رهبررفت-امید آمد

نویسنده
نازنین کامدار

» پخش شیرینی و بازی با نام روسای دانشگاه تهران

با پایان یافتن مهلت قانونی ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه تهران، رضا فرجی دانا، وزیرعلوم و تحقیقات دولت یازدهم، حکم ریاست او را تمدید نکرد و بدین ترتیب او را از سمت خود برکنار کرد.فرجی داناهمچنین بلافاصله معاون مالی-اداری خود، یعنی محمدحسین امید را با حفظ سمت، به سرپرستی دانشگاه تهران منصوب کرد؛تغییری که از یک سوموجی از شادی در بین دانشجویان این دانشگاه در پی داشت تاجایی که با توزیع شیرینی آن را جشن گرفتندو از سوی دیگر فضایی باز کرد برای آنکه پیامکی براساس بازی با اسامی فامیل روسای قبلی و پیشین،دست به دست شود:رهبر رفت، امید آمد.

رسانه ها خبر اولیه برکناری فرهاد رهبر را صبح روز گذشته به شکل یک گمانه مطرح کردند، اما ساعتی بعد، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم و تحقیقات، آن را تایید کرد.

عبدالحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، دلیل تغییر رئیس دانشگاه تهران را اتمام حکم مدیریت فرهاد رهبر در این دانشگاه، عنوان کرد و به “ایسنا” گفت: “مدت زمان ۴ ساله ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه تهران به اتمام رسیده و وزارت علوم با صدور نامه ای، از خدمات وی در این دانشگاه تشکر کرد. محمد حسین امید ،معاون فعلی اداری مالی وزارت علوم و معاون سابق اداری مالی دانشگاه تهران با حفظ سمت به عنوان سرپرست فعلی دانشگاه تهران منصوب شد. تا زمان انتخاب فردی مناسب، امید سرپرست این دانشگاه باقی می ماند”.

 تایید خبر برکناری رهبر با موجی از شادی در دانشگاه تهران و شبکه های اجتماعی همراه بود، اما فرهاد رهبر باز هم نسبت به برکناری خود ابراز تردید کرد و به خبرگزاری “مهر” گفت: “وزارت علوم این موضوع را با من مطرح کرده اما هنوز حکمی به دست من مبنی بر برکناری ام نرسیده است. تا زمان دریافت حکمم، در این دانشگاه به عنوان رئیس حضور دارم”.

این اظهارات رهبر موجب شد تا وزارت علوم متن حکم برکناری او را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، فرجی دانا در حکم برکناری فرهاد رهبر آورده است: “احتراماً، باستناد حکم شماره ۱۷۴۳۱ مورخ ۲۱/۲/۸۷ با عنایت به اتمام دوره مسئولیت جنابعالی براساس بند ب ماده ۴ آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها، بدینوسیله از خدمات صادقانه شما در دوران تصدی ریاست دانشگاه تهران تقدیر و تشکر می‌نماید.بی‌گمان خدمت‌گزاری به جامعه دانشگاهی کشور و سکانداری مدیریت آموزش عالی در عالی‌ترین سطح به ویژه در نماد آموزش عالی کشور توفیق بزرگی همراه با اجر اخروی است.امید است جامعه دانشگاهی کشور همانند گذشته از تجارب ارزنده و تلاش‌های مخلصانه شما در تحقق برنامه‌های توسعه علمی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند.از خداوند متعال سلامتی و بهروزی شما را مسئلت می‌نماید”.

در حکم سرپرستی “امید” هم آمده است: “با عنایت به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی در امر آموزش عالی به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب می شوید. امید است با اتکا به خداوند متعال مأموریت و وظایف سرپرستی دانشگاه تهران را برپایه قوانین به انجام رسانید و با استفاده از مبانی علمی و راهبردهای دولت تدبیر و امید و جلب مشارکت دانشگاهیان، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علمی و فناوری ایفا نمائید.همچنین بایسته است نسبت به تشکیل شورایی از منتخبین دانشگاه به منظور ایجاد مشارکت حداکثری دانشگاهیان در پیشنهاد افراد شایسته به وزارت جهت تصدی ریاست دانشگاه اهتمام ورزید”.

 

واکنش اصولگرایان

ابراز شادمانی دانشجویان از برکناری فرهاد رهبر، با واکنش سایت های اصولگرا مواجه شده و سایت “مشرق” با انتشار تصاویری از شادمانی دانشجویان، نوشته است: “دقایقی پس از انتشار خبر برکناری دکتر فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران از سوی وزیر دولت اعتدال، حامیان دولت یازدهم اقدام به پخش شیرینی و شکلات در دانشگاه تهران کردند.حامیان دولت «اعتدال» پیش از این نیز درخواست برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران را نیز مطرح کرده بودند و در روز ۱۶ آذرماه که با برگزاری مراسمات و همایش‌های ساختارشکنانه‌ای همراه بود انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با دعوت از دو نماینده متحصن مجلس ششم، محمدرضا خاتمی، دبیر کل حزب منحل مشارکت و علی شکوری‌راد، سخنگوی این حزب خواستار برکناری فرهاد رهبر شدند و با پلاکاردهایی مبنی بر «فرهاد رهبر باید از دانشگاه تهران برود» اعتراض خود را به سیاست های وی عنوان کرده بود.در آن مراسم که با حضور دو عضو از حزب منحل مشارکت برگزار شد شعارهایی در حمایت از فتنه‌گران و آشوب‌طلبان سال ۸۸ داده شد و سخنرانان این مراسم به تعریف و تمجید از موسوی، کروبی پرداخته بودند”.

 فرهاد رهبر در زمان ریاست بر دانشگاه تهران، به صور مختلف از جمله برپایی “گیت های امنیتی” فضای خفقان را در دانشگاه حاکم کرده بود.

او در زمان وزارت دری نجف آبادی در وزارت اطلاعات، معاون اقتصادی این وزارتخانه بود و پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی منصوب شد تا مقدمات حذف این سازمان حیاتی را فراهم کند.

او پس از حوادث سال ۸۸ برای کنترل شرایط دانشگاه تهران، به عنوان یکی از دانشگاه های حساس کشور، به ریاست این دانشگاه رسید و روز گذشته با پایان دوران مسئولیت اش، برکنار شد.

گفتنی ست ماه گذشته نیز شایعاتی مبنی بر برکناری او پخش شد اما مجلس اصولگرا فرجی دانا را به استیضاح تهدید کرد و دولت ترجیح داد وی را پس از پایان مهلت قانونی برکنار کند.