درگیری و فحاشی نمایندگان اصولگرا

نویسنده
نازنین کامدار

» هشدار لاریجانی به مراکزی که بانی تجمع دیروز بودند

با پرتاب چند شئی از سوی مهدی کوچک زاده به سمت علی مطهری و همچنین حمله وی و حمید رسایی به کاظم دلخوش، نزاع دولت و  مجلس که در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است، وارد مرحله تازه ای شد.در جریان دعوای دانشگاه آزاد، هواداران محمود احمدی نژاد در مجلس که به “دولتیان” مشهور شده اند، برای رویارویی با مخالفان دولت در مجلس،برگ های تازه ای رو کردند؛آنها هم تجمع اعتراضی نیروهای بسیجی را ـ آن طور که کاظم دلخوش گفت ـ در برابر مجلس سامان دادند و هم با فریادهای “بتمرگ،خفه شو….” ادبیات تازه ای را وارد مجلس کردند.همزمان علی لاریجانی از “آن مراکزی که این تجمعات را شکل دادند” خواست “به رفتار خود توجه کنند”.

یک روز پس از تجمع بسیجیان و لباس شخصی ها در برابر ساختمان مجلس، که با خودروهای دولتی به محل منتقل و با هدایت حمید رسایی،نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس، خواستار اعدام جاسبی، برکناری لاریجانی و به توپ بستن مجلس  شده بودند، نمایندگان منتقد دولت در جلسه دیروز مجلس به رفتارهای هواداران دولت در مجلس و نیز رسانه های حامی دولت اعتراض کردند.

درگیری ها در مجلس دیروز درحالی به زد و خورد کشید که پیش از آغاز جلسه، روزنامه کیهان، در گزارش خود از تجمع شبه نظامیان بسیجی، نمایندگان موافق مصوبه روز یکشنبه مجلس را “خائن” خوانده بود.

کیهان نوشت: “با وجود خطای فاحش نمایندگان رای دهنده- و خیانت محرز برخی از آنان- که جای توبیخ و سرزنش دارد، روند ماجرا به نفع اصولگرایی در کشور تمام خواهد شد که یکی از ابعاد آن قطعا اعمال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است”.

مطلب روزنامه کیهان و نیز شعارهای بسیجیان علیه نمایندگان محافظه کار پارلمان، موجب شد تا روز گذشته، علاوه بر علی لاریجانی، علی مطهری و کاظم دلخوش نیز نسبت به توهین ها واکنش نشان دهند؛ واکنشی که با حمله فیزیکی مهدی کوچک زاده و حمید رسایی مواجه شد و صحن مجلس اسلامی که اکثریت اعضای آن را محافظه کاران ـ اصولگرایان ـ تشکیل می دهند، برای لحظاتی به صحنه زد و خورد تبدیل شود.

علی لاریجانی که هواداران دولت خواستاراستعفای او شده و مهدی کوچک‌زاده،نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس،رفتارهای او را باعث “به لجن کشیدن حیثیت مجلس” دانسته بود،با اشاره به شعارهایی که در گردهمایی شبه نظامیان بسیجی در خارج از مجلس داده شده بود،در این جلسه از جمله گفت: “برخی شعارهایی که روز گذشته در اجتماعی که برخی عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح کردند به هیچ وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود.”
وی افزود: “شعارهایی که به اینجانب داده شد قاعدتا حجت شرعی دارم و بنده مساله ای با آن بیانات ندارم و آن باید بین بنده و خدا باشد اما توهین به یک نهاد مهم و یک قوه از سه قوه کشور نه سنت امام قدس سره بود و نه راه و مسلک رهبر معظم انقلاب.”
رییس مجلس گفت: “این شعارها را ملاحظه کنید، «وای بر این مجلس جاسبی گرا، مجلس بی کفایت حمایت حمایت، وکیل جاسبی گرا استعفا استعفا، مجلس اشرافیت مایه ننگ ملت، نماینده جاهل نمی خواهیم نمی خواهیم، خانه ملت ننگ ملت، مجلس بی ولایت تعطیل باید گردد، مرگ بر منافق، مافیای مجلس پیوندتان مبارک» و تابلوی کیف انگلیسی را هم برای توهین به مجلس آوردند.دوستان عزیز این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود که مخفی باشد و در منظر تمام رسانه های داخلی و خارجی این اقدام صورت گرفت. آیا درست است قوه مقننه کشور که مفتخر به اسلامی بودن و ولایی بودن است اینگونه در معرض ناسزا و دشنام قرار گیرد؟…. این مجلس را متهم به کیف انگلیسی می‌کنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌کنید؟ این مجلس خمینی است این مجلس خامنه‌ای است. آیا این راه و رسم رفتار حزب الهی و ولایی است؟ کجای سنت سی ساله انقلاب از لسان امام و رهبر معظم کوچکترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ آیا وقت آن نرسیده قدری به رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنید، گیریم که در مصوبه ای از صدها مصوبه مجلس ایرادی وجود دارد آیا این حق است این طور توهینهای ناحق به مجلس شود.”

