ادامه فشار بر خبرنگاران در ایران

نویسنده
نیویورک تایمز

» مقاله نیویورک تایمز

اگرچه رفتار های تندرو ها از زمان ریاست جمهوری روحانی بهتر شده است اما فشار دولتی بر روی خبرنگاران همچنان ادامه دارد؛ بخصوص در این هفته های اخیر که جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست و همسر و دوست خبرنگارانشان یگانه صالحی دستگیر شدند. این دو توسط پلیس امنیتی در روز ۲۲ ژوئیه دستگیر شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند و لپ تاپ و وسایل شخصی شان ضبط شد. مقامات قضائیه ایران اعلام کردند که نسبت به “ همه فعالیت های دشمن آگاه هستند” و از آن پس هیچ خبری از این زوج بدست نیامد.

آقای رضائیان خبرنگار ایرانی- آمریکایی است که در کالیفورنیا بزرگ شده است و بعنوان یک روزنامه منصف شناخته شده است. خانم صالحی، خبرنگار ایرانی روزنامه نیشنن است. روزنامه به زبان انگلیسی که در امارات منتشر می شود.

در کنار آنها یک زوج دیگر هم دستگیر شدند که گمان می رود با حوزه خبرنگاری در ارتباط بودند و این بدترین نشانه برای جهان است که می گوید ایران همچنان متعهد بر فشار آوردن بر خبرنگاران است و به پارانویای خود ادامه می دهد.

رئیس جمهوری ایران، حسن روحانی،  به نظر می رسد در یک سردرگمی فرو رفته است. درحالیکه او نسبت به روزنامه نگاران خارجی باز برخورد می کند، سپاه پاسداران و نیروهای سرکوبگر و ماموران اطلاعاتی  به دستگیر کردن و خبرنگاران و دست اندرکاران شبکه های اجتماعی به اتهامات واهی ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگاران بدون مرز، ایران مدت هاست که یکی از کشورهایی است که در مورد آزار و اذیت و زندانی کردن خبرنگاران در رده های اول قرار دارد. به عنوان مثال یک خبرنگار ایرانی- آمریکایی به جرم خرید یک بطری شراب، به مدت 5 ماه زندانی شد.

روحانی با آزاد کردن خبرنگاران از زندان اقدام بزرگی انجام داد و اعضای کابینه اش نیز رویکرد راحت تری نسبت به رسانه ها دارند. دستگیری ناگهانی و بدون دلیل آقای رضائیان به نظر شوکی می رسد که از طرف تندرو ها برای از بین بردن امید به اصلاحات روحانی وارد شده است.

جهان در انتظار این است که آقای روحانی این دستگیری ها را خنثی کند و این فرصتی است که تمایلش را برای مبارزه برای رویکرد جدید ایران نشان بدهد.

نیویورک تایمز، 2 اوت