تب و تاب انتخاباتی بالا گرفت

نویسنده

» در پی موضع گیری خاتمی

khatami859.jpg

در حالی که تنها یک روز از اعلام موضع رسمی خاتمی در مورد حضور در انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، این مساله واکنش های متفاوتی به دنبال داشته است. در همین راستا یک روز پس از اعلام این خبر جمعیت تولید و تعاون که توسط حامیان مهندس میر حسین موسوی اداره می شود خبر داد که “نشست ملی تبیین الگوی زیست مسلمانی” در پایان هفته برگزار می شود.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و فعالان سیاسی در احزاب اصلاح طلب این نشست را اولین گام برای ائتلاف اصلاح طلبان می دانند. چرا که در این نشست که با محور”دهه چهارم انقلاب؛ ضرورت تعامل و تحول” برگزار می شود افرادی از جمله سیدحسن خمینی، میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی و احتمالا علی اکبر ناطق نوری حضور خواهند داشت.

همزمان محمد هاشمی، برادر علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود زمانی اعلام کرده بود در انتخابات آینده کاندیدا خواهد شد دیروز اعلام کرد: “اعلام موضع اخیر‌‏ آقای خاتمی به این معنا است که ایشان و آقای میرحسین موسوی باهم به توافق رسیده‌‏اند “.

رئیس دفتر سیاسی حزب کارگزاران در ادامه به ایلنا گفته است: “حالا همه متوجه شدند چرا خاتمی در تصمیم گیری خود عجله نداشت. با توجه به اینکه حساسیت اصولگرایان بر روی میرحسین موسوی کمتر از خاتمی است”.

همچنین روز گذشته در حالیکه تمام تماس ها برای برانگیختن اعضای حزب اعتماد ملی و حامیان کروبی به واکنش در قبال موضع گیری خاتمی بی نتیجه ماند، تنها محسن رهامی استاد دانشگاه تهران و وکیل پایه یک دادگستری که وکالت دانشجویان را در حادثه 18 به همراه شیرین عبادی بر عهده داشت به این خبر واکنش نشان داد. او اگر چه عضو حزب اعتماد ملی نیست اما هفته گذشته طی حکمی از سوی مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی منصوب شد؛ سمتی که پیش از این گفته می شد قرارست کرباسچی عهده دارآن شود.

محسن رهامی در این باره به خبرگزاری کار ایران گفت: “کروبی امروز(سه شنبه) با مقام معظم رهبری دیدار می‌‏کند و آن‌چه که درخصوص کناره‌‏گیری وی از کاندیداتوری مطرح می‌‏شود، صحیح نیست و عده‌‏ای با این شایعات قصد دارند، فضا را نامناسب کنند. از این رو اینکه امروز کروبی به نفع فرد دیگری کنار خواهد رفت، غیرواقعی است”.

وی همچنین با واکنش به حرف های خاتمی، کناره گیری خاتمی به نفع میر حسین موسوی را غیر واقعی خوانده و گفته است: “ کناره‌‏گیری خاتمی به نفع کاندیداهای دیگر غیر واقعی است”.

این در حالی است که طی چند ماه گذشته بارها اعضای بلند پایه حزب اعتماد ملی اعلام کرده بودند خاتمی به دنبال رئیس جمهور شدن است و به وحدت و ائتلاف بهایی نمی دهد. از جمله این سخنان را گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با ایسنا و روزنامه اعتماد ملی بیان کرده بود.

واکنش رهامی به آمدن موسوی و یا خاتمی تنها خبری بود که از سوی طرفداران حزب اعتماد ملی بیان شد. چرا که مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی که دیروز در دانشکده خبر سخنرانی می کرد از واکنش نسبت به این مساله خودداری کرد.

او تنها به بیان این نکته پرداخت که پرهیز از تفرقه و اظهارنظرهای تردیدآمیز و همچنین تلاش برای دفاع از آرمان‌‏ها و اهداف اصلاحات راه برون‌‏رفت از شرایط موجود است و همچنین تاکید کرد که درصورت رئیس جمهور شدن از تمام قدرت های قانونی رئیس جمهور استفاده خواهد کرد.

اما خبری که خاتمی پریشب اعلام کرد در دیگر سطوح نیز موجب بروز واکنش هایی شد.

سید حسین موسوی تبریزی دبیر کل خانه احزاب ایران و دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیروز اعلام کرد: “ گزینه اول مجمع محققین و مدرسین حوزه خاتمی است اما در صورت عدم حضور خاتمی و کاندیداتوری میر حسین موسوی احتمال حمایت از وی از سوی مجمع محققین و مدرسین وجود دارد”.

در برابر عزت الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی مذهبی نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا به محمد خاتمی توصیه کرد که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نشود.

وی با تاکید بر اینکه تشکل متبوع وی کاندیدای اختصاصی خواهد داشت درباره حضور میر حسین موسوی در انتخابات گفت: “میر حسین موسوی برخی مصلحت سنجی‌‏های خاتمی را ندارد و به همین دلیل از حضور میر حسین موسوی درانتخابات آینده استقبال می‌‏کنیم”.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا حزب مشارکت که یکی از دو حزب مهم حامی خاتمی است با اینکه روز گذشته نشست شورای مرکزی خود را برگزار کرد و در آن ضمن انتخاب رمضان‌‏زاده به عنوان قائم‌‏مقام دبیرکل حزب به بررسی آخرین تحولات انتخاباتی پرداخت، اما هیچ واکنشی به مساله خاتمی یا موسوی نشان نداد. البته تاج زاده از اعضای بلند پایه این حزب پیش از این اعلام کرده بود کاندیدای حزب ما فقط و فقط خاتمی است.

