ادعاهای پژاک و سپاه در مورد تلفات نظامی

نویسنده
رژین یونسی

» جنجال بر سر آتش بس ادامه دارد

چند روز پس از اعلام آتش بس پژاک و آغاز جنجال های رسانه ای بر سر این موضوع، مقامات حزب حیات آزاد کردستان و سپاه پاسداران در مورد آخرین آمار تلفات درگیریهای هفته گذشته سخن گفته اند؛ مقامات سپاه می گویند 9 نفر از جمله دو فرمانده پژاک را دستگیر کرده و  ضربات سنگینی به این حزب وارد کرده اند؛ پژاک هم می گوید ده ها نفر از جمله یک فرمانده ارشد سپاه را در این درگیری ها کشته است و هر دو طرف کشته شدن یکی از فرماندهان خود را تائید کرده اند.

همزمان دادستان کل کشور، آمریکا را به هدایت عملیات پژاک متهم کرده  و نمایندگان مجلس نیز گفته اند که دشمنان از خلاء مرزی عراق سوءاستفاده می کنند و با معرفی کردن حزب حیات آزاد کردستان به عنوان “عوامل ایادی استکبار جهانی”  تاکید کرده اند که آنها برای تحقق اهداف “ضدایرانی” تلاش می کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ناصر شعبانی، از فرماندهان سپاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با اشاره به آنچه “تلفات سنگین پژاک” در درگیری با نیروهای سپاه خوانده شده، گفته است: “۹ نفر از افراد این گروهک به اسارت درآمده‌اند که دو نفر از آنها از فرماندهان پژاک هستند.”

او با یادآوری  اعلام آتش بس هفته گذشته پژاک گفته است: “این امر نشان‌دهنده عمق تلفات آنهاست.”

پژاک روز یکشنبه 13 شهریور، با صدور بیانیه ای اعلام کرد درصورتی که جمهوری اسلامی آتش بس آنها را بپذیرد، تصمیم خود را از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، 14 شهریور، به اجرا در خواهند آورد. این اعلام درحالی صورت گرفت که هفته گذشته رئیس سازمان اطلاعات سپاه و یک روز قبل از آن، جانشین فرمانده نیروی زمینی این نهاد نظامی بر ادامه عملیات تا نابودی پژاک تاکید کرده بودند.

مقامات سپاه ابتدا این اعلام آتش بس را “بی مفهوم” خواند، اما پس از یک روز، روابط عمومی کل این نهاد نظامی سیاسی، در اطلاعیه ای رسمی خواستار روشن شدن محتوای “درخواست آتش‌بس یک طرفه گروهک تروریستی پژاک” شد.

پژاک در روزهای گذشته اعلام کرده است در نتیجه درگیری های هفته گذشته در ارتفاعات کوهستان قندیل در مجموع 123 نفر از نیروهای سپاه پاسداران را کشته و 12 جسد بازمانده از آنها را در مناطق تحت کنترل پژاک به مقامات ایران تحویل داده است.

در این میان اما سپاه تنها کشته شدن یک فرمانده سپاه را تائید کرده است. روز جمعه، ۱۸ شهریور، خبرگزاری فارس گزارش کرد  که سردار عباسعلی جان نثاری “فرمانده گروه توپخانه و موشکی و پدافند هوایی ۱۵ خرداد اصفهان” در جریان درگیری با پژاک در غرب ایران کشته شده است.

پیش از آن نیز سپاه گفته بود که جانشین فرمانده کل نیروهای نظامی حزب حیات آزاد کردستان را کشته است. پژاک با تائید این خبر اعلام کرد ماجد کاویان، از فرماندهان ارشد نظامی این حزب که  در کوهستان های قندیل کشته شده است از سال ۱۹۹۹ میلادی بە حزب حیات آزاد کردستان پیوستە بود.

درگیری مسلحانه بین پژاک و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی که از دو ماه قبل شروع شده طی هفته های اخیر در مناطق مرزی ایران و کردستان عراق ادامه داشته  است. درگیری‌های تازه سپاه و پژاک از روز ۱۱ شهریور ماه جاری در مناطق مرزی شهرستان سردشت واقع در استان آذربایجان غربی آغاز شده است.

تا کنون هیچ منبع مستقلی آمار دقیق تلفات نظامی دو طرف را تائید نکرده است.

دور جدید این درگیری ها که قبل از اعلام آتش بس پژاک و توقف  حملات توپخانه ای ایران با واکنش مقامات عالی رتبه سیاسی نظامی جمهوری اسلامی و همچنین نمایندگان مجلس روبرو شده است.

روز جمعه، ۱۸ شهریور غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور گفت: “ناامنی های اخیر در غرب کشور توسط عوامل آمریکایی موسوم به پژاک صورت می گیرد.”

او در توضیح اظهارات خود گفته است “اقدامات خرابکارانه آمریکا و هم پیمانان غربی” آن کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده و هدف از آن، جلوگیری از استقرار جمهوری اسلامی بود و بعد از آن نیز ادامه یافته است.

به دنبال این اظهارات، دیروز شنبه 19 شهریور، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: “دشمنان و معاندان از فقدان نیروهای امنیتی عراق بین مرز مشترک ایران و این کشور به نفع خود استفاده می‌کنند به ‌طوری که با اجیر کردن مزدور به‌ ایجاد ناامنی در این مناطق اقدام می‌کنند.”

او از پژاک و پ ک ک به عنوان “دست‌نشانده‌های آمریکای جنایتکار” اسم برده و گفته است آنها “به استقرار در مناطق مرزی مبادرت کرده و در این نقطه‌ها با انجام دادن عملیات نظامی و منفجر کردن بمب‌های آمریکایی، جوانان ما را به شهادت می‌رسانند.”

همزمان مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب در مجلس با معرفی کردن پژاک به عنوان “عوامل استکبار” گفت: “امسال رزمندگان اسلام در پاسخ به پیام دعوت مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد اقتصادی در حرکتی جهادگونه و شهادت‌طلبانه به پاکسازی مناطق شمال غرب کشور از عاملان نظام سلطه مبادرت کرده‌اند چرا که آثار مخرب تحرکات این قبیل گروهک‌ها نه ‌‌تنها در امنیت، فرهنگ بلکه در حوزه اقتصاد نیز مشهود است.”

این نماینده مجلس فعالیت رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی و صدای آمریکا را که به گفته او “به‌ طور مستمر در راستای انعکاس اخبار موجود در منطقه شمال غرب کشور وارد گود شدند”  مورد انتقاد قرار داده و از “رسانه‌های ولایت‌مدار و دلسوز داخلی” خواسته است  ”در راستای انتشار عملیات شهادت‌طلبانه سربازان گمنام امام زمان (عج) همت کنند تا دشمن با استفاده از ابزار‌های صوتی و تصویری، افکار عمومی جهان را به سمت منافع خود متمایل نکند.”