سرانجام، اعلام اعتصاب معلمان

نویسنده


moalem_b.jpg

 


دانا شهسواری

 

“چه کسی می تواند این تجمع چندین هزار نفری معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی را به نام آشوب طلب و معلم نما و هرچیز دیگری که شایسته ی خودشان است انکارکند؟”

این بخشی از اظهارات “محمود بهشتی لنگرودی” دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران بود که در پاسخ به او جمعیت فریاد کشید: “صدا وسیما و ضرغامی”.

در پایان تجمع قبلی معلمان که در عصر شنبه برگزار شده بود، بهشتی لنگرودی اعلام کرده بود: “ما در هر حال در روز سه شنبه در مقابل مجلس دوباره تجمع می کنیم، اما معلوم نیست این تجمع اعتراضی باشد یا برای تشکر!” تشکر از این بابت که لایحه مدیریت هماهنگ خدمات کشور تصویب و از اول فروردین 1386 به مورد اجرا گذاشته شود.

اما تجمع دیروز مقابل مجلس نیز دوباره شکلی اعتراضی به خود گرفت. از این جهت که هنوز هیچ واکنشی مبنی بر تصویب و اجرای این لایحه دیده نمی شود.

اما در فاصله ی دو روز بین تجمع شنبه و تجمع دیروز اتفاقاتی افتاد. در ابتدا جلسه ای بین نمایندگان مجلس، نمایندگان معلمان و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد.

در این جلسه نظر نمایندگان مجلس بر این بود که معدل حقوقی معلمان حدود 600 هزار تومان است؛ که با نشان دادن فیش حقوقی از سوی نمایندگان معلمان در این نشست که بیش از 350 هزار تومان حقوق دریافت نمی کردند، نمایندگان مجلس با ابراز تعجب اعلام کردند که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش حدود 95 درصد از بودجه ی وزارتخانه که حدود 7500 میلیارد تومان است صرف پرداخت حقوق می شود و با تقسیم این مبلغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر رقمی بسیار بالا تر به دست خواهد آمد.

این جلسه نا تمام ماند، تا در غروب روز دو شنبه جلسه ی دیگری با حضور رئیس سازمان مدیریت، وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس و 10 نفر از نمایندگان معلمان برگزار شود که در نهایت جلسه روز دوشنبه نیز با نپذیرفتن نمایندگان معلمان برگزار نشد. از این رو برای چهارمین بار در 45 روز اخیر وقتی معلمان هیچ پاسخی در قبال درخواست های خود دریافت نکردند در مقابل مجلس اقدام به تحصن نمودند.

این تحصن در حالی صورت می گرفت که بسیاری از اعضای فراکسیون معلمین مجلس و برخی دیگر از نمایندگان این تجمع را نظاره می کردند. نمایندگانی همچون عباسپور، کوهکن، ندیمی، ناطق نوری، جلودارزاده، کاظم جلالی محجوب، از این دست بودند. صفی بزرگ از سربازان میان این نمایندگان و معلمان فاصله ایجاد کرده بودند.

همچنین در اطراف محوطه ی مقابل مجلس نیز نرده های آهنی جدیدی نصب کرده بودند تا جلوی آمدن معلمان را به داخل این محوطه بگیرند. این در حالی بود که بیش از بیست هزار نفر از معلمان در مقابل مجلس گرد آمده بودند و همچنان همان شعار قبلی خود را می دادند: “تا حق خود نگیریم آرام نمی نشینیم”.

“باغانی”، عضو کانون صنفی معلمان ایران در ابتدا اعلام کرد: “متاسفانه شائبه ای پیش آمده است که برخی از مسوولین رده بالای کشور گمان می کنند تجمع معلمان در راستای ضدیت با نظام و خون شهدا است، در حالی که من به صراحت اعلام می کنم افرادی که با اخبار غلط این شائبه را ایجاد کرده اند در راستای مخالفت با نظام هستند”.

