تنفیذ تزویر از سوی نماد زور

سیامک قادری
سیامک قادری

تا امروز تصور بر این بود که اعتراضات مداوم به نتایج انتخابات متقلبانه ۸۸ در کانال قانونی ،منجر به بررسی و بازنگری تخلفات گسترده در آن خواهد شد ، اما تنفیذ رای متقلبانه و پر مناقشه محمود احمدی نزاد از سوی ایت الله خامنه ای نشان داد ، حاکمیت تصمیم دارد در مقابل اعتراضات میلیونی مردم در خیابان و در فضای رسانه ای و مجازی ، راه انحرافی خود را پی بگیرد.

بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تاکید دارد که رهبری باید روند انتخابات و نتیجه آن را تایید و به عبارتی تنفیذ کند و تنفیذ این حکم در حالیکه میلیونها نفر با ارایه دلایل و شواهدی آن را متقلبانه می خوانند و نزدیک به دو ماه اعتراض همراه با کشتار ، جرح و حبس را تحمل کرده اند ، نشان داد که قرار است در بر همان پاشنه دروغ و تقلب بگردد.
در مراسمی که تصور می رفت با نمایش آن نقطه پایانی بر امید معترضان به تغییر خواهد بود ، محمود احمدی نژاد تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود را از آیت الله خامنه ای دریافت کرد ولی در خیابان بر خلاف تصور ، اعتراض همچنان ادامه داشت .
تایید و تنفیذ حکم ریاست احمدی نژاد بر چیزی که پیشتر جمهوری خوانده می شد ، موجب شد تا در این نمایش ، اصلاح طلبان و برخی مقام های حکومتی چون اکبر هاشمی رفسنجانی حضور نداشته باشند.
اگرچه تحریم حضور اکبر هاشمی رفسنجانی با اما و اگرها و پیش شرط هایی همراه شده و شرط حضور ، اصلاح  اظهارات محود احمدی نژاد در مورد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان شده بود ولی تصاویر تلوزیون نشان از آن داشت،  چنین خواستی از سوی ایت الله ، برآورده نشده است .
ایت الله خامنه ای در “حسینیه امام خمینی” و در مراسم تنفیذ از عملکرد تباه آلود احمدی نژاد در ۴ سال گذشته قدر دانی کرد و او را مردی “شجاع” خواند و نیشی هم به معترضان با این عبارت حواله کرد: این انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان را به اشتباه انداخت.
با اینحال میرحسین موسوی و مهدی کروبی ، معترضان به نتایج انتخابات همچنان بر این باورند که دولت جدید احمدی نژاد به رغم این تنفیذ مشروعیت نخواهد داشت و شاید همین اظهارات پس از تنفیذ بود که عصر روز تنفیذ هزاران را به خیابان کشاند.
شبکه تلفن همراه ایران که پس از انتخابات برای جلوگیری از ارتباطات مردمی بارها و بارها دچار اختلال ساختگی و حتی تا قطع کامل پیش رفته بود ، امروز یکی از بدترین شرایط را برای دارندگان آن ایجاد کرده بود.
تهران در روز دوشنبه ۱۲ مرداد ، صحنه حضور گسترده معترضان در خیابانهای و میادین اصلی بود و در خیابان ولی عصر تهران ، محلی که از پیش برای اعلام اعتراضات اعلام شده بود، هزاران تن در دسته های بزرگ و کوچک از میدان ونک به سمت جنوب این خیابان طویل راهپیمایی کردند.
انها در تهران با ریختن به خیابانها شعار “ دولت کودتا ، استعفا ، استعفا ” سر دادند و اعلام کردند سازوکارها و نتایج انتخابات را که به اعلام پیروزی احمدی نژاد منتهی شد و تنفیذ آن را، نخواهند پذیرفت.
عمده شعارها تحت تاثیر این تنفیذ  ، بر”مرگ بر دیکتاتور” و”الله اکبر” متمرکز بود و این شعار تظاهر کنندگان تا پایان اعتراضات امروز نیز ادامه یافت. ویژگی این تظاهرات که به علت پراکندگی اعتراضات و طولانی بودن خیابان ولی عصر ، غیر قابل تخمین بود عدم تمرکز اعتراضات بود .
اعتراضات از ساعت ۶ بعد از ظهر و از میدان ونک و با حرکت یک دسته ۳۰۰ نفری از شهروندان معترض به سمت جنوب تهران اغاز شد. میدان ونک، خیابان ولی عصر و خیابان تخت طاووس صحنه  تجمع های پراکنده بود و اگرچه در تمام تجمعات اعتراضی تعداد مامورین بسیار زیاد است ، به دلیل تنفید حکم ریاست جمهوری ای از سوی آیت الله خامنه ای ، تعداد ماموران با لباس های مختلف ، در ساعت ۷ عصر به حدی بود که تمام پیاده روهای میدان و دو طرف خیابان ولی عصر به سمت جنوب را پر کرده بود و گویی آنها آمده بودند تا نشان دهند که تداوم اعتراض پس از این تنفیذ ، پذیرفتنی نخواهد بود.
