تازه چه خبر

نویسنده
رهیار شریف

محمد رضا شجریان در مصاحبه با تلویزیون استرالیا…:

ما هنر را برای مردم نگه داشته ایم…

در آستانه ی نخستین سالگرد خرداد خونین ایران و به فاصله ی تنها چند روز از بر سر دار رفتن جوانان بی گناه وطن، استاد آواز ایران به همراهی تنی چند از اهالی ادب و اندیشه به رفتار ناشایست حکومت اعتراض کردند و خود و هنرشان را تنها متعلق به مردم دانستند.

محمد رضا شجریان استاد موسیقی ایرانی پس از گفت و گو های شجاعانه اش با تلوزیون های بی بی سی و وی او ای فارسی در سال گذشته و علی رغم واکنش جناح حاکم و رسانه های وابسته به دولت، این بار نیز در مقابل دوربین تلوزیون ملی استرالیا قرار گرفت و بار دیگر بر مواضع پیشینش تاکید کرد.

خسرو آواز ایران پس از درگیری های خیابانی سال گذشته و رفتار خشن حکومت در تقابل با معترضین خیابانی، ضمن گفت و گو با تلوزیون بی بی سی فارسی، صدای خود را صدای “ خس و خاشاک ” دانسته و عنوان کرده بود که صدا و سیمای دولتی ایران حق استفاده از آثار وی را ندارد. وی همچنین در ادامه، این خواست خود را قانونی و از طریق مراجع رسمی از صدا و سیمای ضرغامی شکایت کرد و در نهایت حق پخش آثار خود را از تلوزیون کودتایی جمهوری اسلامی سلب کرد.

وی همچنین در سفر به آمریکا، مقابل دوربین تلوریون وی او ای نشست و شجاعانه از وضعیت نابسامان حاکمیت گفت…

“من فکر نمی کنم اینها دیگر توانایی اداره ی مملکت را داشته باشند. اینها تنها می توانند اوضاع را کنترل کنند “

از دیگر فعالیت های سبز شجریان در سال گذشته نیز می توان به اجرای قطعه ی دلنواز “ تفنگت را زمین بگذار ” اشاره کرد. قطعه ای که به سرعت در میان جوانان سبز ایران دست به دست شد و در فضای جازی اینترنت و واقعی کوچه و خانه، طنین انداز شد. این قطعه بر اساس شعری از زنده یاد فریدون مشیری و با تنظیم مجید درخشانی ساخته و پرداخته شده بود. این قطعه ی موسیقیایی از نگوهش اسلحه سخن می گفت و به زبان دلنشین موسیقی از اهالی زور و جور می  خواست تا : “ تنفگشان را زمین بگذارند “.

شکایت از صدا و سیمای حکومتی، مجموعه مصاحبه های شجریان با تلوزیون های فارسی خارج از کشور و اجرای ترانه ی تفنگت را زمین بگذار اما آنقدر ها هم برای استاد آواز ایران بی خطر نبود و همین امور باعث شد تا محمد رضا شجریان در راه بازگشت به ایران چند ساعتی را در بازداشت نیروهای امنیتی به سر برد و مجبور شود تا به سوالات ایشان پاسخ بگوید.

همین بازجویی چند ساعته و واکنش های تند رسانه های وابسته به دولت در ایران نسبت به فعالیت های این استاد موسیقی اصیل ایرانی بود که باعث شده بود تا این گمانه، گوش به گوش در میان مردم بپیچد که  شجریان 68 ساله در سفر های آینده اش دیگر در مقابل دوربین های تلوزیونی نخواهد نشست و دیگر ا بی باکانه سیاست های تمامیت خواهانه ی دولت را به باد انتقاد نخواهد گرفت.

اما دور جدید کنسرت های استاد شجریان خط بطلانی بود بر این گمانه،  چه استاد در غالب اجراهای جدید گروه شهناز در اروپا به اجرای ترانه ی “ مرغ سحر ” پرداخت تا غم مردم ایران را پس از روزگار خاکستری دهه شصت دگر بار فریاد کرده باشد.

وی در تازه ترین گفت و گوی بین الملی اش در مقابل دوربین شبکه ی ملی استرالیا قرار گرفت و همچنان بر مواضع پیشینش استوار ماند و تاکید کرد که برای مردم حتی حاضر است به زندان  هم برود.

خالق آثار جوادانی همچون “ بی قرار ” و “ دستان ” در پاسخ به سوال مجری انگلیسی زبان این شبکه ی تلوزیونی درباره ی حضور هنر در میان مردم، هنر را آن مردم داسته و گفته است:

” ما هنر را برای مردم نگه می داریم. برای من لذت بخش است که در میان مردم زندگی می کنم و مثل مردم فکر می کنم. مردم را دوست دارم و آنها هم مرا دوست دارند… “

وی همچنین در باره ی آمیختگی دین با سیاست و تاثیرات شوم این واقعه نیز، اینگونه گفته  است:

” مذهبی آمده  و با سیاست آمیخته  و قدرت را در دست گرفته است و این امر نتایج بسیار بدی داشته است حالا دیگر همه معتقدند که دین باید از سیاست جدا شود… “

وی در ادامه ی سخنانش بار دیگر تاکید کرده ست که صدای او صدای همان خس و خاشاکی است که آقای رئیس جمهور به آنها توهین کرده بود. بنابراین تلوزیون دولتی جمهوری اسلامی حق استفاده از آثار او را نخواهد داشت.

دیگر سوال مجری استرالیایی درباره ی همراهی دختر با پدر است و آواز سولوی مژگان شجریان در اجراهای گروه شهناز؛ گزارشگر تلویزیون درباره ی منع مذهبی صدای زنان می پرسد و محمد رضا شجریان پاسخ او را اینگونه میدهد:

“ما هر چه بگوییم تاثیری ندارد و آنها کار خودشان را می کنند و اعتقاد دارند قوانین الهی است و قابل تغییر نیست. پس آنها کار خودشان را می کنند و ما هم کار خودمان را…”

گفتنی است، محمد رضا شجریان در ادامه ی کنسرت های گروه شهناز، از استرالیا عازم آمریکا می شود تا اجراهایش برای عاشقان موسیقی را در خاک این قاره پهناور از پی بگیرد.