پژو و رنو در راه ایران

نویسنده

» گزارش دیترویت نیوز از انتظار بازگشت خودرو سازان

پژو و رنو در راستای تلاش‌هایشان برای افزایش فروش در خارج از بازار اروپا منتظر بهره بردن از توافق کاهش تحریم‌ها علیه ایران هستند.

این خودروسازان فرانسوی، پیش از افزایش فشارها علیه ایران، نسبت به رقبای اروپایی خود فروش بیشتری در این کشور داشته‌اند. توافق قدرت‌های جهانی با ایران 7 میلیارد دلار کاهش تحریم‌ها را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

اریش هاوزر، تحلیلگر صنعت خودرو در لندن می‌گوید: “پژو و رنو بصورت بالقوه از تمام خودروسازان اروپایی بیشتر سود می‌برند. اما صنعت خودرو برای صادرات نیاز دارد که تحریم‌های بانکی نیز کاهش یابد.”

پژو و رنو نسبت به رقبای اروپایی خود به خاطر کاهش شدید فروش در کشور خود، بیشتر زیان دیده‌اند.

کاهش تحریم‌ها در این برهه به نفع پژو است که در کشور خود با شرکت کیای کره ای رقابت می‌کند. پژو به دنبال فروش بیشتر در خارج از فرانسه است.

 پژو که دومین تولیدکننده خودرو در اروپاست، پیش از تحریم‌های بازرگانی سال ۲۰۱۱، توانست ۴۵۸ هزار خودرو در ایران بفروشد که این کشور را دومین بازار بزرگ این کارخانه پس از فرانسه می‌کند. ژان باپتیست دوشاتیون، رئیس بازرگانی پژو گفت، سال گذشته تحریم‌ها باعث کاهش۱۰ میلیون یورو سود در ماه شده است.

ژان باپتیست توماس، از سخنگویان پژو می‌گوید: “هرگونه نشانه‌ای مبنی بر این‌که می‌توانیم با شرکایمان در ایران تجارت کنیم خوب است. باید ببینیم به محض برداشته شدن تحریم‌ها چکار باید بکنیم.”

دو مطلع می‌گویند پژو قصد دارد رئیس خود فیلیپ وارین را که سال آینده کنار می‌رود با فرد دیگری جایگزین کند. این شرکت در حال مذاکره با دانگ‌فنگ چین در مورد گسترش همکاری برای افزایش فروش در خارج از اروپاست.

رنو در سال ۲۰۱۲ توانست ۱۰۰ هزار خودرو در ایران بفروشد اما مجبور به خروج از بازار این کشور شد.

منبع: دیترویت نیوز - 27 نوامبر 2013