 رئیس مجلس تاکید کرد: “بنده ضمن تاسف از این رفتار غیراسلامی و غیرولایی و محکوم نمودن این گفتارها نسبت به مجلس شورای اسلامی به این عزیزان جوان نصیحت می کنم که مراقب باشید برای انجام وظیفه اسلامی خود دچار دهها لغزش غیراسلامی نشوید و آن مراکزی که این تجمعات را شکل دادند به رفتار خود توجه کنند.این دفاع از رهبری نیست رهبری نیازی به این حرکات ضعیف ندارد.”

این جلسه سپس با تذکرات نمایندگان منتقد دولت در مجلس ادامه یافت. به نوشته پارلمان نیوز، درگیری ها زمانی روی داد که کاظم دلخوش، یک نماینده محافظه کار منتقد دولت در تذکر آیین نامه ای  خود به تجمع هواداران بسیجی دولت اشاره کرد و گفت: “کسانی که این تجمع را سازماندهی کردند افرادی را به‌ عنوان دانشجو فرماندهی کردند و دادگاه ویژه باید سوابق خانوادگی آنها را بررسی کند. این‌ها اشک تمساح ریختند غافل اینکه در دفاع از خانواده شهدا ما پیشگام بودیم.”

اشاره وی به نقش حمید رسایی، نماینده هوادار دولت در مجلس بود که در تجمع سه شنبه هدایت شعارها را بر عهده داشت.

دلخوش خطاب به لاریجانی گفت: “به وزارت کشور تذکر دهید، زیرا در شرایطی که طرح قانونی در مجلس رسیدگی می‌شود امروز باید فحش بشنویم، آیا این رسم اصولگرایی است؟ مگر شما رئیس اصولگرا نیستید، وزارت کشور در این زمینه اهمال کرده است؛ چطور احزاب دیگر برای راهپیمایی باید مجوز بگیرند اما این افراد حتی ناهار، ‌کیک، ساندیس و اتوبوس‌شان فراهم بود و در قالب حدود 150 نفر به اسم دانشجو تجمع کردند ولی هیچ اقدامی صورت داده نشد؟”

افشاگری این نماینده در باره تجمع حکومتی بسیجیان تحت نام دانشجو در برابر مجلس، با خشم حمید رسایی همراه شد و قصد حمله به دلخوش را داشت که با ممانعت حسینیان رو به رو گردید. اما حرکات وی برای حمله سمت دلخوش، موجب شد تا او در ادامه سخنان اش چنین بگوید: “متاسفانه برخی آقایان صحنه‌گردان این اتفاقات شدند و البته اینها دو سه نفری هستند که مجلس هم حوصله‌ آنها را ندارد اما اینها روز گذشته آن قضایا را ساماندهی و هدایت کردند و به تجمع کنندگان بلندگو و وسایل مورد نیاز را دادند تا به مجلس توهین کنند. این آقایان  خود پرونده و مشکل دارند”.

