کشتی آرکتیک سی مشکوک تر می شود

نویسنده

» گزارش ال پائیس از قاچاق دریائی

رودریگو فرناندز

روزنامه نگاری که موضوع ناپدید شدن کشتی آرکتیک سی را فاش کرد، از سوی روسیه مورد تهدید قرار گرفته و از این کشور متواری شده. اکنون احتمال این فرضیه که موساد کشتی را اشغال کرده افزایش می یابد، زیرا کشتی حامل سلاح برای جمهوری اسلامی بوده است.

به این ترتیب داستان کشتی روسی آرکتیک سی روز به روز پیچیده تر می شود. روزنامه نگار “میکاییل ویتنکو”، ناشر یک مجله دریایی، به دنبال تهدید به مرگ، روسیه را به مقصد ترکیه ترک گفته. ویتنکو کسی بود که برای اولین بار موضوع ناپدید شدن اسرارآمیز کشتی روسی در آب های اقیانوس اطلس را مطرح کرد و اظهار داشت که این کشتی جدا از بار چوب که از فنلاند به الجزایر می برده، حامل سلاح نیز بوده است.

ویتنکو در یک مصاحبه تلفنی از استانبول به بی بی سی گفت: “تا زمانی که خارج از روسیه هستم، آسوده خاطرم. حداقل آنها نمی توانند مرا به خود ببرند و زندانی ام کنند.” سردبیر روزنامه دریایی “سفراخت” خاطرنشان کرد که اشخاصی که در ماجرای این کشتی دست داشته اند از دست او خشمگین هستند، زیرا او موضوع قاچاق را افشا کرده. او معتقد است که تهدیدهای دریافت شده از سوی سرویس های اطلاعاتی روسی بوده.

این فرضیه که کشتی آرکتیک سی حامل سلاح بوده طی روزهای گذشته تقویت شده، زیرا مشخص شد که ربایندگان کشتی در واقع از اعضای موساد بوده اند و ربودن کشتی طی یک عملیات سازمان یافته مخفی از سوی سرویس اطلاعاتی اسراییل انجام شده است. براساس آنچه به چاپ رسیده، اسراییلی ها به کشتی حمله کرده اند تا از رسیدن سلاح به ایران جلوگیری کنند.

اولین کسی که احتمال قاچاق سلاح را در این مورد مطرح کرد، روزنامه نگار و رمان نویس “یولیا لاتینینا” بود. او این موضوع را در مقاله ای در مجله “نوویا گازتا” به چاپ رساند. او می نویسد: “اینگونه فرض کنیم که آرکتیک سی حامل سلاح و تجهیزات هسته ای ساخت روسیه به هدف متحدان صلح طلب مان مانند سوریه و ایران بوده. در این صورت، محتمل ترین ردگیر این کشتی، اسراییل است و داستان ربایش “محموله صلح طلبانه” به خوبی ما را به یاد بمباران چند ساختمان متروکه در بیایان سوریه توسط هواپیماهای اسراییلی می اندازد که دو سال پیش اتفاق افتاد.”

دریاسالار تارمو کوتس، گزارشگر امور ربایش اتحادیه اروپا و فرمانده سابق نیروهای مسلح استونی، نیز معنقد است که “آرکتیک سی توسط عوامل سازمان اطلاعات اسراییل ردگیری شده”.

عجیب ترین نکته این است که به نظر می رسد روسیه چندان مخالف برملا شدن این روایت نیست. روزنامه “کوموسومولسکایا پراودا”، به عنوان یک روزنامه محبوب که از هیچ کاری برای نارحت کردن کرملین فروگذار نمی کند، هفته گذشته مصاحبه ای را با شخصی به عنوان کاپیتان کشتی به چاپ رساند و در آن به این موضوع که کشتی حامل سلاح بوده و ربایندگان نیز احتمالاً از موساد بوده اند اشاره کرد. زمانی که روزنامه نگار از کاپیتان می پرسد آیا کشتی جز چوب حامل مواد مخدر و سلاح نیز بوده است، او جواب می دهد: “خیر، از ابتدا موضوع حمل مواد مخدر منتفی بوده.”

روزنامه نگار همچنین به کاپیتان می گوید که بی شک موشک اندازهای S-300 بسیار پیچیده و مدرن اند، ولی کاپیتان جواب می دهد که مخفی کردن آنها در کشتی موضوع پیچیده تری است و در جای دیگری می نویسد بی شک موشک S-300، بمب های هوشمند یا موشک های دیگری مثلاً از نوع X-55 برای شلیک وجود دارند و کاپیتان در پاسخ می گوید: “به این دلیل است که ایران می خواهد موشک انداز موشک هایی را داشته باشد که خود آن موشک ها را ندارد.” آیا آیت الله ها به واقع این سلاح پیشرفته را در اختیار دارند؟

چند روز پیش “یدیعوت آهارنوت”، روزنامه پرتیراژ اسراییل، نوشت “ربایندگان اعزام شده از سوی موساد در مورد آرکتیک سی دستوراتی را دریافت کردند”.

کاپیتانی که در روزنامه “کوموسومولسکایا پراودا” مورد مصاحبه قرار گرفت اطمینان می دهد که روسیه از سازمان ناتو و کشورهای اروپایی خواسته است که در موضوع آرکتیک سی مداخله نکنند.

ولی هنوز کسی نتوانسته دلیل اینکه چرا اروپا قاچاق سلاح به کشوری مانند ایران که مورد تحریم بین المللی است را مخفی نگاه داشته توضیح دهد.

منبع: ال پائیس، ۴ سپتامبر