشته نیز حسین نوش‌آبادی، معاون امور مجلس وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی با اشاره به نامعلوم بودن وضعیت برخی حجاج ایرانی، گفته بود که با گذشت زمان”فرضیه ربایش زائران مفقود ایرانی و انتقال آنها به خارج از عربستان تقویت می‌شود”.

وب‌سایت میدان ۷۲ - حامی محمود احمدی‌نژاد - نیز هفته گذشته به نقل از منابع خود نوشته بود که در حادثه منا “۱۶ نفر از مسئولان و رده‌های بالای امنیتی، نظامی و دیپلماتیک” ناپدید شده‌اند.

این مساله از آن جهت اهمیت دارد که لبنان از جمله کشورهایی است که اقدام‌های جمهوری‌اسلامی در آن در سه دهه گذشته باعث بروز اختلاف میان جمهوری‌اسلامی و غرب شده است. از جمله می‌توان به تشکیل و حمایت ایران از گروه حزب‌الله اشاره کرد. سمت رکن‌آبادی در لبنان باعث بروز گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال بازداشت او توسط سیستم‌ امنیتی عربستان سعودی و در همکاری احتمالی با دیگر سرویس‌های جاسوسی منطقه بوده؛ به ویژه این‌که در سال‌های گذشته اختلاف میان ایران و عربستان سعودی بالا گرفته است.

علاوه بر رکن‌ابادی از سرنوشت ۳۶ ایرانی دیگر در حادثه منا نیز خبری در دست نیست. گفته می‌شود ۲۹ زائر نیز توسط عربستان سعودی به خاک سپرده شده‌اند و اطلاعی از هویت آن‌ها در دست نیست.

از جمله دیگر افراد مفقود شده ایرانی در این حادثه علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران است. فردی که برخی از رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان از او به عنوان “معاون” رحیم صفوی - فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور فعلی آیت‌الله خامنه‌ای - نام برده‌اند.