موج دستگیری فعالان ایلامی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فعال اصلاح طلب در ایوانغرب بازداشت شد

یک فعال اصلاح طلب کرد به همراه دو شهروند دیگر در شهرستان ایوان غرب استان ایلام از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند، این بازداشت‌ها همزمان با صدور حکم برای هشت تن از فعالان ادبی و فرهنگی شهر گیلان غرب صورت گرفته که در مجموع به ۱۳ سال حبس تعلیقی و تعزیری محکوم شده اند.

فرشاد دوستی‌پور، فعال سابق دانشجویی استان ایلام به روز می‌گوید در سالهای اخیر به دلایل مختلفی از جمله پویایی جنبش کُردی، فشار‌ها بر فعالان این استان افزایش یافته و در این میان تعدادی از فعالین فرهنگی و دانشجویی نیز بازداشت شده‌اند.

 

بازداشت برای سومین بار

مجتبی یوسفی، فعال سیاسی اصلاح طلب کرد به همراه حسن نظری و مهرداد رستمی در روز چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه در شهرستان ایوانغرب توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

مجتبی یوسفی پیش از این ۲ بار در سال‌های ۸۶ و۸۷ بازداشت شده است. او که از فعالین اصلاح طلب کرد استان ایلام است، نخستین بار در سال ۱۳۸۶ به اتهام “توهین به مقامات قضایی استان ایلام” بازداشت و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

پس از آن یک بار دیگر در جریان تجمع مردم ایلام در اعتراض به نتیجه انتخابات و تقلب گسترده در شمارش آرا در آخرین انتخابات میاندوره‌ای مجلس به نفع یک نماینده اصولگرا بازداشت شد.

در دور نخست انتخابات مجلس هشتم که در ۲۴ اسفند ۱۳۸۶برگزار شد هیچیک از نامزدهای حوزه انتخابیه بخش شمالی استان ایلام نتوانستند آرای کافی برای راه یافتن به مجلس را کسب کنند و بدین ترتیب چهار نامزدی انتخاباتی برای رقابت بر سر دو کرسی این حوزه انتخابیه به دور دوم راه یافتند. نتیجه شمارش آرا اعتراض شماری از حامیان داریوش قنبری، نامزد اصلاح طلب را برانگیخت و این موضوع باعت تجمع، درگیری، بازداشت و زندان شماری از فعالان این شهر شدند.

فرشاد دوستی‌پور از فعالان سابق استان ایلام به روز می‌گوید: “آقای مجتبی یوسفی در ماه‌های اخیر در جلسات و جمع‌های فعالین سیاسی بار‌ها از واژه انتصابات به جای انتخابات استفاده کرده بود در آخرین در آخرین تماس‌های خود با فعالین انتخابات را در شرایط حاضر امری غیر ممکن دانسته بود.”

به گفته این فعال دانشجویی، یوسفی به واسطه “صراحت لهجه وسخنرانی‌ها ی شدید الحن” تحت فشار وکنترل نیرهای امنیتی قرار داشته است.

آقای دوستی‌پور می‌گوید گمان می‌رود دلیل بازداشت حسن نظری و مهرداد رستمی نیز که به همراه مجتبی یوسفی در یک روز بازداشت شده‌اند “تماسهای تلفنی با فعالین خارج کشور باشد.”

 

بازداشت طرفداران “تحریم انتخابات”

کمتر از دو هفته پیش همزمان با این بازداشت‌ها، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از صدور حکم برای هشت فعال ادبی و فرهنگی از طرف شعبه‌ اول دادگاه انقلاب گیلان‌غرب به ریاست قاضی باباخانی خبر داد.

سجاد جهانفرد، عزالدین حیدری و مازیار محمدی هر کدام ۱ سال حبس تعزیری، نعیم نجفی، فرهاد وکیلی‌نیا، جمال خانی و مریم امینی به ترتیب ۴، ۳، ۲ و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم و سینا بیژن‌پور از اتهام وارده تبرئه شده است.

کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه هلمن همت سال ۲۰۱۱ به روز گفته بود اتهام این افراد “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق هواداری “غیر تشکیلاتی” احزاب کُرد است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در سالهای گذشته فشار بر فعالان دو استان کردنشین ایلام و کرمانشاه افزایش یافته است.

فرشاد دوستی‌پور می‌گوید: “در ماه‌های اولیه بعد انتخابات موج گسترده‌ای از بازدداشت‌ها واحضار‌ها به راه افتاد که بیشتر جنبه کنترل و تهدید فعالین را داشت. یوسف جعفری، آرش خاندل از فعالان دانجشویی این استان از جمله افرادی بودند که در این مدت بازداشت شدند. تعداد دیگری نیز بازداشت شدند که پوشش خبری نگرفتند.”

به گفته این فعال دانشجویی در ماه‌های اخیر نیز موجی از احضار فعالین سیاسی که قصد “تحریم انتخابات” را دارند آغاز شده است.

فرشاد دوستی‌پور می‌افزاید: “به واسطه مرزهای طولانی با کشور عراق و سابقه حضور نیروهای سازمان مجاهدین خلق که ایلام نقطه نفوذ آن‌ها در خاک ایران محسوب می‌شد و همچنین پویایی جنبش کردی در میان فعالین سیاسی و دانشجویان این استان فشارهای امنیتی گا‌ها بسیار شدیتر از باقی استان‌های کردنشین بوده است.”

استان ایلام در غرب ایران واقع شده و از جمله استانهای کردنشین هم مرز با عراق است.