برنامه اتمی را از گفتگوهایتان حذف کنید!

نویسنده

بغداد- گزارش های خبری روز شنبه حاکی از آن است که عراق از ایران و آمریکا خواسته است که برنامه های اتمی ایران و گروه شیعه لبنانی، حزب الله، را از دور گفتگو های آتی که قرار است در عراق انجام شود، حذف کنند.

به نوشته روزنامه الصباح، آمریکا و ایران قرار است درباره انتقال اسلحه به گروه هایی که آمریکا آنان را تروریست می داند، از طریق مرزهای ایران، سازمان مجاهدین خلق، تحرکات آمریکا در خلیج فارس و رفتن آمریکا از عراق، بحث کنند.

مجاهدین خلق، سازمانی نظامی- سیاسی است که تلاش می کند جمهوری اسلامی ایران را ساقط کرده و خود جایگزین آن شود.

به گفته منابع آگاه، عراق از دو کشور متخاصم خواسته است که فقط روی “موضوع عراق”، متمرکز شوند. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، قرار است به عنوان نماینده عراق در گفتگو ها که در وزارت امور خارجه عراق، صورت می گیرد، حضور داشته باشد.

رایان کوکر، سفیر آمریکا در عراق، با نمایندگان ایران در عراق در روز 28 مه ملاقات می کند و این ملاقات علی رغم اتهامات آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در خشونت های عراق با در اختیار گذاشتن اسلحه و حمایت گروه های نظامی شیعه در عراق، برای حمله به سربازان آمریکایی و وخیم کردن تنش بین سنی ها و شیعیان در عراق، صورت می گیرد.

ایران و آمریکا، از سال 1980، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند و ملاقات این دو کشور در عراق، مهم ترین تماسی است که طی این سال ها بین دو کشور، اتفاق می افتد.

روز جمعه، روحانی عراقی نزدیک به رهبر شیعه عراق، آیت الله علی سیستانی، گفت که گفتگوهای از پیش تعیین شده بین ایران و آمریکا در بغداد، اولین قدم برای گفتگوی آزاد و مستقیم بین دو کشور متخاصم است.

از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003، سیستانی نقش سیاسی تری را در عراق بازی کرده است. رسانه های غربی او را “با نفوذترین” فرد عراقی، بعد از حمله آمریکا به عراق، می نامند.

امام جمعه شیعه شهر نجف در 140 کیلومتری جنوب بغداد، شیخ صدرالدین قبانچی، اظهار امیدواری کرد که گفتگوی ایران و آمریکا، منجر به صلح بین این دو کشور و برطرف شدن نگرانی منطقه از جنگ قریب الوقوع بشود. القبانچی افزود با وجود اینکه این گفتگو ها بر روی عراق متمرکز شده است، اما این عراقی ها هستند که در مورد کشورشان، حرف آخر را می زنند.

منبع: تایم خلیج، 19 مه 2007