سرنوشت نامعلوم یارانه نان

نویسنده

» اظهارات ضد و نقیض رئیس ستاد هدفمندسازی

محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها یک روز پس از آنکه از حذف یارانه نان خبر داد،گفته های خود را تکذیب کرد و مجبور به “توضیح” شد؛ توضیحی که خلاصه آن این جمله است: “یارانه نان، ماهانه پنج هزار تومان است”.

وی دو روز پیش گفته بود: “امسال یارانه نقدی جداگانه ای مانند سال گذشته به نان نخواهیم داد، سال گذشته با توجه به افزایشی که در قیمت نان اتفاق افتاده یارانه نقدی جداگانه ای به عنوان یارانه نان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما به دلیل اینکه امسال قیمت نان افزایش نیافته است، بنابراین یارانه ای نیز برای آن واریز نخواهد شد”.

بر اساس گزارش مهر، این گفته های فرزین با واکنش حمیدرضا فولادگر، از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس مواجه شد و او ضمن اعتراض به فرزین در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: “یارانه نقدی نان و حامل‌های انرژی از بودجه دولت حذف نشده و خرداد ماه امسال بودجه دولت نهایی و تصویب می‌شود. یارانه نقدی نان در لایحه بودجه دولت آورده شده است. اختصاص یارانه به برق و نان در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است. در حال حاضر نیز مجلس با این موضوع مخالفت نکرده و اختصاص بودجه برای پرداخت یارانه نقدی به نان و حامل‌های انرژی از لایحه پیشنهادی دولت حذف نشده است ولایحه پیشنهادی دولت از سوی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است”.

گفتنی است دو ماه قبل نیز گزارش هایی مبنی بر وجود بودجه یارانه نان در مجلس منتشر شده بود؛ گزارش هایی که با حرف های محمدرضا فرزین همخوانی نداشت.

در اینباره افکار نیوز نوشته بود: “در لایحه بودجه رقمی معادل ۳۷ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۰۹ میلیون ریال برای پرداخت یارانه نقدی نان به خانوارها در نظر گرفته شده است.بر این اساس در صورتی که دولت یارنه نان را به ۷۴.۵میلیون ایرانی مشمول دریافت یارانه نقدی گام اول قانون هدفمندسازی یارانه ‌ها اختصاص دهد، نرخ یارانه نان در سال آینده رقمی حدود ۵ هزار تومان خواهد بود.اما در صورتی که دولت مانند سال گذشته یارانه نان را به افرادی که برای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی به آنها پیامک ارسال کرده بود اختصاص ندهد،‌ حدود ۱۰ میلیون نفر این یارانه را دریافت نخواهند کرد و در نتیجه میزان یارانه نان به ازای هر نفر ۵ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.بر این اساس، سال گذشته در پی افزایش قیمت نان، دولت رقم ۲۸ هزار تومانی را که به عنوان مابه‌التفاوت یارانه گام اول و دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده بود به عنوان یارانه نان در نظر گرفت”.

اما چنین نشد؛حالا دولت نه تنها یارانه مابه التفاوت ۲۸ هزار تومانی را پرداخت نخواهد کرد، بلکه یارانه نان را نیز عملا حذف کرده و تنها به شکلی اسمی آن را نگه داشته است.

بنا به گزارش فارس، اعتراض ها به حذف یارانه نان در حدی بود که محمد رضا فرزین ناچار شد روز گذشته یک کنفرانس خبری ترتیب دهد و گفته های قبلی خود را اینچنین اصلاح کند: “در حال حاضر مبلغ ۴۵۵ هزار ریال به صورت ماهانه به هر فرد ایرانی پرداخت می‌شود که ۴۰۵ هزار ریال آن بابت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و آب و ۵۰ هزار ریال آن بابت نان است.”

وی در ادامه با بیان اینکه “در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان توسط دولت، مجددا قیمت آرد و متعاقب آن نان نیز افزایش یافت”، افزود: “بر این اساس مقرر شد معادل این افزایش مبلغ ۲۸۰هزار ریال برای کل سال ۱۳۹۱ به هر فرد ایرانی پرداخت شود که این امر در سال گذشته عملیاتی شد. در سال ۱۳۹۲ همچنان پرداخت ۵۰ هزار ریال یارانه نان به طور سرانه و ماهانه در قالب ۴۵۵ هزار ریال یارانه پرداختی مشابه سال ۱۳۹۱ ادامه خواهد داشت و قطع نمی شود. بدیهی است افزایش مجدد یارانه نان، پس از نهایی شدن بودجه و تعیین قیمت تضمینی گندم و درآمدهای سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها با مصوبه مجلس از این محل قابل بررسی و تصمیم‌گیری است”.

به این ترتیب با وجود آنکه یارانه پرداختی نسبت به سال قبل تغییری نداشته و علی رغم اینکه بسیاری از شهروندان نیز از دریافت یارانه محروم شده اند، یارانه ۸ هزار تومانی نان به ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده . این در حالیست که به گفته معاون وزیر صنعت، نان در ماه های آینده به دلیل لزوم خرید تضمینی گندم با بهای هر کیلو ۸۰۰ تومان “قطعا” گران خواهد شد؛ گرانی ای که قطعا با ۵ هزارتومان یارانه دولت قابل جبران نخواهد بود.