توهین جوانفکر به خامنه‌ای؟ العیاذ بالله

نویسنده
نیما فرح آبادی

» دفاع احمدی‌نژاد از مشاورش

معاون محمود احمدی نژاد از “دفاع قاطعانه” رئیس دولت از علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی وی و مدیرعامل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در جلسه هیات دولت خبر داد. محمدرضا میرتاج الدینی در مصاحبه با ایرنا با اعلام اینکه احمدی نژاد از طریق تلفن در جلسه هیات دولت با جوانفکر که در زندان به سر می برد، گفت و گو کرده است، گفت که مدیرعامل ایرنا در این مکالمه، تأکید کرده که “اتهام توهین به رهبری” او را بیشتر از زندان عذاب می دهد.

علی اکبرجوانفکر روز چهارشنبه گذشته از سوی دادستانی استان تهران بازداشت شد. او سال گذشته به جرم انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی در ویژه نامه “خاتون” ابتدا به تحمل یک سال زندان و محرومیت سه ساله از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد، اما دادگاه تجدید نظر دوران محکومیت او را به شش ماه زندان کاهش داد.

بازداشت مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) همزمان با سخنرانی رئیس دولت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت.

احمدی نژاد پس از بازگشت از آمریکا به خبرنگاران گفت: “هنگامی که خبر دستگیری آقای جوانفکر را شنیدم بسیار متاسف شدم که در آستانه سخنرانی رئیس جمهور که فضای سیاسی جهان منتظر شنیدن صدای ملت ایران است چنین اتفاقی رخ داد.”

او با بیان اینکه “سخنرانی رئیس جمهور ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد اهمیت زیادی داشت”، گفت: “هنگامی که مشاور رئیس جمهور و رئیس خبرگزاری دولت دستگیر شد این در صدر اخبار آمد و واقعاً نمی‌دانم چه باید گفت.”

احمدی نژاد همان هنگام وعده داد که “قطعا” این موضوع را پیگیری می کند و در عین حال افزود که “تاسف دیگر” وی این است که مشاورش به دلیل “توهین به رهبری” دستگیر شده “در حالیکه هیچ ایرانی این موضوع را نمی پذیرد.”

معاون قانون اساسی محمود احمدی نژاد هم دیروز “سوابق ارزنده جوانفکر در تبعیت از رهبر معظم انقلاب و خدمت به نظام جمهوری اسلامی” را تشریح کرد.

به گفته میرتاج الدینی، همگان از اتهام توهین به رهبری برای آقای جوانفکر تعجب می کنند چرا که ایشان معتقد به ولایت فقیه و شیفته مقام معظم رهبری هستند.

او در عین حال گفت که “ممکن است تحلیلی متفاوت و یا حتی درست هم نباشد ولی اینکه گفته شود توهین به رهبری است، درست نیست.”

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی که جوانفکر کماکان مدیرعامل آن است، درباره اتهام توهین وی به رهبر جمهوری اسلامی از واژه “العیاذبالله” به معنی “پناه بر خدا” استفاده کرده است.

این خبرگزاری به نقل از “مطبوعاتی ها و حقوقدانان”، مشاور محمود احمدی نژاد را “از نمونه های بارز ارادتمندان و پیروان رهبری که افتخار داشته سال ها به عنوان خبرنگار در محضر معظم له به خدمت بپردازد، برادر شهید و برادر زاده شهید، دارای سابقه ای بسیار طولانی در جنگ و فردی که بواسطه ابراز صریح ارادت خود به امام و اظهار اطاعت و تعهد به فتوای ایشان در مورد سلمان رشدی ملحد در دوره کاری خود از اسپانیا اخراج شد”، معرفی کرده است.

روزنامه دولتی ایران هم این پرسش را طرح کرده که “آیا این بالاترین ظلم به ولی امر مسلمین جهان نیست و آیا افکار عمومی باور می کنند که فردی که سالها در دفتر رهبری به عنوان خبرنگار خدمت کرده و رهبر معظم انقلاب را مراد و جان خود می داند به ایشان اهانت کرده باشد؟”

علی اکبر جوانفکر در دهه ۷۰ برای چند سال خبرنگار ویژه بیت رهبری و شخص آیت الله خامنه ای بود.

دیروز همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جانشین مدیرعامل، معاونان، مدیران کل و سردبیران ایرنا، گفت که احمدی نژاد موضوع جوانفکر را پیگیری خواهد کرد.

سیدمحمد حسینی همچنین از رایزنی و گفت و گوی خود با رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای حل این مشکل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که “به زودی شاهد پایان این مسئله باشیم.”

وزیر ارشاد با اشاره به آنچه “برخی جوسازی های پیرامون موضوع بازداشت مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری در فضای مجازی” خواند، گفت که “موضوع آقای جوانفکر یک موضوع داخلی نظام است. در خانواده و نظام ما یک اتفاق رخ داده که ربطی به دیگران ندارد و باید به گونه ای عمل کرد که دیگران نتوانند سو استفاده کنند و با تشدید مسایل داخلی به آن دامن بزنند.”

این اظهارات در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته گفت که “عدالت بر اساس اجرای بدون تبعیض قانون محقق می‌شود و قوه قضاییه مصمم است قانون را بدون اغماض و تبعیض در مورد همه متهمان و مجرمان به طور یکسان اجرا کند.”

غلامحسین محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که چرا حکم جوانفکر دیرو با تأخیر اجرا شد؟ گفت: “وقتی حکم قطعیت پیدا می‌کند، مدتی طول می کشد تا مراحل اجرایی خود را پیدا کند. این هم از همان موارد بود.”

به دنبال برکناری حیدر مصلحی از سمت وزارت اطلاعات از سوی محمود احمدی‌نژاد، رسانه‌های ایران از دستور آیت الله خامنه‌ای مبنی بر بازگشت به کار مصلحی خبر دادند، اما علی اکبر جوانفکر در یادداشتی در وبلاگ خود، خبر ابقای حیدر مصلحی در سمت خود با نظر رهبری را “جعلی، دروغ و خلاف واقع” خواند.

یادداشت جوانفکر با واکنش مدعی العموم روبرو شد و وی کیفرخواستی علیه مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد ارائه کرد و به دنبال آن، وی در دادگاه محکوم شد.