آموزش گوگل به کاربران ایرانی

نویسنده

» مقاله ای از دنیای کامپیوتر

جان ریبیرو

گوگل با کاربران ایرانی که حسابشان توسط ضمانت نامه جعلی به خطر افتاده، تماس می گیرد و به آنها راه های امن کردن حساب هایشان را می آموزد.

اریک گروس، معاون امنیت سیستم ها، معتقد است که چون سیستم داخلی گوگل از این خطر در امان مانده است، می تواند مستقیما با کاربرانی که مورد خطر واقع شده اند تماس گرفته و اطلاعات لازم در مورد امن کردن آدرس هایشان را به آنها بدهد زیرا در حال حاضر مهم ترین اقدام حفظ هویت و امنیت کاربران است.

نزدیک به سیصد هزار کاربر ایرانی که از ضمانت نامه دیجی نوتار استفاده می کردند، بین 4 تا 29 اوت از گوگل درخواست دسترسی به سایت گوگل دات کام را کرده بودند. فهرستی از این افراد تهیه شده است و در اختیار گوگل گذاشته شده تا در یک ایمیل نحوه امن کردن حساب ها را به آنها آموزش بدهد.

گوگل می گوید هفته گذشته گزارشی مبنی بر تلاش یک سیستم واسط برای حمله به کاربران گوگل دریافت کرد و دریافت که عده ای تلاش می کنند که از طریق ضمانت نامه دیجی نوتار بین گوگل و کاربران قرار بگیرند.

کسانی که از گوگل کروم استفاده کرده بودند، مورد حمله قرار نگرفتند زیرا گوگل کروم قابلیت شناسایی ضمانت نامه های جعلی را دارد. شرکت گوگل به همه کاربرانش در ایران توصیه می کند تا برای امن کردن ارتباطشان اقدام کنند.

هک شدن دیجی نوتار رابطه اینترنتی بسیاری از ایرانیان را به خطر انداخته است که این شامل جی میل هم می شود.

به کاربران توصیه شده است که رمز ورود به گوگل را تغییر بدهند، از گزینه ترمیم حساب کاربری استفاده کنند و همه برنامه ها و وبسایت هایی که اجازه دارند به حساب آنها دسترسی داشته باشند را دوباره بررسی کنند و هر برنامه ای که به نظرشان آشنا نیست را لغو کنند.

همچنین گوگل لینک هایی را در اختیار کاربران قرار داده است تا بتوانند تنظیمات جی میل را در مورد آدرس های مشکوک تغییر بدهند. به کاربران توصیه شده است به هشدار هایی که به آنها داده می شود توجه کنند و با یک کلیک از روی این هشدارها به سادگی نگذرند.

فاکس آی تی می نویسد که در حدود 531 ضمانت نامه جعلی توسط دیجی نوتار در اخیتار دامنه ای قرار داده شده که در آن گوگل، سازمان سیا و موساد هم قرار داشتند. فهرست دامنه ها و این نکته که 99 درصد کاربران در ایران بودند، ما را به این نتیجه می رساند که هدف هکر ها شناسایی کاربران ایرانی بوده است.

یکی از این هکر ها که خود را کومودوهکر می نامد، در مورد هدفش از هک کردن دیجی نوتار می گوید که هدفش از این کار تنبیه دولت هلند بوده است که سربازانش در سال 1995 در سربرنیکا باعث کشته شدن 8 هزار مسلمان توسط صرب ها جنگ بوسنی شدند.

کومودوهکر می گوید که او به شبکه استاردات کام ، ضمانت نامه ای در اسرائیل و گلوبال ساین در آمریکا نفوذ کرده است.

مبنع: دنیای کامپیوتر، 9 سپتامبر