وی خطاب به بسیجیانی که تحت عنوان دانشجو در برابر مجلس تجمع کرده بودند نیز گفت: “اگر شما عرضه داشتید رای احمدی‌نژاد را در تهران بیشتر از رقبا می‌کردید و تهران را بهتر اداره می‌کردید”.

بنا به نوشته ایلنا، پس از تذکر جنجالی این نماینده محافظه کار که با فریادهای “دولتیان” همراه بود، علی مطهری، یکی دیگر از منتقدان احمدی نژاد نیز تذکر آیین نامه ای داد؛ اما در حین ایراد سخناش مورد اصابت چند شیء از جمله زونکن، کتاب آیین نامه و… از سوی مهدی کوچک زاده قرار گرفت. اما مطهری بدون توجه به این حمله که همزمان با فریاد های حسینیان، زارعی و رسایی هم همراه بود که فریاد می زدند “بتمرگ، خفه شو و…“، به سخنان خود ادامه داد و مهدی کوچک زاده را “کوچک اف” نامید.

درگیری دولتیان با مطهری از آنجا شروع شد که وی در ضمن تذکر خود اظهار داشت: “نظرات رهبری  را باید از مجموع صحبت‌هایشان به دست آورد نه اینکه یک بخش که مورد قبل ماست را مطرح کنیم و بقیه را نادیده بگیریم”.

او در پاسخ به حسینیان که فریاد می زد “اصولگرایان برای رفع مشکلاتشان به طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی  رای دهند”، گفت: “اصولگرایان هیچ مشکلی جز امثال جنابعالی و دوستانتان که برنامه دیروز را اجرا کردید ندارند، مثل آقای کوچک‌اف که ریشه روسی دارد و نام کوچک‌اف را به کوچک‌زاده تبدیل کرد”.

سخنانی که حملات کوچ زاده را به دنبال داشت؛اما مطهری در هر حال موفق شد سخنان خود را چنین به پایان برساند: “نیازی نیست که مجلس بعد از سه روز بگوید اشتباه کردم و تحت فشار برخی آقایان مصوبه خود را پس بگیرد زیرا این موجب وهن مجلس است؛ مجلس باید از شخصیت خودش دفاع کند و نگذارد عده کمی آن را زیر سئوال ببرند”.

اما با این حال بنا به نوشته فارس،مجلس از شخصیت خود دفاع نکرد و به طرح دو فوریتی پیشنهادی فراکسیون دولتیان مبنی بر “معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد”، 116 رای مثبت داد.

تصویب این طرح که بنا به گفته برخی آگاهان با تهدید نمایندگان به “برخورد رهبری” به تصویب رسید، موجب خشنودی فراکسیون دولتیان شد، تا حدی که مهدی کوچک زاده که چند شیء را به سوی علی مطهری پرتاب کرده بود را به جمع خبرنگاران کشاند تا ادامه فحاشی هایش را در راهروهای مجلس انجام دهد.

به گزارش فارس او در جمع خبرنگاران، تصویب طرح روز گذشته و رفتارهای خود و دوستان اش را با هدف “دفاع از حیثیت مجلس” توجیه کرد و با اشاره به حملات اش به علی مطهری چنین گفت: “تلاش من و دوستان ما برای دفاع از حیثیت مجلس بود و امروز آقای مطهری با توهینی که به ما کرد، روح پدرش را آزرد. ما برای اینکه حیثیت مجلس لکه‌دار نشود، این تلاش‌ها را می‌کنیم. ممکن است نماینده‌ای گرفتار مال فتون شود. امروز همه دنیا سخن پسر آیت‌الله شهید مطهری را شنید و من امروز در دلم همان قدری برای شهید مطهری غصه خوردم که روز شهادت ایشان ناراحت بودم”.