اما در جریان اصولگرا محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس و رئیس ستاد انتخابات لاریجانی در انتخابات گذشته در گفت و گو با خبرگزاری ها اعلام کرد: “لاریجانی دیگر قصد کاندیداتوری در انتخابات آتی را ندارد”.

او که مجوز انتشار روزنامه پیشرفت را اخذ کرده و دنبال تشکیل حزب پیشرفت و عدالت بود، دیروز طی یک عقب نشینی اعلام کرد: “حزب پیشرفت و عدالت را تا انتخابات فعال نمی‌‏کنم”. او انتشار روزنامه پیشرفت را نیز به بعد از انتخابات موکول کرد.

غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: “برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری احساس تکلیف نمی‌کنم”.

عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد هم که گفته می شد در صدد تاسیس ستاد های استانی برای انتخابات است دیروز به خبرگزاری فارس گفت: “دیگر قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارم”.

اما محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی که از او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه اصولگرا در انتخابات نام برده می شود و اخیرا نیز راه انتقاد از احمدی نژاد را در پیش گرفته است برخلاف حداد عادل و جاسبی به فارس گفت: “تصمیم‌گیری برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به شرایط واگذار کرده‌ام و اگر شرایط کشور اقتضاء کند می‌آیم”.

از سوی دیگر محمد عظیمی سخنگوی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با ایلنا اعلام کرد: “اگر میرحسین موسوی از سوی اصلاح‌‏طلبان کاندیدای انتخابات ریاست‌‏جمهوری شود، اصولگرایان به سمت او نمی‌‏روند و از او حمایت نمی‌‏کنند”.

حمیدرضا حاجی‌‏بابایی نماینده همدان و عضو اصولگرای هیات رئیسه مجلس هشتم هم دیروز طی اظهار نظری که حکایت از حرکت اصولگرایان برای رسیدن به اجماع داشت به خبرگزاری کار گفت: “ اینکه کسی فکر کند همه اصولگرایان یکپارچه و صددرصد نظرات‌‏شان نسبت به احمدی‌‏نژاد مثبت است، منطقی و مستدل نیست چرا که برخی اصولگرایان به عملکرد احمدی‌‏نژاد انتقاد دارند”.

وی در ادامه تاکید کرد: “اگر چه نام افراد دیگری نیز در این عرصه مطرح است اما هنوز کسی رسما کاندیداتوری‌‏اش را اعلام نکرده است”.

همچنین محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه که علی رقم رابطه سرد سه سال اول ریاست جمهوری احمدی نژاد از مهرماه گذشته روابط ویژه ای را با دولت پی ریزی کرده و حداقل دو دیدار مهم و خصوصی بین سران این حزب با احمدی نژاد برگزار شده است طی اظهار نظری در ارتباط با انتخابات آینده و احتمال حمایت از احمدی نژاد گفت: “عملکرد دولت نهم به عنوان یک دولت اصولگرا را قابل دفاع می‌دانیم، ما معتقدیم دولت در پاسخ به مطالبات رهبری توفیقات خوبی داشته است”.

وی همچنین پیش بینی کرد انتخابات آینده رقابتی ترین انتخابات سی سال گذشته باشد، در حالی که اصلاح طلبان نگرانی های جدی درباره رد صلاحیت و نظارت استصوابی و تک قطبی شدن انتخابات دارند. خاتمی نیز در سخنان دو روز پیش خود با مردم ایلام به این نگرانی اشاره کرده بود.

اما موتلفه در حالی که می کوشد محوریت ائتلاف در میان اصولگرایان را برای حمایت از احمدی نژاد بر عهده بگیرد و از این رو نقشی معادل “آبادگران جوان” در دوره قبل ریاست جمهوری برای خود قائل است، در مقابل با برخی از اصولگرایان میانه رو رو به روست که به دنبال حمایت از فردی غیر از احمدی نژاد هستند. در همین ارتباط جمعی از روحانیون مجلس هفته گذشته جلسه ای با هاشمی رفسنجانی داشتند تا نگرانی های خود را در مورد انتخابات با وی در میان بگذارند.

هر چند سید رضا اکرمی نماینده مجلس این دیدار را انتخاباتی ندانست اما در عین حال تاکید کرد: “روحانیون مجلس تصمیم گرفته‌اند که با مقامات کشور در رابطه با کارهای مجلس، مملکت و مسائلی که در جامعه می‌گذرد، جلساتی داشته باشند”.

همچنین جامعه زینت که مهمترین تشکل اصولگرای زنان است در ابتدای هفته نشستی با هاشمی داشت؛ هر چند مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب این نشست را انتخاباتی ندانسته و به ایسنا گفته است: “این جلسه در رابطه با لایحه حمایت از خانواده بود”.

اما این روز ها تمام احزاب و شخصیت ها دیدارهایی با محوریت انتخابات با یکدیگر برگزار می کنند که بهانه این دیدارها، امور غیر انتخاباتی است.