تقدیم جایزه جهانی حقوق بشر به هاله سحابی و قربانیان کشتار دهه ۶۰

نویسنده

» کتاب روز

هوشنگ اسدی نویسنده کتاب “نامه های به شکنجه گرم” درمراسم دریافت جایزه جهانی حقوق بشر در وین پایتخت اتریش، جایزه خودرا به هاله سحابی که همان روز در تهران توسط ماموران امنیتی به قتل رسیده بود، تقدیم کرد.

کتاب نامه های به شکنجه گرم در سال ۲۰۱۰ بزبان انگلیسی منتشر شدو در تابستان بعد جایزه جهانی کتاب حقوق بشر به آن تعلق گرفت.

کتاب تا کنون بزبانهای هلندی و لهستانی هم ترجمه و منتشر شده است. متن کامل کتاب بزبان فارسی سال گذشته توسط انتشارات اچ اند اس به بازار آمد.

 

روز دریافت جایزه جهانی حقوق بشر مصادف شد با به قتل رسیدن هاله سحابی د رمراسم تشیع جنازه پدرش. هوشنگ اسدی وقتی برای دریافت جایزه خود که در مراسم بسیار بزرگ و با شکوهی اهدا می شد، به بالای صحنه رفت، ابتدا تشکر کرد و سپس د رحضور صدها میهمان- از جمله سفرای کشورهای جهان- و خیل رسانه های خبری، بزبان انگلیسی گفت:” د رمراسم امشب سه زن که شخصیت های کتابم هم هستند، مرا همراهی می کنند: مادرم،بهترین دوستم و همسرم که د رهمه رنج های من شریک بوده است…..و…”

هوشنگ اسدی مجسمه جایزه خودرا بدست مجری مراسم داد و پوستری از هاله سحابی را که در دست داشت، بالا گرفت وافزود: “…و این زن: هاله سحابی زنی که امروز صبح در تهران توسط ماموران امنیتی کشته شد. او همه عمر برای آزادی جنگیده بود. من جایزه ام را به این سه زن، هاله سحابی، همه زنان ایران، همه مبارزان راه آزادی و همه قربانیان کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال تقدیم می کنم.”

 دو فیلم زیر را در فیس بوک روز آن لاین ببنید: