بعد از انتخابات، در صورت پیروزی اوباما

نویسنده

» گزارش فوربس از احتمال حمله نظامی به ایران

میت رامنی و پرزیدنت اوباما قرار است روز ۳ اکتبر مناظره کنند. اما اگر صحبت‌های فروشنده اسلحه‌ای که روز ۲۹ سپتامبر با او حرف زدم درست باشد، اوباما نگرانی های بیشتری از مناظره و تبلیغات انتخاباتی دارد، در حالی که به نظر می رسد روز به روز به تعداد کسانی که می خواهند به او رای بدهند، اضافه می شود.

بزرگترین نگرانی اوباما نحوه برخورد با عواقب حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در ماه ژانویه است. منبع خبری من که با مقامات اسرائیل، آمریکا و عربستان در ارتباط اند، می گویند اسرائیل قرار بود ماه ژوئن به ایران حمله کند اما در ماه مارس آمریکا از اسرائیل خواست تا بعد از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر صبر کنند و اسرائیل هم پذیرفت.

نقشه حمله نسبتا ساده است. اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران با بمب های معروف به سنگرشکن حمله می کند و عربستان و آمریکا نیز فضای هوایی خود را در اختیار اسرائیل قرار می دهند.

ایران در جنوب لبنان، نوار غزه و کرانه باختری رود اردن، موشک های زیادی دارد که  امیدوار است که برای حمله تلافی جویانه به اسرائیل از آنها استفاده کند. برای جلوگیری از این حمله،  منبع خبری من می گوید که ارتش اسرائیل تانک هایی را به منطقه می فرستد تا قبل از شلیک این موشک ها، آن مناطق را اشغال کنند.

یکی از مسائل ناشناخته برای اسرائیل تغییر حکومت در کشور مصر است. اسرائیل نمی داند آیا در حالت اضطراری مصر نیز به طرف این کشور موشک می اندازد یا نه.  اگر اسرائیل بداند که این احتمال وجود دارد، ممکن است  ارتش خود  را برای ایجاد مانع، به صحرای سینا روانه کند.

در عین حال، اوباما طرفداران بیشتری جذب می کند. کسانی که به برنامه های اقتصادی او اعتماد دارند و این درحالی است که به گفته کارشناسان، رامنی باید در نه ایالت بر اوباما پیروز شود تا ۲۷۰ حوزه رای که برای پیروزی به آن نیاز دارد، بدست بیاورد.

گفته می‌شود اگر انتخابات آمریکا همین روز‌ها برگزار می‌شد، اوباما دستکم با ۲۷۱ حوزه انتخاباتی برنده بود. رامنی در ۲۳ ایالت تنها ۲۰۶ حوزه را در دست دارد می‌آورد. اما آرا روز شش نوامبر شمرده خواهد شد.

اگر اسرائیل بخواهد در ماه ژانویه به ایران حمله کند، این اتفاق قبل از ۲۰ ژانویه می‌افتد که رئیس جمهور جدید کارش را آغاز خواهد کرد. به هر حال اگر اسرائیل بخواهد حمایت آمریکا را داشته باشد باید این کار را در زمانی انجام بدهد که دولت دارد کارش را به طور کامل انجام می‌دهد.

البته همه با زمان حمله در ماه ژانویه موافق نیستند. اما بنجامین ناتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی ۲۷ سپتامبر‌اش در سازمان ملل گفت که اسرائیل درصورتی که ایران از خط قرمز عبور کند و به توانایی اتمی برسد، به این کشور حمله خواهد کرد.

برخی از روزنامه‌های اسرائیلی گمانه زنی کرده‌اند که این حمله دیر‌تر صورت می‌گیرد. معاریو و یدیعوت آحرونوت معتقدند که این کشور در “بهار ۲۰۱۳” به ایران حمله می کند زیرا در این تاریخ است که به زعم ناتنیاهو، ایران به اورانیوم کافی برای تولید اولین بمب اتمی می رسد.

اما رویترز از قول  دو روزنامه دیگر، هاآرتض و هایوم نوشته  اسرائیل در اواسط سال ۲۰۱۳ به ایران حمله می کند.

هرکس که در ماه ژانویه رئیس جمهور آمریکا بشود، باید با واکنش پیش بینی نشده جهان نسبت به حمله اسرائیل مواجه شود. بعنوان مثال، آیا ایران موشک هایش را به سایر نقاط جهان می فرستد تا به این کشور حمله کنند؟ آیا ایران راه انتقال نفت از خاورمیانه را مسدود می کند؟ آیا روسیه و چین پشت سر ایران قرار می گیرند و در برابر آمریکا می ایستند؟ آیا اسرائیل قادر خواهد بود در برابر حمله تلافی جویانه ایران مقاومت کند؟

منبع: فوربس، 30 سپتامبر