حرف روز

نویسنده
پرستو سپهری

حمله بیت رهبری به خانه هنرمندان

تقدیم به اصلاحات

عصر روز یکشنبه و درحالی که نمایش “درس” نوشته اوژن یونسکو وبه کارگردانی داریوش مهرجویی در سالن سمندریان خانه هنرمندان ایران سی و سومین شب اجرای خود راپشت سر می گذاشت، حضور دهها تن از نیروهای لباس شخصی و بسیجیان منتسب به دولت جمهوری اسلامی ایران باعث نیمه کاره ماندن و برهم زدن  فضای اجرای این تئاتر شد.

 

به گزارش روز، حمله لباس شخصی ها به سالن تئاتر خانه هنرمندان به دلیل اعتراض به حضور محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین دولت ایران درزمان اصلاحات و همراهان او همچون احمد مسجد جامعی(وزیر ارشاد اصلاحات) و فریدون عموزاد (روزنامه نویس) درمحل اجرای تئاتر “درس” عنوان شد.

براساس گزارش های رسیده از تهران دو ساعت پیش ازاجرای نمایش درسالن، نیروهای انتظامی درسه راه طالقانی، خیابان ایرانشهر وتقاطع خیابان ستوده دیده شده اند.با این وجود تنها نیم ساعت از آغاز مراسم بیش از 20 موتور سوار با تجهیزاتی همچون باتوم و بی سیم در برابر ساختمان خانه هنرمندان مستقر شده و با سر دادن شعارهایی همچون: “مرگ بر خاتمی، مرگ بر موسوی، مرگ بر کروبی”، خاتمی منافق اعدام باید گردد، “خاتمی، خیانت، جنایت، حمایت از اروپا، اسرائیل، آمریکا….به محل اجرای نمایش هجوم بردند و در سالن انتظار مجموعه هنری به شعارهای خود ادامه دادند..این رویداد ها در حالی رخ داد که بسیاری از مراجعه کنندگان به مجموعه درحین مشاهده لباس شخصی ها و با ارعاب آن ها مکان مجموعه را ترک می کردندونیروهای انتظامی حاضر در خیابان های اطراف نیز کمترین عکس العملی را به جریان آشوب در خانه هنرمندان نشان ندادند.

حضور لباس شخصی هایی که خود را “پیروان ولایت فقیه” و “نمایندگان بیت رهبری”معرفی کردند به مدت 35 دقیقه وتا توقف کامل اجرا ادامه پیدا کرد تا گروه تئاتر نمایش “درس” نتوانند نمایشی که از سوی داریوش مهرجویی به محمد خاتمی واصلاح طلبان ایران تقدیم شده بود را به پایان برسانند.

 

” رضادرمیشیان “  مدیرتولید این نمایش پیش از این درباره میزان استقبال تماشاگران ازاجرا می گوید: این نمایشدر اسفند گذشته بیست و دو اجرای موفق را پشت سر گذاشت. علاوه بر این که عنوان پرفروش ترین نمایش فصل زمستان تئاتر را به خود اختصاص داد، مطابق آمار منتشر شده از سوی تماشاخانه ایرانشهر توانست در میان آثار به صحنه رفته در تماشاخانه استاد سمندریان عنوان پرفروشترین اثر در یک نوبت اجرا را بدست آورد.

“درس” نوشته اوژن یونسکو، داستان دانش آموزی است که برای درس نزد پروفسور می رود. امیر جعفری(پروفسور)، طنازطباطبایی (دانش آموز) و نادر سلیمانی فرد (در نقش خدمتکار) سه بازیگر این نمایش هستند.

گفتنی است با گذشت چند روز از این اتفاق تاکنون هیچ یک از مسئولین دولتی و مدیران فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی و اداره ارشاد اسلامی عکس العملی به این موضوع نشان نداده اند.