پیشنهاد سه مرحله‌ای هسته‌ای ایران

نویسنده

» گزارش فرست پست از مذاکرات ژنو

رسانه‌ها  گزارش دادند که ایران قرار است در مذاکرات ژنو یک پیشنهاد سه مرحله‌ای را ارائه کند. خبرگزاری شین هوا به نقل از خبرگزاری ایسنا می‌گوید، اگر در مرحله اول با بسته پیشنهادی موافقت شود، ایران از طرف مقابل می‌خواهد تا حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران را به رسمیت بشناسد.

این بسته همچنین اقدامات متقابل را در مسیر مذاکرات در بر دارد تا بتوان در پایان به نتیجه برسد.

“مقامات ایران اعتقاد دارند بدون توافق در مرحله اول ادامه مذاکرات بسیار سخت و احتمالا غیرممکن خواهد بود.” گروه 1+5 که شامل اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان است مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو پی‌می‌گیرند.

پرس تی‌وی گزارش داد که ایران با پیشنهادهای جدیدی در مذاکرات شرکت خواهد کرد. رسانه‌ها روز چهارشنبه گزارش دادند که ایران در حال آماده کردن بسته پیشنهادی برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، که یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا و قدرت‌های دیگر بین‌المللی است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که این بسته شامل “محدود کردن تعداد سانتریفیوژهای فعال، مقدار غنی‌سازی و نیاز به بازرسی” خواهد بود. تهران در عوض خواهد خواست که آمریکا و اتحادیه اروپا شروع به کاهش تحریم‌ها کنند.

منابع نزدیک به گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته‌اند که محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران تنها در صورتی در مذاکرات شرکت خواهد کرد که وزرای خارجه طرف‌های مقابل نیز حضور داشته باشند. اگر دیدار در سطح وزرای خارجه نباشد، عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه در امور حقوقی و روابط بین‌الملل، گروه مذاکره‌کننده ایران را رهبری خواهد کرد.

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، روز شنبه تاکید کرد که موضع رسمی ایران این است که غنی‌سازی در خاک ایران قابل مذاکره نیست. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفت که مذاکرات پیش رو بین ایران و شش قدرت درباره برنامه هسته‌ای کشور باید با هدف اعتمادسازی برای حصول نتیجه انجام شود. وی گفت: “اگر این مذاکرات با هدف اعتمادسازی بر پایه مقررات بین‌المللی باشد می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.” رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که گروه 1+5 در مذاکرات آتی با ایران، جدیت و عقلانیت نشان دهند. او از قدرت‌های جهانی خواست تا بر پایه مقررات جهانی پیش بروند و مذاکرات را در چارچوب مشخصی انجام دهند.

صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی ایران گفت، با رسیدن زمان مناسب برای یافتن راه حل برای برنامه هسته‌ای، مذاکرات آینده بین ایران و 1+5 در ژنو احتمالا نتایج مورد انتظار را بدست خواهد آورد. او همچنین به ایرنا گفت که اگر مذاکرات ژنو به رفع بن‌بست هسته‌ای بیانجامد، این امر یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود.

منبع: فرست پست - ۱۳ اکتبر