خامنه ای سگ ها را داخل قفس کرد

نویسنده

» تحلیل فیگارو از مواضع متغیر رهبر

ژرژ مالبرونو

قبل از آغاز مجدد مذاکرات هسته ای، طیف فوق محافظه کار پیامی را دریافت کرد. انتقاد از دولت و کشورهای غربی فعلاً ممنوع.

حسین شریعتمداری در دفتر بزرگ خود در جنوب تهران که دیوارهایش از تصاویر “دوست”اش، علی خامنه ای، اشباع شده، پیام رهبر انقلاب را دریافت کرد. ولی سخنان رییس روزنامه کیهان، برخلاف عادت همیشگی اش، نه تهاجمی است و نه ضدغربی. این شخصیت پرنفوذ حتی در برابر رقیب سیاسی خود، رییس جمهور میانه رو حسن روحانی، شمشیر را وارد علاف می کند.

شریعتمداری که به هیولای جوانان و اصلاح طلبان تبدیل شده می نویسد: “ما امروز از دولت حمایت می کنیم، زیرا معتقدیم که این به نفت ملت است.” با این حال، وی به مانند دیگر تندروها نسبت به “پیمان تسلیم” وزیر خارجه، محمد جواد ظریف، پس از امضای توافق مقدماتی هسته ای موضع گیری و به شدت آن را محکوم کرده بود.

 

پیام دریافت شد

ولی قبل از آغاز مجدد مذاکرات، طیف فوق محافظه کار پیامی را دریافت کرد: انتقادات نباید ادامه پیدا کنند. یک ناظر دراین خصوص می گوید: “خامنه ای سگ ها را داخل قفس کرد.” از زمانی که او چراغ سبز خود را برای تماس مستقیم با “شیطان بزرگ” آمریکا صادر کرده، همچنان بر این مواضع ایستاده: “من می دانم که این مذاکرات به نتیجه نمی رسد. خیلی تردید دارم. به هرحال سعی خود را بکنید.” و خامنه ای این موضوع را روز دوشنبه نیز تکرار نمود.

عقب نشینی کسی که حرف آخر را روی موضوع هسته ای می زند، باید ادامه پیدا کند. یک روزنامه نگار ایرانی که نخواست نامش ذکر شود می گوید: “ما در زمان مذاکرات هستیم. رهبر مداخله نخواهد کرد. او تا آخر مذاکرات پیش خواهد رفت. و اگر مذاکرات به شکست ختم شود، مجدداً اظهارات خود را ازسر خواهد گرفت.”

البته تمامی تندروها که مدام آیه یأس می خوانند به سکوت دعوت نشده اند. زمانی که جواد ظریف پذیرفت که “هولوکاست یک تراژدی هولناک بوده”، در حدود ۲۰ نماینده مجلس [از ۲۹۰ نماینده] به رییس جمهور روحانی نامه نوشتند که او را برکنار کند. و اخیراً، ۷۰ نماینده دیگر نیز زمانی که رییس دیپلماسی جرأت کرد از دانشجویان یک سؤال تابو بپرسد، همین رویه را پیش گرفتند. ظریف از دانشجویان پرسید: “آیا شما فکر می کنید ایالات متحده از سیستم تدافعی ما می ترسد؟ آنها می توانند در ظرف ۱۰ دقیقه با پرتاب یک بمب آن را از کار بیندازند.” و این اقدام او باعث شد تا به شدت ازسوی سلسله مراتب امنیتی جمهوری اسلامی مورد مؤاخذه و نکوهش قرار گیرد.

پس از ۳۵ سال دامن زدن به خصومت آمریکا، برخی معتقدند که این روحیه و موضع گیری صرفاً جنبه کلامی دارد. یک کارشناس خارجی می گوید: “هنوز ۲۰۰ هزار بسیجی مدافع حکومت هستند و نباید آنها را فراموش کرد. میان آیت الله ها و غربی ها یک شکاف مذهبی عمیق وجود دارد و به علاوه سپاهیان سپاه پاسداران نیز نباید از قلم بیفتند.”

با این حال شاهد آن هستیم که سپاهیان به شکلی عجیب سکوت کرده اند. یک دیپلمات عرب می گوید: “رهبر از آنها خواسته فاصله خود را حفظ کنند. دیگر به مانند دوران رییس جمهور اصلاح طلب محمد خاتمی در اواخر سال های ۱۹۹۰ نیست که سپاه به شکلی آشکار به او هشدار داده بود.” این مسأله به خوبی نشان می دهد که اگر روزی قرار باشد ایران و کشورهای غربی به توافق برسند، بی شک آیت الله خامنه ای می داند که چطور باید این توافق را “به خورد ملت دهد”.

منبع: فیگارو، ۱۷ فوریه