مصباح به وزیر علوم: کند پیش می روید

نویسنده

mtaghimesbahyazdi.jpg

محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، وضعیت فرهنگی دانشگاه ها را ‏اسفبار خواند و به اختلاط دانشجویان دختر و پسر نامید اعتراض کرد. در دیدار “محمد مهدی زاهدی” وزیر علوم ‏با “محمدتقی مصباح‌یزدی” به مناسبت 16 آذر روز دانشجو بحث از اسلامی کردن دانشگاه و باز آموزی اساتید ‏دانشگاه به میان آمد که بسیاری از آن به عنوان پی گیری ایده “انقلاب فرهنگی دوم” یاد می کنند. در این جلسه ‏مصباح یزدی انتقاداتی را از به اصطلاح روند فساد در دانشگاهها مطرح کرد و پیشنهاد تحول فضای دانشگاههای ‏ایران طی 5 سال آینده را داد. ‏

مصباح یزدی با قدردانی از عملکرد دو ساله وزارت علوم گفت: “از همان آغاز کار ستاد ۶ نفره انقلاب فرهنگی، ‏مقرر شد کتاب‌های معارف برای تدریس در دانشگاه‌ها را خود ستاد تهیه کند و استادش را حوزه تأمین نماید ولی ‏درخصوص تربیت اساتید معارف هیچ تصمیمی گرفته نشد و نتیجه‌اش همین است که ما اکنون با کمبود ۵۰۰۰ ‏استاد معارف در دانشگاه‌ها مواجه هستیم.“‏

مصباح که از پایه گذاران انقلاب فرهنگی در ایران پس از انقلاب به حساب می آید، کماکان از ادامه این روند به ‏شدت دفاع می کند و در جلسه دیروز با وزیر علوم از “عدم پیشرفت قابل توجه در خصوص اسلامی شدن ‏دانشگاه‌ها” انتقاد کرده و اظهار داشت: “در دوران گذشته در جلسات اسلامی شدن دانشگاه‌ها، حتی نامی هم از ‏اسلام برده نمی‌شد تا جایی که مقام معظم رهبری از وزیر علوم وقت، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را خواستار شدند ‏ولی متأسفانه این امر محقق نشد.“‏

در شرایطی که دانشجویان موج فشارهای سالهای اخیر بر دانشگاه را نشات گرفته از نفوذ تفکرات شاگردان ‏مصباح یزدی می دانند، اما به نظر می رسد این میزان فشار، رضایت “رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل ‏بیت” را جلب نکرده است. این در شرایطی است که در سال تحصیلی جدید موج گسترده ای از دانشجویان ‏دانشگاههای مختلف به دلایلی چون بدحجابی و یا صحبت کردن با جنس مخالف در دانشگاه، برخوردهایی را ‏دریافت کرده اند که از اخطاریه تا تعلیق از تحصیل را شامل می شده است.‏

محمد تقی مصباح یزدی در سخنرانیش به مناسبت روز دانشجو، برخی از علوم را دارای وجه منفی دانست و گفت ‏علوم اسلامی از ارزش‌ بیشتری نسبت به علوم دیگر برخوردارند. وی علوم پایه را نیز بی ارزش خواند: “طلب ‏علم عبادت است،‌ البته نه هر علمی. علوم گوناگون چون فیزیک، شیمی، مهندسی و مانند آن را می‌توانیم از سایر ‏کشورها فرا بگیریم ولی علوم اسلامی را نمی‌توانیم از کشور دیگری یاد بگیریم!“‏

وی گفت:” قابل کتمان نیست که وضع فرهنگی در جامعه ما به خصوص در بین جوانان بسیار تاسف آور است. ‏مختلط بودن دانشجویان مجرد در محیط های اجتماعی و رواج سی دی ها و ابزارهایی که از نظر اخلاقی پایه های ‏دین را تضعیف می کند عامل اصلی این مساله است.“‏

وی افزود: “خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنیم جوانان ما از نظر فکری و اعتقادی و مبانی اخلاقی و ارزشی ‏سست و لرزان هستند.وی ادامه داد؛ ما نمی خواهیم سیاه نمایی کنیم اما در دولت اسلامی این مسائل ضد اخلاقی ‏رو به رشد است. بومی کردن دانشگاه ها یکی از مواردی است که جلوی رواج فساد و فحشا از منطقه یی به ‏منطقه دیگر را می گیرد.مصباح یزدی افزود؛ از مطالبی که در برخی کتاب ها است و برای جوانان در زمینه ‏های تقید نسبت به احکام اسلامی شبهه ایجاد می کند تا حرف هایی که برخی شخصیت های سیاسی می زنند در ‏گسترش فساد تاثیر دارد.“‏


