خامنه ای به دنبال فرزند بیشتر است

فیگارو
فیگارو

» گزارش فیگارو از سیاست های ازدیاد جمعیت

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، لایحه ای را به امضاء رسانده که در آن، ایرانیان به داشتن فرزند بیشتر تشویق شده اند. بدین ترتیب “هویت ملی تقویت ” و با “جنبه های نکبت بار شیوه زندگی غربی” مبارزه می شود.

در این لایحه که در سایت اینترنتی رهبر انقلاب منتشر شده آمده است: “با توجه به اهمیت جمعیت در حاکمیت ارضی و پیشرفت های اقتصادی یک کشور […]، هر چه سریعتر باید تدابیر جدی و کارآمدی برای مقابله با نرخ ضعیف زاد و ولد که طی سال های اخیر مشاهده شده اتخاذ شود.”

 این تصمیم نشان دهنده یک تحول ریشه ای در سیاستی است که در اواخر سال های ۱۹۸۰ ازسوی ایران اتخاذ شد. در آن زمان این شعار مطرح بود که “فرزند کمتر، زندگی بهتر” و به همین دلیل امکان استفاده از شیوه های ضدبارداری کاملاً آزاد بود.

براساس آمارهای سازمان سیا در کتاب “واقعیات جهان”، نرخ زاد و ولد در ایران که در سال ۱۹۸۶ در حدود ۳ ممیز ۲ درصد بود، درحال حاضر تنها ۱ ممیز ۲۲ درصد است. سازمان ملل برآورد کرده که با چنین روندی، میانگین سن در ایران تا سال ۲۰۳۰ به ۲۸ تا ۴۰ سال خواهد رسید. چندین سال است که محافل محافظه کار، به ویژه اطرافیان رییس جمهور سابق محمود احمدی نژاد که آرزوی یک ایران ۱۲۰ میلیون نفری را در سر می پروراند، بر مقوله ازدیاد جمعیت تأکید می ورزند. درحال حاضر جمعیت ایران ۷۶ میلیون نفر است.

منبع: فیگارو، ۲۷ مه