او درباره لاریجانی نیز گفت: “ما درصدد دفاع از حیثیت مجلس بودیم. اما لاریجانی با اجازه دادن به دلخوش و صحبت‌هایی که این نماینده داشت، به مجلس توهین کرد. لاریجانی از کسانی است که عملکرد او مورد انتقاد آحاد جامعه و برخی از نمایندگان است اما متأسفانه او برای اینکه سپر دفاعی قوی‌ای برای خود درست کند، انتقاد خود را انتقاد به مجلس تلقی می‌کند در حالی که اصلاً چنین نیست. ما هم معتقدیم مجلس در رأس امور و جایگاه آن مقدس است و کسانی که در مجلس هستند نباید هر گونه رابطه‌ای داشته باشند. اینکه لاریجانی انتقاد به خود را توهین به مجلس تعبیر کرد یک “دروغ ” بود”.

وی درباره جاسبی هم گفت “عزت مجلس روزی لکه‌دار شد که اجازه دادند سرمایه‌داران مفت‌خوری مثل جاسبی در سالن‌های مجلس با یکی، دو نماینده برای چیزهایی که منفعت ملت در آن نیست لابی کنند. آقای جاسبی و نایب او هر روز در مجلس چه می‌کنند؟ او به بدترین شکل و مانند یک پادشاه به اینجا می‌آید و در سالن غذاخوری با نمایندگان گفت‌وگو می‌کند که این کارها به لجن کشیدن حیثیت مجلس است و اگر لاریجانی نگران حیثیت مجلس است، اینها را درست کند”.

اشاره او به لاریجانی مربوط به نطق روز گذشته رئیس مجلس بود که با اشاره به تجمع هواداران دولت گفته بود: “برخی شعارهایی که روز گذشته در اجتماعی که برخی عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح کردند به هیچ وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود. شعارهایی که به اینجانب داده شد قاعدتا حجت شرعی دارم و بنده مساله ای با آن بیانات ندارم و آن باید بین بنده و خدا باشد اما توهین به یک نهاد مهم و یک قوه از سه قوه کشور نه سنت امام بود و نه راه و مسلک رهبر معظم انقلاب”.

لاریجانی به برخی از شعارها اشاره کرد افزود: “این شعارها را ملاحظه کنید، «وای بر این مجلس جاسبی گرا، مجلس بی کفایت حمایت حمایت، وکیل جاسبی گرا استعفا استعفا، مجلس اشرافیت مایه ننگ ملت، نماینده جاهل نمی خواهیم نمی خواهیم، خانه ملت ننگ ملت، مجلس بی ولایت تعطیل باید گردد، مرگ بر منافق، مافیای مجلس پیوندتان مبارک» و تابلوی کیف انگلیسی را هم برای توهین به مجلس آوردند. دوستان عزیز! این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود که مخفی باشد و در منظر تمام رسانه های داخلی و خارجی این اقدام صورت گرفت. آیا درست است قوه مقننه کشور که مفتخر به اسلامی بودن و ولایی بودن است اینگونه در معرض ناسزا و دشنام قرار گیرد؟”

او که به شدت عصبی به نظر می رسید، افزود: “این مجلس را متهم به کیف انگلیسی می‌کنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌کنید؟ این مجلس خمینی است. این مجلس خامنه‌ای است که شما درباره آن چنین گفتید. آیا این راه و رسم رفتار حزب الهی و ولایی است؟ کجای سنت سی ساله انقلاب از لسان امام و رهبر معظم کوچکترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ این مصداق بی بندوباری گفتاری که رهبر معظم چند سال پیش انزار دادند نیست؟ آیا وقت آن نرسیده که در رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنید؟ آیا وقت آن نرسیده قدری به رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنید، گیریم که در مصوبه ای از صدها مصوبه مجلس ایرادی وجود دارد آیا این حق است این طور توهینهای ناحق به مجلس شود”.

لاریجانی ادامه داد: “بنده ضمن تاسف از این رفتار غیراسلامی و غیرولایی و محکوم نمودن این گفتارها نسبت به مجلس شورای اسلامی به این عزیزان جوان نصیحت می کنم که مراقب باشید برای انجام وظیفه اسلامی خود دچار دهها لغزش غیراسلامی نشوید و آن مراکزی که این تجمعات را شکل دادند به رفتار خود توجه کنند. این دفاع از رهبری نیست رهبری نیازی به این حرکات ضعیف ندارد. مجددا عرض می کنم در شرایط فعلی کشور به هیچ وجه اینگونه کشمکشها را به مصلحت جامعه نمی دانم زمان همدلی و مقاومت است نه تفرقه و تخریب و متاسفم که اینگونه اقدامات و شعارها مستمسکی برای رسانه های بیگانه فراهم کرد که به اختلافات دامن بزند. درست است که شورای انقلاب فرهنگی نهاد محترمی است اما مجلس شورای اسلامی یک قوه کشور است و احترام همه نهادها و قوا دال بر فهم درست راه رهبری است”.

