وجود اورانیوم در هوای اهواز

نویسنده
نازنین کامدار

» آلودگی هوا، تهران را تعطیل کرد

آلودگی هوا در تهران در ساعات اولیه بامداد دیروز از مرز شرایط “هشدار” گذشت و ناسالم اعلام شد. شدت وجود آلاینده های هوا در حدی بود که دولت را ناچار به تعطیلی مدارس در تهران و چهار کلان شهر دیگر کرد. هرچند که اعلام دیر هنگام تعطیلی، موجب از خانه بیرون آمدن برخی از دانش آموزان و سرگردان شدن آنها پشت در های بسته مدارس شد.

همزمان با این آلودگی گسترده که شعاع دید را به کمتر از ۱۰ متر کاهش داده ، کمیته مبارزه با آلودگی هوا در اطلاعیه ای خواستار تعطیلی کامل تهران شد؛ درخواستی که با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته و نیز تغییر شرایط در پایداری هوا دیر به نظر می رسد.

در همین باره، کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در یک نشست خبری اعلام کرد: “وضعیت هوای تهران بسیار خطرناک است و بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیل کامل تمام ادارات و مدارس بود. چرا استانداری این مصوبه را تغییر داد؟ آلودگی هوای چند روز اخیر تهران بر اساس اطلاعاتی که از ایستگاه‌های سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده‌ایم بسیار زیاد است و ما از دیروز ظهر تا این لحظه سه بار به استاندار تهران نامه‌ داده‌ایم و خواهان اعمال ماده ۷ جلوگیری از آلودگی هوا شدیم. به دنبال نامه ما کمیته اضطرار آلودگی هوا دیروز ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر برگزار شد که ما پیشنهاد به تعطیل همه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی و همه اداره‌ها و سازمان‌های دولتی شهر تهران شدیم که در جلسه دیروز تصویب شد اما متأسفانه شب گذشته شاهد بودیم که از رسانه‌ها اعلام شد که فقط مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان تعطیل هستند. ما دوباره هشدار می‌دهیم که کیفیت هوای تهران بسیار خطرناک است و باید تمام فعالیت‌ها کاهش پیدا کند و برای اینکه از فعالیت روزمره مردم کاسته شود باید تمام سازمان‌ها و اداره‌های دولتی تعطیل شود”.

او افزود: “ذرات معلق که PN۲.۵ است برای مردم مشکلات تنفسی و عوارض قلبی ایجاد می‌کند؛ همچنین در افراد سالخورده یا مبتلا به بیماری‌‌های تنفسی، قلبی عروقی و همچنین خردسالان نیز شرایط نامساعدی را فراهم کرده است.مردم از فعالیت در فضای بیرون از منزل خودداری کنند و استانداری به مصوبات کارگروه آلودگی شهر تهران عمل کند و همان مصوبات را به اجرا بگذارد. طرح زوج و فرد کردن خودروها می‌تواند منبع آلودگی را به دو سوم تقلیل دهد و آلودگی را کنترل کند. کاهش فعالیت مردم، تعطیل مدارس، تعطیل اداره‌ها همه به تصویب رسیده و راهکارهای آنی و فوری برای حل مشکل است”.

او ضمن انتقاد از استانداری تهران گفت: “در جلسه دیروز استاندار و معاون عمرانی استاندار حاضر نبودند و جلسه به مدیریت مدیرکل محیط زیست استان تهران برگزار شد و قرار بود مصوبات به اطلاع استاندار برسد و تأیید نهایی کسب شود. ما مصوبه دیروز را لازم‌الاجرا می‌دانیم تا شرایط به حالت عادی برگردد. البته شرایط جوی نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد و طبق نظر کارشناسان هواشناسی این وضعیت تا روز شنبه وجود دارد و از روز یکشنبه با برطرف شدن پایداری هوا از شدت آلودگی کاسته خواهد شد. وقتی آلودگی به شرایط بحرانی می‌رسد معلوم است که ما طبق برنامه کاری انجام نداده‌ایم و درست است که تعطیلی راه‌حل نیست اما در بعضی موارد اینچنینی چاره‌ای جز تعطیلی نداریم”.

مرداد لاهوتی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم به سایت فرارو گفته است: “سالانه حدود ۵ هزار نفر در کلان شهرهای کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و آمار بیماریهای تنگی نفس روز به روز در حال افزایش است و این جای گلایه از دولت و مجلس دارد.برای آلودگی هوا دو راه حل وجود دارد که یکی راه حل اساسی و زیربنایی است که همانا توسعه حمل و نقل عمومی است که متاسفانه تحقق پیدا نکرده است.یعنی قرار بود میزان جابجایی توسط حمل نقل عمومی ۷۵ درصد باشد که اکنون حدود ۳۵ درصد است و ۴۰ درصد از این مقدار تحقق پیدا نکرده است.از سوی دیگر سوخت ما هنوز استاندارد یورو ۲ را دارد در حالی که تا پایان قانون برنامه چهارم باید استاندارد یورو ۴ می شد”.

او افزوده است: “به نظر من خانم ابتکار کار خود را خوب شروع کردند؛ اما ما از ایشان بیشتر از این انتظار داشتیم و با توجه به صبغه ای که داشتند امیدوار بودیم جدی تر عمل کنند و فقط به اعلام هشدار بسنده نکنند. ایشان می توانند با توجه به قوانینی که در اختیار دارند جدی تر برخورد کنند.مردم باید چکار کنند؟ مردم در شهری مانند تهران باید جابجا شوند و اگر از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نکنند، آیا وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد که از آن استفاده کنند؟ لذا به نظر من مسئولیت آلودگی هوا متوجه مسئولین است.اینکه گفته شود چرا مجلس از اهرم نظارت برای ورود به این موضوع استفاده نمی کند حرف درستی است و به نظر من همه مسئولین مقصر هستند”.

اما در کنار بحران آلودگی هوا در تهران، دیروز خبر نگران کننده دیگری هم منتشر شد که مربوط به وجود اورانیوم در ریزگرد های هوای خوزستان است.

در اینباره، صیدعیسی دارایی نماینده اندیمشک به روزنامه “قانون” گفته است: “این ریزگردها به باقی مانده بمب‌های شیمیایی آلوده است و همچنین ریز گردهایی که از عراق وارد می‌شود آلوده به اورانیوم ضعیف شده باقی مانده از حمله آمریکا به عراق است”.

او افزوده است: “این ریز گردها و آلودگی‎ها باعث بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود”.

وی همچنین گفته است: “‌در مورد آلودگی هوای استان خوزستان یکی مسئله آلودگی هوای صنعتی است و دیگری بحث ریزگردها که وارد این استان می‌شود. زمین‌های هور بر اثر جنگ و خشکسالی‌های پی در پی خشک شده است و تولید گرد و خاک می‌کند اما ما در این زمینه کار مفیدی انجام نداده‌ایم. از دولت می‌خواهیم که با توزیع شیر، ماسک و ابزارهای مورد نیاز بیماران تنفسی در استان خوزستان به این استان هم توجه داشته باشد”.