وی افزود: “ما همه جانباز، پدر شهید و جبهه رفته هستیم و این وصله ها را به راحتی نمی توان به ما چسباند. ما فقط دغدغه ی معیشت و منزلت داریم”.

باغانی در مقابل برخی افرادی که شعار های خاصی سر می دادند گفت: “لطفا احساساتی نشوید. وقتی که عقل هست چرا احساساتی شویم. ما حقمان را می خواهیم و هیچ کوتاه هم نمی آییم”.

در این تجمع شعار های بسیاری از سوی معلمان تکرار می شد که از جمله می توان به “وزیر بی کفایت استعفا استعفا”، “مشکل ما حل نشه مدرسه تعطیل می شه”، “فرهنگیان کشور اتحاد اتحاد”، “رسانه های کشور انعکاس انعکاس” و… اشاره کرد.

در ادامه محمود بهشتی لنگرودی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: “ما به هیچ وجه گرایش به جناح های سیاسی کشور نداریم و خواسته ما هم معیشتی است. ما نه وامدار چپ هستیم و نه وامدار راست”.

وی افزود: “شفافیت از اصول کار و فعالیت ما است و ما همه گزارش ها را باید به شما اعضا و فرهنگیان ارائه دهیم. شاید همین شفافیت است که برخی را نگران می کند، چون برخی دوست دارند با ما صحبت هایی بشود و توافقاتی صورت گیرد اما ما این مسائل را افشا نکنیم”.

وی با اشاره به جلسه با نمایندگان مجلس و وزارت علوم و سازمان مدیریت گفت: “متاسفانه آقای عباسپور رئیس کمیسیون آموزش مجلس نمی دانست قشر فرهنگی چقدر دریافتی دارد. نماینده ی سازمان مدیریت هم که اصلا نمی دانست برای چه آمده و لایحه ی خدمات هماهنگ کشوری چیست؟”

لنگرودی افزود: “با کمال تاسف عملکرد مسوولان به شکلی بود که اکنون فرهنگیان گمان می کنند اگر گفت و گو یی با فرهنگیان کشور صورت می گیرد فقط در زمان اضطرار و ایجاد فشار از سوی فرهنگیان ممکن است. به همین علت هم فرهنگیان ایستادگی می کنند تا حق خودشان را بگیرند”.

وی درادامه با اشره به نوشته های نشریه ی صبح صادق گفت: “متاسفانه این نشریه که متعلق به سپاه است می نویسد دست ما معلمان تجمع کننده با دست بمب گذاران در زاهدان یکی است. پس لطفا به شکلی احساساتی نشوید که بهانه به این قلب های مریض بدهید”.

در ادامه باغانی با خواهش از معلمان خواست تا دقایقی هم به نمایندگان مجلس اجازه ی صحبت داده شود که به این ترتیب عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پشت میکروفن قرار گرفته و گفت: “ما نمی دانستیم که میانگین حقوق معلمان ای نقدر پایین است. از نظر ما وقتی حدود 93 درصد از بودجه ی 7500 میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش به حقوق اختصاص می یابد این معدل باید بسیار بالا تر باشد”.

وی افزود: “البته گزارشی در مجلس وجود دارد که اعلام می کند میانگین حقوق معلمان حدود 337 هزار تومان است.” که در همین زمان تجمع کنندگان با فریاد های بلند “دروغه ، دروغه” خواستار پایان دادن به این سخنان شدند.

“کوهکن” کارپرداز مجلس در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: “شما چرا جلوی مجلس آمدید؟ چرا جای دیگری نرفتید؟”

همه بلند فریاد زدند: “اینجا خانه ی ملت ماست”. و چند بار این جمله را تکرار کردند.

در ادامه کوهکن که در میان شعار ها قادر به سخنرانی نبود گفت: “بزرگواران من برای حرف نزدن هم آماده هستم”. کوهکن پس از چند جمله ی دیگر وقتی اعلام کرد: “ما مصمم هستیم تا پاین دوره ی مجلس هفتم مشکل فرهنگیان را حل کنیم” با فریاد تجمع کنندگان روبه رو شد و نتوانست به سخنرانی خود ادامه دهد. تجمع کنندگان مدام شعر می دادند: “وعده وعید نمی خواهیم، عمل به وعده می خواهیم”.