سخنان علی لاریجانی در حالی بیان می شد که شب قبل از آن محمود احمدی نژاد، “نشست اضطراری” شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل داده بود تا “از نمایندگانی که در این روزها در  مخالفت با مصوبه یکشنبه تلاش کردند”، قدردانی کند و نیزدر قدامی بی سابقه مصوبه روز یکشنبه مجلس را “خلاف شرع” اعلام کند.

گفتنی است، تشخیص خلاف شرع بودن مصوبات بر اساس قانون اساسی ایران بر عهده شورای نگهبان است و به اعتقاد آگاهان، احمدی نژاد با اقدام روز گذشته خود به نوعی پاسخ  نصیحت های احمد جنتی را با ورود به مباحث شرعی مصوبه مجلس داده است.

به نوشته رجانیوز، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نتایج این نشسا اضطراری چنین گفته است: “در این جلسه از آن دسته از نمایندگان عزیزی که در این روزها خیلی تلاش کردند موضوعی که پیش آمده است را به نوعی اصلاح کنند، قدردانی و تشکر شد. با توجه به مصوبه مجلس درباره لغو اساسنامه که خلاف شرع است، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که مجلس باید رأی خود را پس بگیرد”.

وی افزوده است: “بر اساس نظر شورا آقای هاشمی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، علاوه بر هماهنگی با سایر اعضا برای برگزاری جلسه و معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد، باید حکم 5 عضو جدید هیات امنا را هم امضا کند”.

بنا به نوشته رجا نیوز در جلسه  علی لاریجانی و صادق لاریجانی روسای قوای مقننه و قضاییه حضور نداشته اند.

در همین حال، آیت الله خامنه ای که از روز 14 خرداد و آغاز حملات سازمان یافته عوامل بسیج به سید حسن خمینی و پس از آن بیوت مراجع و در نهایت مجلس سکوت کرده بود، سرانجام روز گذشته در دیدار “اعضای بسیجی هیات های علمی دانشگاه ها” حاضر شد و به شکل مبهمی درباره حوادث روزهای اخی سخن گفت.

بنا به گزارش دفتر وی، او گفته است: “حفظ وحدت، همدلی و انسجام در جامعه و پرهیز از هرگونه اختلاف و شکاف، نظر رهبری در این برهه حساس است. نباید با یک کلمه و یا نوشته و یا حرکتی نابجا در مورد فرد یا افرادی که مستحق آن نیستند، به آنان ظلم شود. نباید اینگونه تصور شود که چون برخی افراد مجاهد، مبارز و انقلابی هستند، می توانند در مورد برخی افراد دیگر که به زعم خود از این لحاظ در درجات پایین تر قرار دارند، هرچه بخواهند بگویند”.

وی کماکان  درباره توهین عوامل بسیج به نوه آیت الله خمینی و بیوت راجع شیعه در قم سکوت کرد، به تکرار برخی از تهدید های خود پرداخت و گفت: “اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا کند، از دایره نظام خارج می شود”.

او همچنین غرب را در حال فروپاشی و گرفتار سردرگمی و بن بست دانست.

بنا به اعتقاد آگاهان در هفته های اخیر چهره هایی چون هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، حداد عادل و محمدی گلپایگانی جملاتی را به نقل از آیت الله خامنه ای درباره حوادث 14 خرداد، حمله به بیوت مراجع و نزاع دولت و مجلس بیان کرده اند که با این وجود او در سخنان دیروز اش به هیچ یک از این مسائل به طور شفاف اشاره نکرد.