‎ ‎بازآموزی اساتید‎ ‎

وی ضمن اطمینان به وزیر علوم در خصوص حمایت همه جانبه موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی( که خود ‏وی ریاستش را بر عهده دارد)، به وزیر علوم توصیه کرد بار دیگر دوره‌های تربیت مدرسین دانشگاه‌ها در ‏دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی شود. وی در این خصوص گفت: سعی کنید یکی از کارهایتان انجام امور ‏ماندگار باشد به عنوان مثال راه‌اندازی مجدد دوره‌های تربیت مدرسین دانشگاه‌ها در دانشگاه تربیت مدرس، ‏می‌تواند یکی از این امور باشد.‏

مصباح یزدی با اشاره به آنچه “تأکیدات امام خمینی و مطالبات رهبری در خصوص اسلامی شدن دانشگاه‌ها” ‏خواند، تاکید کرد: “نتایج چند سال تلاشی که با تأکیدات صریح رهبری و مخاطب قرار گرفتن برخی از وزرا و ‏تعیین نماینده برای شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت در طول این مدت کاری، جز چند صفحه کاغذ، ‏محصولی در بر نداشت.“‏

او اضافه کرد: “برای تغییر کتاب‌های دانشگاهی پروژه‌‌ای را تعریف کردند که در پرتو آن علما کتاب ها را مورد ‏بررسی قرار دهند و اشکالات آن را شناسایی کنند. بیش از ده سال وقت صرف شد ولی هنوز نتیجه‌اش مشخص ‏نشده است.“در واقع از دید وی: “در این شورا هیچ قصد عملی در کار نبود، بلکه تنها برای اینکه پاسخی برای ‏رهنمود امام خمینی و رهبری داشته باشند کارهایی انجام دادند. از این رو کمیسیون ویژه‌ای برای اسلامی کردن ‏دانشگاه‌ها تشکیل شد و مدتی گذشت تا نام آن مشخص شود. دبیر کمیسیون را از شورا بیرون کردند و در پایان در ‏راستای تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب هیچ گام مثبتی برداشته نشد.“‏

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم هم چنین خواستار اجرای احکام اسلامی در دانشگاه ها و مراکز زیر نظر ‏وزارت بهداشت و آموزش پزشکی شد و خطاب به وزیر بهداشت گفت: “شما باید طبق نظر مراجع تقلید عمل کنید. ‏اگر در مسئله‌ای همه مراجع اتفاق نظر داشته باشند، نظام اسلامی نمی‌تواند مخالف آن عمل کند.” او حتی مراجع ‏دیگر را به کوتاهی متهم کرد: “این را می‌دانیم که در برخی مسائل فقهی، چون مورد حاجت نبوده است، بسیاری ‏از مراجع تقلید و مجتهدان فرصت تحقیق پیدا نکرده‌اند و با احتیاط از کنار آنها گذشته‌اند اما گاه، احتیاط در ترک ‏احتیاط است.“‏

گفتنی است مصباح یزدی، از تئوریسین های راست گراست که علی فلاحیان، روح الله حسینیان، مصطفی ‏پورمحمدی و غلامحسین محسنی اژه ای تنها برخی از شاگردان او در دهه چهل بودند که از سال های اول شکل ‏گیری جمهوری اسلامی در پست های حساس قضایی، نظامی و امنیتی به کار مشغول بوده اند.‏

رئیس پژوهشگاه امام خمینی در ادامه موضوع گفت و گوی تمدنها را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: “باید روشن ‏شود که منظور از گفتگوی تمدنها چیست و آیا می توان تاثیرات تمدنها در جوامع بر روی یکدیگر را انکار کرد ‏در صورتی که با پیشرفت علم و تکنولوژی خود به خود تمدنها با هم تبادل و گفتگو دارند.“‏

وی آثار و نتایج گفتگوی تمدنها را به نفع دشمنان خارجی و برخی احزاب داخلی دانست.‏

‎ ‎ترس از روشنفکری‎ ‎

در پی اظهارات اخیر مصباح یزدی، قوامی رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم در گفت و گو با اعتماد نسبت به ‏تخریب دانشگاه توسط “متحجران” هشدار داد.‏

قوامی اظهار داشت: “سخنان آقای مصباح یزدی در اصل تخریب دانشگاه ها است زیرا آنان خوب می دانند که ‏روشنفکری تنها راه مبارزه با تحجرطلبی است و کانون روشنفکری دانشگاه ها است و اگر دانشگاه ها تحرکی ‏داشته باشند طبعاً اقدامات تحجرگرایانه منجر به شکست می شود. چون دانشگاه به طور ذاتی مخالف گسترش این ‏اخطار است.“‏

وی تاکید کرد: “جریان های محافظه کار دریافته اند که بهترین راه تخریب دانشگاه ها در یک کشور دینی توسل ‏به فساد اخلاقی و متهم کردن دانشجویان به فساد است، بنابراین با متهم کردن دانشجویان به فساد می خواهند آنان ‏را به حاشیه برانند زیرا فقط با این تخریب چهره ها می توانند به اهداف خود دست یابند اما از آن جایی که تداوم ‏قدرت را در حیات افکار متحجرانه می بینند بنابراین برای تداوم قدرت به تخریب چهره ها ادامه می دهند.“‏

 

‏ ‏