توافق برای دفتر منافع در واشنگتن

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از تغییر مکان دفتر ایران در پایتخت آمریکا

آمریکا در اقدامی که می‌تواند از اولین توافق‌های پس از قطع روابط دو کشور در سال ۱۹۸۰ باشد ، اجازه می‌دهد دفتر منافع ایران به مکان جدیدی در خیابان بیست و سوم شمال‌شرقی در غرب واشنگتن منتقل شود.

در عوض، سوئیس که به دنبال مکان جدیدی برای دفتر منافع آمریکا در تهران می‌گشت نیز مکان جدیدی برای حفاظت از منافع آمریکا دریافت خواهد کرد. گفته می‌شود دفاتر کنونی “دیگر زیست‌پذیر نیست و کاملا کهنه هستند.”

به گفته یک منبع آگاه: “معامله به مثل، ضامن دیپلماسی است. این (توافق) پایاپای بوده است.”

این موضوع به دنبال دیدار هفته گذشته جان کری وزیر امورخارجه آمریکا با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، در اقامتگاه زیبای نماینده این کشور در سازمان ملل نیویورک صورت گرفت. کری نخستین مقام ارشد آمریکا محسوب می‌شود که پس از ده‌ها سال، حداقل به اصطلاح، پا به خاک ایران گذاشته است.

پرسیدیم که آیا این توافق تغییری در روابط دو کشور ایجاد می‌کند و به مذاکرات هسته‌ای ایران مربوط است یا خیر؟

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه از طریق ایمیل پاسخ داد و گفت: “تا آن‌جا که ما می‌دانیم هیچ ارتباطی بین این تغییر مکان، که مدت‌ها قرار بر انجام آن بوده، و مذاکرات جاری جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای با ایران وجود ندارد. دفتر منافع ایران سال گذشته درخواست کرد به مکان جدید منتقل شود و این اجازه طبق پروتکل استاندارد داده شد.” (ایرانی‌ها می‌گویند حدود سی سال است که می‌خواهند به جای جدیدی منتقل شوند.)

هیئت ایرانی حاضر در آمریکا، که با همکاری پاکستان در آن کشور حضور دارند، به امور ویزا، گذرنامه و موضوعات فرهنگی مربوط به حدود ۱ و نیم میلیون ایرانی‌آمریکایی این کشور رسیدگی می‌کند. در حال حاضر این دفتر در خیابان ویسکانسین در شمال جرج‌تاون سوشیال سیف‌وی و بالای واید ورلد آو واینز واقع شده است.

این توافق را سنا بازبینی نخواهد کرد.

منبع: واشنگتن پست - 8 مه 2015