زنان زندانی، بی قید و شرط آزاد شوند

نویسنده

observe_b.jpg

برنامه نظارت بر حمایت مدافعین حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” و “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” از مسوولان ایرانی درخواست می کند که سریعاً درخصوص موارد ذیل در ایران اقدام نمایند.

شرح کوچکی از وضعیت پیش آمده:

برنامه نظارت توسط انجمن ایرانی دفاع از حقوق بشر مطلع شده است که گردهمایی مسالمت آمیز مدافعیت حقوق زنان در تاریخ 4 مارس 2007 شدیداً توسط نیروهای حکومتی مورد سرکوب قرار گرفته و 33 فعال حقوق زنان نیز در این رابطه در تهران بازداشت و دستگیر شده اند.

با توجه به اطلاعات رسیده، این زنان به شکلی کاملاً مسالمت آمیز در برابر دادگاه انقلاب تهران تجمع کرده بودند تا روز جهانی زن را که در تاریخ 8 مارس 2007 برگزار خواهد شد یادآوری کنند. آنها همچنین نسبت به محاکمه شش مدافع حقوق زن که به گردهمایی مسالمت آمیز ژوئن 2006 و عریضه “یک میلیون امضا”یی مربوط می شد اعتراض کردند.

اسامی 33 زن دستگیر شده عبارت است از: خانم آسیه امینی، خانم ژیلا بنی یعقوب، خانم محبوبه عباس قلی زاده، خانم محبوبه حسین زاده، خانم سارا لقمانی، خانم زهرا امجدیان، خانم مریم حسین خواه، خانم جلوه جواهری، خانم نیلوفر گلکار، خانم پرستو دوکوهی، خانم زینب پیغمبر زاده، خانم مریم میرزا، خانم ساغر لقایی، خانم خدیجه مقدم، خانم ساقی لقایی، خانم ناهید کشاورز، خانم مهناز محمدی، خانم نسرین افضلی، خانم طلعت تقی نیا، خانم فخری شادفر، خانم مریم شادفر، خانم الناز انصاری، خانم فاطمه گوارایی، خانم آزاده فرقانی، خانم سامیه فرید، خانم مینو مرتاضی و خانم سارا ایمانیان.

پنج تن از شش خانمی که اکنون در دادگاه انقلاب محاکمه می شوند، از کسانی هستند که در تاریخ 4 مارس 2007 دستگیر شده اند: خانم ناهید جعفری، خانم سوسن طهماسبی، خانم پروین اردلان، خانم نوشین احمدی خراسانی و خانم شهلا انتصاری. خانم فریبا داوودی مهاجر ششمین زنی است که در این رابطه محاکمه می شود. به علاوه خانم شادی صدر، یکی از وکلای آنها نیز دستگیر شده است.

در زمان صدور این درخواست فوری، کلیه نامبردگان در زندان اوین بسر می برند و این درحالی است که برنامه نظارت هیچ گونه مدرکی دال بر وجود محکومیت رسمی علیه آنها دریافت نکرده است.

برنامه نظارت به شدت بازداشت خودکامه این زنان و خشونت های وارد آمده توسط پلیس علیه شرکت کنندگان تجمع مسالمت آمیز 4 مارس را محکوم می کند. برنامه نظارت همچنین محاکمه شش مدافع حقوق زن را در ارتباط با تجمع مسالمت آمیزشان محکوم می کند. این موج جدید دستگیری ها نشان دهنده افزایش خشونت ها علیه مدافعین حقوق زن در ایران است.

اقدامات مورد درخواست:

از مقامات جمهوری اسلامی خواسته می شود:

  1. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی نامبردگان را تضمین کنند.

  2. اطمینان دهند که این اشخاص هر چه سریعتر و بی قید و شرط آزاد خواهند شد، زیرا که محکومیت آنها کاملاً مستبدانه است.

  3. سریعاً به هرگونه اتهام خودکامه علیه خانم ناهید جعفری، خانم سوسن طهماسبی، خانم پروین اردلان، خانم نوشین احمدی خراسانی، خانم شهلا انتصاری و خانم فریبا داوودی مهاجر پایان دهند.

  4. سریعاً به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده علیه تمامی مدافعین حقوق بشر در ایران پایان دهند.

  5. به مواد بیانیه مدافعین حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. به ویژه ماده پنجم آن [قسمت اول] که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی و به هدف حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی های اصلی، این حق را دارد که در سطوح ملی و یا بین المللی اقدام به تجمع مسالمت آمیز نماید” و همچنین ماده 8.2 که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی این حق را دارد که در راستای عملکرد بهتر و ترقی سازمان ها و ارگان های دولتی کشورش و همچنین حمایت از حقوق بشر و تحقق بخشیدن به آزادی های اصلی پیشنهاد یا انتقادهایی را مطرح نماید”.

  6. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که در ایران مفاد حقوق بشر و آزادی های اصلی مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و دیگر دستگاه های بین المللی رعایت خواهند شد.


منبع: سایت فدراسیون جهانی حقوق بشر، 5 مارس 2007

مترجم: علی جواهری