گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

سال ها بعد از درگذشت هوشنگ گلشیری ،یازدهمین جشن بنیاد گلشیری در روزهای خفقان ادب و فرهنگ و هنر ایران درتهران برگزار شد. گزارش همکارانمان را در این رابطه می خوانید.

 

 

اهدای جوایز در فضای خفقانی

پس از در گذشت هوشنگ گلشیری در خرداد ماه 1379 فرزانه طاهری،همسر وی به همراه عده ای از دوستان این نویسنده در ایران ،بنیادی خصوصی و مردمی  را تحت عنوان بنیاد گلشیری راه اندازی کردند.گلشیری که سال ها مورد غضب حاکمان جمهوری اسلامی قرار گرفت و  همه ی آثار وی در قالب کتاب تا پیش از درگذشت او در سال ۱۳۷۹ ممنوع‌الچاپ بودند.سایت رسمی بنیاد گلشیری در ایران همچنان با فیلترینگ مقامات امنیتی و نظامی روبروست.

این بنیاد هر ساله به آثار منتخب نویسندگان ادبی ایران  جوایز ویژه ای را اهداء می کند.. بهمن فرمان‌آرا، بابک احمدی، علی‌اشرف درویشیان، سیمین بهبهانی، ضیاء موحد و حسین کریمی و…میهمانان این گردهم آیی بودند.

 

در ابتدای این جلسه یونس تراکمه متن بیانیه جایزه گلشیری را برای همگان خواند. در این بیانیه آمده بود:“جایزه گلشیری در تمام 10دوره گذشته‌اش با همت و تلاش خانم طاهری برگزار شده. غیر از خستگی و آزردگی از عکس‌العمل‌های نامنصفانه بعضی‌ها، مساله اساسی در این تصمیم‌گیری این بود که جایزه در طی یک دهه فعالیت خود تا چه میزان توانسته به اهداف تعریف‌شده‌اش برسد. در آن جلسه تعطیلی موقت جایزه موافق و مخالفانی داشت که در نهایت قرار شد برای آنکه جایزه فعلا تعطیل نشود، شرکت‌کنندگان در جلسه در امور اجرایی دوره یازدهم به خانم طاهری کمک کنند.”

یونس تراکمه تنها اهمال در این دوره را برای حاضران در جلسه چنین عنوان کرد: “شاید تنها اهمالی که ما در این دوره کردیم این بود که به دلیل اضطراری بودن شرایط و مشکلاتی که هنگام انتخاب داوران داشتیم از ایده‌آل‌ها فاصله گرفتیم و از دست‌اندرکاران بنیاد و جایزه گلشیری درخواست تعلیق موقت آیین‌نامه اجرایی جایزه را نکردیم.”

داستان اول

در قسمت مجموعه‌‌داستان اول ،با داوری کامران بزرگ‌نیا، مجتبا پورمحسن، علی خدایی و امیرحسین خورشیدفر از میان آثاری چون: «آستین‌های رنگی» تایماز افسری، «پرتره‌ی مرد ناتمام» امیرحسین یزدان‌بد، «خواب با چشمان باز» ندا کاووسی‌فر، «خویش‌خانه» آیت دولتشاه، «در ماهی می‌میریم» سعید شریفی، «شکار حیوانات اهلی» علی شروقی و «حالا عصر است» طیبه گوهری، دو اثر با آرای مساوی برگزیده شدند: «پرتر‌ه‌ی مرد ناتمام» نوشته‌ی امیرحسین یزدان‌بد و «خواب با چشمان باز» نوشته‌ی ندا کاووسی‌فر

‌داستان

در این بخش ، با داوری لی‌لی گلستان، کیومرث پوراحمد، خسرو دوامی و محمدآصف سلطان‌زاده برگزار شد آثاری چون: «ابر صورتی» علی‌رضا محمودی ایرانمهر، «آدم‌ها» احمد غلامی، «برو ولگردی کن رفیق» مهدی ربی، «بماند» بهناز علی‌پور گسکری، «تو هیچ گپ نزن» محمدحسین محمدی و «کتاب ویران» ابوتراب خسروی، دو اثر با آرای مساوی برگزیده شدند: «آدم‌ها» نوشته‌ی احمد غلامی و «کتاب ویران» نوشته‌ی ابوتراب خسروی .

غلامی پس از دریافت جایزه اش از بابک احمدی گفت:ادبیات گلشیری نیازی به معرفی ما ندارد. آنچه امروز ازهوشنگ گلشیری باید آموخت پایبندی او به اصول است. متاسفانه در جامعه امروز ما چنین پایبندی‌ای وجود ندارد و افراد به راحتی اصول خود را زیر پا می‌گذارند بی‌آنکه در برابر آن چیزی به دست بیاورند.   

هیات داوران توفیق در خلق روایت آدم‌های به حاشیه‌رانده‌شده که غالبا نادیده مانده یا فراموش شده‌اند، خلق گنجینه‌ای رنگارنگ و جهانی به یادماندنی و زندگی‌هایی ناتمام، توفیق در تنیدن طنزی تلخ و نهان در روایت و پاشیدن گردی از خوش‌باشی خیامی و فرجام تراژیک شخصیت‌ها، انتخاب نظرگاهی درخور و نگاهی تیزبین و برکناری از داوری‌های اخلاقی و خلق زبانی موجز و درخور در اغلب داستان‌ها را از جمله دلایل اهدای جایزه این دوره به آدم‌های احمد غلامی عنوان کرد

ابوتراب خسروی هم پس از گرفتن جایزه‌اش از ضیاء موحد ابراز خوشحالی کرد که این جایزه خصوصی در زمانه‌ای که داستان نوشتن دشوار است همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و نویسنده‌ها هنوز می‌نویسند و به نوعی این جریان ادامه پیدا کرده است.

 

رمان اول

در بخش رمان اول که  فرشته احمدی، فرهاد توحیدی و فرهاد کشوری داوران آن بودند از میان نامزدهایی چون:«بهار برایم کاموا بیاور» مریم حسینیان، «پنجره‌ زودتر می‌میرد» پوریا عالمی، «زیر آفتاب خوش‌خیال عصر» جیران گاهان، «شبیه عطری در نسیم» رضیه انصاری و «یکشنبه» آراز بارسقیان، رمان «زیر آفتاب خوش‌خیال عصر» نوشته‌ی جیران گاهان رمان اول برگزیده‌ی یازدهمین دوره اعلام شد. 

رمان

بخش رمان ، با داوری هلن اولیایی‌نیا، امیر احمدی آریان و محمود فلکی، به دلیل نزدیکی آثار به لحاظ کیفیتی برنده‌ای نداشت. نامزدهای این بخش به این شرح بودند: «خنده‌ی شغال» وحید پاک‌طینت، «رام‌کننده» محمدرضا کاتب، «لب بر تیغ» حسین سناپور و «ماه کامل می‌شود» فریبا وفی.

گفتنی است پیش از این قرار بود مراسم بزرگداشت محمود دولت آبادی در این مراسم برگزار شود که به دلیل سفر این برنامه به اجرا در نیامد.کمیته‌ی جایز‌ه‌ در یازدهمین دوره،‌‌ یونس تراکمه، علی خدایی و محمدحسن شهسواری بودند.