تحریم تسلیحاتی و ترابری دریایی ایران

نویسنده

» نگاه سیاتل تایمز به بسته تحریمی جدید آمریکا

پال ریشتر- کریستی پارسونز

 

ایالات متحده و سایر قدرت های بزرگ با بی توجهی به جدیدترین پیشنهاد ایران که برای کاسته شدن از نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای آن کشور ارائه شده بود، فهرست مفصلی از تمهیدات تنبیهی علیه رژیم اسلامی را تعیین کردند.

این تحریم ها که فروش تسلیحات به ایران را محدود می کند و بازرسی کشتی های مشکوک به حمل تسلیحات را مجاز می شمارد، پیش تر از سوی پنج عضو دایم شورای امنیت برای مدنظر قرار گرفتن تمامی 15 عضو شورا مطرح شده بودند. با این حال، مقامات می گویند توافق اعضای چند دستۀ شورای امنیت می تواند هفته ها به طول بکشد و ممکن است این اجماع تحت الشعاع پیشنهاد دقیقه آخر ایران در روز یکشنبه قرار بگیرد که جهت رفع فشار فزاینده بین المللی علیه رژیم ارائه شده است.

پیشنهاد تحریم ها یک روز پس از اعلام  توافق برای مبادله سوخت هسته ای از سوی رهبران ایران و با میانجی گری برزیل و ترکیه، در موقعیت پیچیده ای ارائه شده است. مقامات ایران می گویند این توافق سبب برطرف شدن نگرانی های بین المللی خواهد شد.

به نظر می رسد پیشنهاد ایران که با تردید اغلب قدرت های بزرگ روبرو شده است، سبب تأخیر در تلاش های همه جانبه برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره شود.

با این حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده در جلسه مشترک با سنای این کشور گفت آمریکا و متحدان اروپایی آن کشور سرانجام موافقت چین و روسیه را برای قبول بسته تحریمی جدید به دست آورده اند.

کلینتون گفت: «این محکم ترین پاسخی است که می توانستیم به تلاش های چند روز اخیر ایران بدهیم.»

ایالات متحده و متحدانش تحریم های جدید را به عنوان یک گام بزرگ معرفی کرده اند اما درعین حال خاطر نشان کرده اند که ممکن است این تحریم ها برای مجبور ساختن ایران به توقف برنامه غنی سازی و گردن نهادن به درخواست های سازمان ملل کافی نباشد.

احتمالاً تحریم های سازمان ملل با تحریم های اعمال شده از سوی کشورها و گروه های دیگر ترکیب شود و بر دامنه فشارها علیه ایران اضافه کنند.

تحریم های برای محدودتر کردن توانمندی ایران در توسعه تسلیحات هسته ای، انجام معاملات و مشخص کردن مقامات و سازمان های دارای نقش کلیدی در برنامه های ایران تنظیم شده اند. تنبیهات مورد نظر نیز برای مجازات سپاه پاسداران انقلاب تنظیم شده اند که یک قدرت مسلح نظامی ناظر بر برنامه تسلیحات و نیز گرداننده سهم بزرگی از اقتصاد ایران است.

ضمناً بسته تحریمی، نظارت بر ترافیک دریایی و محموله های حامل تسلیحات و دانش فنی هسته ای نظیر آنچه در قطعنامه 2009 علیه کشتی های حامل تسلیحات و اقلاام هسته ای کره شمالی وضع شد، را نیز دربر دارد. 

این تحریم ها به کشورها اجازه می دهد کشتی های مشکوک به حمل تسلیحات ممنوعه، دانش فنی هسته ای و یا اقلام منع شده از سوی سازمان ملل، را که به سوی ایران در حرکتند، در محدوده آب های خود بازرسی کنند. 

مسؤولان می گویند تحریم های وضع شده، قبلاً کارآیی خود را علیه کره شمالی نشان داده اند. در یکی از موارد، کره شمالی یک کشتی را از ترس بازرسی توسط کشورهای دیگر و افشای محموله و مقصد آن ، به خانه بازگرداند.

مقامات می گویند یکی دیگر از تمهیدات موجود در تحریم ها، به ممنوع شدن فروش هشت دسته جدید از تسلیحات به ایران شامل تانک،  توپخانه کالیبر بالا، بالگردهای تهاجمی، موشک و یا سیستم موشکی، مربوط می شود. دیپلمات ها می گویند این تمهیدات یک پیام سیاسی مهم به ایران ارسال می کند زیرا موافقت روسیه را هم پشت سر خود دارد. روسیه یک تأمین کننده کلیدی تسلیحات برای ایران است و در گذشته در برابر وضع تحریم ها موافقت می کرد.

ضمناً در این بسته تحریمی، یک برنامه نظارت بر کلیه فروش های تسلیحاتی به ایران نیز درنظر گرفته شده است.

 

منبع: سیاتل تایمز- 19 مه