در خیابان ولی عصر ، هزاران تن از یونیفورم پوشان نیروی انتظامی مانع از حضور و تجمع مردم در میدان ونک شدند اما به دلیل کم تعداد بودن آنان در این نقطه، حرکت های اعتراضی چند متری پایین تر از میدان ونک شکل می گرفت.
با شدت گرفتن و فشرده شدن تظاهرات در بخش های پایین تر خیابان ولی عصر ، صدها نیروی پلیس موتور سوار از جنوب ولی عصر با ایجاد رعب و وحشت به این تظاهرات حمله بردند و با پرتاب گاز اشک آور ، تظاهر کنندگان را به خیابانهای فرعی متواری کردند.
این عملیات چندان موفق نبود چونکه با گذشت چند دقیقه ای ، جمعیت بار دیگر در خیابان ولی عصر به هم پیوست و تظاهرات مجددا شکل گرفت. حدود ساعت ۶ جمعیت به پارک ساعی در میانه حد فاصل ونک تا ولی عصر رسید ، جاییکه صدها یگان ضد شورش و نیروهای بسیج منتظر جمعیت بودند . اینبار برخورد خشونت بارتر بود و تعدادی از تظاهرکنندگان در اثر برخورد باتوم مجروح شدند و عده ای هم بازداشت شدند.
شدت برخورد و پرتاب بی مهابای گاز اشک آور باعث شد ، مردم در بخشهایی از خیابان به آتش زدن سطل های زباله برای مقابله با گاز اشک آور بپردازند.
شدت خشونت ها باعث شد شهروندانی که با خودرو به خیابان ولی عصر هجوم آورده بودند با زدن بوق به این حملات واکنش نشان دهند . افراد لباس شخصی که هویت آنان برای کسی روشن نبود ، با خشونت با این حرکت برخورد کرده و پلاک حداقل ۱۰۰  خودرو را کندند.
جوانان در دسته های کوچکتر حدود ده ، پانزده نفره به راهپیمایی خود ادامه دادند و فریاد هزاران نفر از شهروندان از خیابانهای و ساختمانهای اطراف که با نشان دادن علامت پیروزی با آنان همراهی می کردند ، در خیابان ولی عصر طنین افکن شد.
در بخشی از خیابان ولی عصر به گفته شاهدان ، مهدی کروبی شیخ شجاع اصلاحات به جمعیت پیوسته بود و تا سر رسیدن نیروهای انتظامی چند کلامی هم برای تظاهر کنندگان سخن گفته بود.
در میدان ولی عصر تهران اما هزاران نفر از شهروندان تهرانی تجمع بدون شعار برگزار کرده بودند اما تراکم نیروها در این نقطه آنچنان زیاد بود که تجمع اعتراضی شکل نگرفت و به همین دلیل عده ای به سمت شمال حرکت کردند و قبل از خیابان فاطمی شعارهایی هم سر دادند.
چندین موتور سوار پلیس جوانی را که با موتوری متفاوت در حرکت بود و بیسیمی در دست داشت ، متوقف کردند . پوشش و ارایش مو و صورت جوان نشان می داد از معترضان به انتخابات است اما او به ارامی کارتی شناسایی نشان داد که حاکی از همکاری او با نیروهای امنیتی بود .
این برخورد و شناسایی این لباس شخصی باعث شد تا صدها نفر شعار “بسیجی واقعی ، همت بود و باکری “‌ سردادند.
در خیابان تخت طاووس هم استقرار  دهها یگان مامور مستقر در مقابل تعداد مردم معترضی که به ظاهر در حال آمد و رفت بودند، اما در فرصت های مختلف فریاد می زدند: “مرگ بر دیکتاتور” و “الله اکبر” ، آنچنان عجیب و منحصر به فرد بود که گویی تهران رسما تحت حکومت نظامی قرار گرفته است.
تجمع مامورین در اماکن دولتی اطراف میدان ونک  و خیابان ولی عصر نیز بسیار چشمگیر بود. در چهار راه پارک وی و مقابل صدا وسیما صدها مامورمستقر شده بودند تا با هجوم احتمالی مردم مقابله کنند.
پلیس برای متفرق کردن معترضان پراکنده اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرد و به تعقیب آن ها در کوچه های این منطقه پرداخت . تظاهرات مردم تا ساعت ۱۰ شب ادامه یافت و نیروهای انتظامی که نتوانسته بودند از تجمع و راهپیمایی متعاقب آن جلوگیری کنند جای خود را به نیروهای بسیج دادند که با شدت و حدت بیشتری با تجمع کنندگان برخورد می کردند و دستور کار آنان شکار جوانان و بازداشت آنها بود .
معدود معترضان باقی مانده در خیابان در موعد شعار الله اکبر شبانه ، به خانواده هایی که سر کوچه ها و بالای پشت بام ها تجمع کرده و ناظر حرکت آنان بودند پیوسته و پرتوان تر شعار الله اکبر سر دادند تا اعلام کنند حتی تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی ایت الله علی خامنه ای هم نمی تواند مشروعیت را به انتخابات غیر غیر قانونی بازگرداند.