سپس در ادامه دوباره محمود بهشتی لنگرودی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: “اکنون برای ختم این قضیه من یک پیشنهاد دارد. پیشنهادم این است که شب چهارشنبه همان جلسه ای که قرار بود دوشنبه شب برگزار شود و کنسل شد، برگزار شود. 10 نفرازنمایندگان فرهنگیان هم در آن حضور داشته باشند. چون اکنون دیگر شرایط مذاکره را ما تعیین می کنیم”.

وی افزود: “این جلسه با حضور رسانه ها و صدا وسیما برگزار شود و برای مردم هم پخش شود. اگر آقایان می پذیرند، ما آماده ایم”.

تجمع کنندگان فریاد زدند “بهشتی، بهشتی حمایتت می کنیم”.

بهشتی ادامه داد: “در هر حال چه مذاکره صورت پذیرد و چه نپذیرد ما روز پنج شنبه در همین محل از ساعت 8 صبح آماده ایم. مدرسه ها را به خود مدیران واگذار می کنیم و خودشان جواب اولیا را بدهند”.

وی افزود: “پنج شنبه ساعت 8 صبح در هر شرایطی اینجا تجمع است و به هیچ وجه لغو نخواهد شد. حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد ما پنج شنبه اینجاییم”.

معلمان فریاد زدند: “پنج شنبه کل تهران تعطیله”.

بهشتی لنگرودی سپس گفت: “ما ازتلاش و صبوری بسیار خوب نیروهای امنیتی تشکر می کنیم. ما بسیار ممنونیم از آنها. اما مسوولین گمان نکنند که می توانند با امنیتی کردن فضا و احتمالا دستگیری چند نفر این همبستگی را بشکنند”.

وی در پایان گفت: “تصمیماتی را که برای پس از پنج شنبه به اجرا در خواهیم آورد در روز پنج شنبه صبح در همین مکان اعلام خواهیم کرد. همچنین اعلام می کنم آنهایی که در این تجمع آمدند کاری حسینی کردند و آنها که نیامدند و در مدارس ماندند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی اند”.

درپایان نیز هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران طی سخنانی گفت: “معلمان عزیز، شما با این حضور و همبستگی نشان دادید که معلمان بیدار هستند”.

وی افزود: “گوش مسوولین ما مشکل شنوایی دارد اما شما تردید و تزلزل به خود راه ندهید و همه ی همکاران بدانند که تدام این مسیر نجات بخش قشر فرهنگی کشور است”.

در پایان نیز تجمع کنندگان شعار دادند: “رسانه ی جیره خوار، انعکاس، انعکاس”.

در پایان مراسم معلمان به صورت خودجوش از مقابل مجلس تا میدان بهارستان اقدام به راهپیمایی کردند، اما راهپیمایی آنان به شکلی نبود که مانع عبور و مرور اتومبیل ها در خیابان بهارستان شود. همچنین آنان شعار می دادند “فکری به حال ما کن، فلسطین و رها کن”، “معلم به پا خیز برای رفع تبعیض”و…

حضور ماموران انتظامی و امنیتی چندان چشمگیر نبود و تعدادی از آنها نیز به ایجاد نظم در خیابان مجاهدین اسلام و خیابان بهارستان می پرداختند. اما برخی گزارش ها حکایت از آن داشت که فرماندهان رده بالای انتظامی و امنیتی در داخل مجلس حضور دارند.

معلمانی که در تجمع دیروز شرکت کرده بودند این تجمع را آخرین اولتیماتوم خود نامیدند. هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران در این باره گفت: “ما قبلا به مسوولین هشدار داده بودیم که سعی نکنند اسفند ماه نا خوشایندی داشته باشیم”.

(عکس: هومن خانی پور، ایلنا)