اگر کشته شوم، کار حکومت ایران است

نویسنده

po_noshabeh_01.jpg

نوشابه امیری

محسن مخملباف که برای شرکت در شصتمین سالگرد جشنواره کن به فرانسه دعوت شده، در گفت و گو با روز اعلام کرد: “اگر من یا اعضای خانواده ام کشته شوند، کار حکومت ایران است.”

mmakhmalbaf473.jpg

مخملباف که به همراه ده ها فیلمساز معتبر جهان به کن دعوت شده، در موردانفجار یک نارنجک جنگی در سر صحنه فیلم اسب دوپا، آخرین کار سمیراگفت: “تهیه کننده فیلم اسب دوپا دیروز فیلمی را که از پرتاب یک نارنجک جنگی به صحنه فیلمبرداری سمیرا گرفته شده، در کن به نمایش گذاشت. این فیلم در شهر سرپل در شمال افغانستان در حال ساختن بود که در چهلمین روز، نارنجکی به میانه صحنه فیلمبرداری پرتاب شد.آن صحنه در بازار شهر گرفته می شد که در آن ساعت بسیار شلوغ و پر از رفت و آمد بود. بر اثر این انفجار 6 نفر زخمی شدند و یک اسب هم کشته شد. بعد از این حادثه نیروهای سازمان ملل، که سوئدی بودند به محل آمدند و پس از بررسی منطقه گفتند پرتاب این نارنجک برای ترور بوده. به گفته آنها نارنجک مزبور به احتمال 80 در صد توسط نیروهای ایرانی به صحنه پرتاب شده و خانواده مرا هدف داشته است. آنها برای این نظر خود دلایلی هم ارائه کردند.”

مخملباف در ادامه با اشاره به اینکه “در واقع اگر آن اسب جلوی صحنه نبود، اول مرضیه، همسرم کشته می شد و بعد حنا که در نزدیکی محل انفجار بودند” می افزاید: “من نیز با توجه به اینکه تمام لحظات این انفجار روی فیلم 35 ثبت شده، و همچنین فیلمی که از پشت صحنه گرفته شده، دلایل خود را دارم که این کار به احتمال زیاد توسط مامورین ایرانی انجام شده است. این موضوع را هم دیروز در جریان نمایش این فیلم و پشت صحنه آن تشریح کردم. برای آنها حذف ما تا اندازه ای اهمیت دارد که حتی فکر ده ها انسان دیگری را که در آنجا داشتند نکرده بودند. ما کودکی را روی دست به بیمارستان بردیم که پنجاه نقطه بدنش سوراخ سوراخ شده بود”.

محسن مخملباف، با تاکید بر اینکه “تنگ نظری این دولت تا حدی است که حتی بیرون بودن ما را هم تحمل نمی کند” می گوید: “به مسئولین یک جشنواره ایتالیایی پول دادند تا مانع نمایش فیلم ما در آن جشنواره شوند. یا در تاجیکستان که حتی یک نشریه سینمایی ندارد، وقتی من دبیر افتخاری جشنواره بودم ناگهان 15 مقاله علیه من در این طرف و آن طرف سبز شد که قاتل قندهاری، و کسی که برای ترور به تاجیکستان آمده است. در افغانستان خانمی را به اسم آشپز سر صحنه من فرستادند که بعد معلوم شد آشپز نیست و همراه یک گروه فیلمبرداری آمده. وقتی من موضوع را فهمیدم آن خانم ناپدید شد”.

مخملباف ادامه می دهد: “من دو سال و نیم است که از ایران بیرون آمده ام؛ نه آنها از من خوششان می اید و نه من از آنها. دارم راه خودم را می روم. روی این کره خاکی دویست تا کشور هست، فکر کنند ما در یک جای دیگری به دنیا آمده ایم. این تنگ نظری ها ناشی از چیست؟”

محسن مخملباف در مورد آخرین فیلم سمیرا می گوید: “سمیرا دوست دارد در ایران زندگی کند، برای همین و به خاطر نشان دادن حسن نیت، فیلمنامه خود را به ارشاد داد تا مجوز بگیرد، اما آنها از دادن مجوز به وی خودداری کردند و گفتند ما با این خانواده مسئله داریم. وقتی هم دلیلش را پرسیدیم، جواب ندادند”.

سازنده فیلم های بیادماندنی هنرپیشه، ناصرالدینشاه آکتور سینما و گبه اضافه می کند: “سوال این است که چه کسانی منافع شان از فیلمسازی ما به خطر می افتد؟ این همه نشانه های فراوان تهدید برای چیست؟ به همین علت من در اینجا اعلام می کنم اگر من و اعضای خانواده ام کشته شویم، تقصیر حکومت ایران است”.

مخملباف همین هفته به تاجیکستان بر می گردد، و دخترش سمیرا، همراه با حنا به ایران. جایی که دوست دارند در آن زندگی کنند. نباید نگران آنها بود؟