جنگ ایران و آمریکا تمام شدنی نیست

نویسنده
جلال یعقوبی

» مانورهای موشکی پاسخی به فشار مذاکرات

مانور موشکی نیروی زمینی ارتش که با نام “بیت‌المقدس۲۶” در منطقه مرنجاب آران و بیدگل اصفهان در جریان بود، روز پنجم خرداد پایان یافت. در مرحله اول این مانور “۲ فروند موشک N۱۰ و N۶ و ۲ فروند موشک فجر۵ و ۸ موشک کاتیوشا” شلیک شده بود. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران خبر داد که” اهداف فرضی محل اصابت موشک‌های شلیک شده نیز در کویر سمنان واقع شده بود که بر این اساس هدف‌های مورد نظر مورد اصابت این موشک‌ها قرار گرفت.” در ادامه این مانور نیز موشک‌های “دهلاویه”، “تندر”، “توسن”، “سهند” و “تاو” آزمایش شدند.

سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در اختتامیه این مانور گفت: “این را بدانید، این رزمایش را دست کم نگیرید، با این رزمایش لرزه‌ای را بر دل دشمنان و آمریکا انداختید، این کار را سبک نگیرید شما دل مردم را شاد کردید.” او تاکید کرد: “اگر حضرت آقا می‌گوید به مذاکرات خوش‌بین نیستم دلیلش این است که آقا می‌داند استکبار هیچ‌گاه با جمهوری اسلامی صلح نمی‌کند و خوی استکباری‌اش را کنار نمی‌گذارد تا با جمهوری اسلامی سر میز مذاکره بنشیند و صلح کند؛ چراکه آمریکا از جمهوری اسلامی ضربه کاری خورده است.” پوردستان افزود: “جنگ ایران و آمریکا تمام شدنی نیست.”

برگزاری این مانور نظامی و استفاده از موشکهای کوتاه برد و میان برد در آن، به معنی پاسخ نظامیان جمهوری اسلامی به فشارهای غرب در مذاکرات هسته ای تلقی شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش چند روز پیش از آن هم وعده داده بود که در سال جاری، سپاه و ارتش مانور مشترکی را برگزار خواهند کرد. او با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری سه مانور تخصصی برگزار خواهد شد، گفته بود که “رزمایش اول، رزمایش ت یپ ۶۵ نوهد است” و “دو رزمایش دیگر با همکاری سایر نیروهای هوایی، دریایی، پدافند و سپاه” برگزار خواهد شد.

در هفته های اخیر، جنگ لفظی نظامیان با امریکا دوباره اوج گرفته است. چندی پیش دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگو با خبرگزاری فارس وعده داد که “ظرف ۵۰ ثانیه شناور آمریکایی را غرق می‌کنیم”. او گفته بود: “تأمین توان هوایی آمریکا در صحنه نبرد، برعهده هواپیماهای موجود روی ناوهایشان است لذا طبیعی است که ما می‌‌‌خواهیم این ناوها را غرق کنیم.”

فدوی با اشاره به ساخت ماکتی از ناو هواپیمابر آمریکایی، تاکیدکرده بود: “آمریکایی‌ها خیلی از مسائل را نمی‌دانند و مراکز تحقیقاتی آنها هم در خصوص ماکت ناوهواپیمابری که ما می‌سازیم بسیار عوامانه تحلیل کرده‌اند. اما سال‌های طولانی است که ما ناوشکن‌ها، رزم‌ناوها و فریگت‌های آمریکایی‌ را شبیه‌سازی و غرق کرده و حتی با انواع اقدامات عملیاتی ظرف ۵۰ ثانیه، مدل شناور آنها را غرق کرده‌ایم.” او با بیان اینکه این ماکت‌ها برای این است که اقدامات صحنه نبرد را طبیعی‌تر تمرین کنیم، افزوده بود: “این موضوع را روی ماکت ناوهواپیمابر نیز انجام می‌دهیم چراکه از بین بردن، انهدام و غرق کردن ناوهای آمریکایی در برنامه ما بوده، هست و خواهد بود.”

این سخنان پاسخ سرهنگ استیو واردن سخنگوی پنتاگون را به دنبال داشت که تاکید داشت اصلا نگران نیست و اینکه: “من ماکت ناو آمریکا را در بندرعباس دیده ام. ایران می تواند در عرض ۵۰ ثانیه ماکت را غرق کند.”

سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نشان می داد که پیشرفت قابل توجهی در توان نظامی سپاه پاسداران در غرق کردن ناوهای امریکایی بوجود آمده است، چرا که تنها سه سال قبل از آن این توان عملیاتی محدود تر بود و در هر بیست و چهار ساعت به ده ناو می رسید! در آذرماه سال ۱۳۹۰، محمود فهیمی، معاون عملیات نیروی دریایی سپاه در گفتگویی با روزنامه خراسان، تاکید داشت: “اگر در شورای امنیت یا سازمان ملل حرفی از حمله به ایران مطرح شود و بخواهند مثلا به خیال خودشان قطعنامه تصویب کنند، ما خیلی زود تکلیفمان را با آمریکایی ها مشخص خواهیم کرد. قادریم در ۲۴ ساعت اول نبرد ۱۰ ناو آن ها را غرق کنیم. مابرای هر روز نبرد برنامه داریم اما اصل کلی این است که هر روز هرچه می توانیم ناو آمریکایی منهدم کنیم. تصور ما این است که با این اقدامات به تهاجم آن ها پایان داده می شود. بازهم تکرار می کنم، ده ها سال است که هیچ کس به آمریکایی ها نگفته بالای چشمتان ابروست اما تصور کنید ۱۰ ناو  آن ها در یک روز غرق شود، آن وقت چه بر سر آن ها خواهد آمد؟ من از آسیب دیدن ناوهای آن ها حرف نمی زنم، حرف من غرق این ناوهای جنگی است. فکر نکنید این حرف ها به همین راحتی است. خیلی ها آرزو دارند بتوانند به سمت یک ناو آمریکایی شلیک کنند اما ما به آن چه می گوییم دست یافته ایم.”

 این روزنامه فهیمی را به عنوان “مغز متفکر” سپاه معرفی کرده بود.

جنگ لفظی نظامیان جمهوری اسلامی گسترده تر از این موارد است. چند هفته پیش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای رسمی به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی نوشته بود: “تردیدی نیست که مجموعه نیروهای مسلح مؤمن، شجاع و انقلابی کشور عزیزمان ‌اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و نیز بسیج مردمی‌ با الهام از تجارب تاریخی و درک درست از الزامات و مقتضیات زمانی؛ نظام سلطه و تمامی بدخواهان ملت عزتمند ایران اسلامی را مقهور عظمت، صلابت و اقتدار خود ساخته و پاسخی متناسب و غیر قابل تصوری را به هرگونه تهدید دشمنان متجاوز خواهد داد.”

این موضوع دیگر چیزی پنهان نیست که مذاکرات هسته ای ایران و غرب، از مسائل اتمی جمهوری اسلامی فراتر رفته است. روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان “بازتاب جهانی شکست مذاکرات وین” که ۲۷ اردیبهشت منتشر شد، تاکید کرد که “زیاده‌خواهی طرف غربی مذاکرات را به بن‌بست کشاند.” این روزنامه به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشته بود: “از دیگر موارد اختلاف بین دو طرف می‌توان به اختلافات بر سر توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی اشاره کرد.”

کیهان همچنین “برنامه موشکی و غنی‌سازی” را محور اختلافات دانسته و از قول شبکه تلویزیونی العربیه نوشته بود: “ایران با گفت‌وگو درباره توان موشکی خود در وین به شدت مخالفت کرد.”

چند روز بعد سیدعباس عراقچی، یکی از مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیما، در پاسخ به این پرسش که “ همه گزینه‌ها شامل فعالیت موشکی و حقوق بشر می‌شود و آیا قرار است راجع به این موضوعات نیز در مذاکرات گفتگو کنید؟” پاسخ داد: “همه گزینه‌ها روی میز نیست، خیلی از گزینه‌ها مدت‌هاست که از روی میز خارج شده، اما اگر منظورتان این است که موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکره قرار بگیرد به هیچ وجه این طور نخواهد بود، ما فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، وارد هیچ موضوع دیگری نخواهیم شد، به خصوص برنامه‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات دفاعی کشور به هیچ وجه موضوع مذاکره نخواهد بود.”

یکی از نگرانی های جمهوری اسلامی، گسترش ابعاد مذاکرات هسته ای در حوزه مسائل حقوق بشر و همچنین برنامه های نظامی حکومت بوده است. چند هفته پیش، آیت الله خامنه ای از “نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران”، بازدید کرد و سخنان تندی گفت. برخی ناظران سیاسی در آن زمان معتقد بودند که این سخنان تلاش رهبر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش ابعاد مذاکرات در دیگر زمینه ها بوده است.

خامنه ای گفته بود: “من همواره طرفدار ابتکار در سیاست خارجی و مذاکره بوده و هستم و توصیه همیشگی من به مسئولان این بوده که در سیاست خارجی و مبادلات بین المللی هرچه تلاش و ابتکار وجود دارد به کار بندند اما نباید نیازمندی های کشور و برخی مسایل همچون تحریم ها، به مذاکره گره زده شود. مسئولان باید موضوع تحریم را به طریق دیگری حل کنند.”

 او سپس با اشاره به آنچه “اظهارات غیر عاقلانه و غیر هوشمندانه طرف غربی در مذاکره با ایران، بخصوص تاکید بر محدود شدن توان موشکی کشور” می نامید، تاکید کرده بود: “آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است.”