شاکیان مرتضوی اعتراض کردند

نویسنده
مریم کاشانی

» نارضایتی از حکم قاضی "شجاع و جوان"

در حالی که حدود دو هفته از انتشار خبر احکام صادر شده درباره سعید مرتضوی در آخرین دادگاهش می‌گذرد، شاکیان او نسبت به این احکام، اعتراض کرده‌اند.

وکیل سازمان تامین اجتماعی در گفتگویی با روزنامه اعتماد تاکید کرد: “سازمان تامین اجتماعی معتقد است سعید مرتضوی از ابتدای تصدی‌اش در راس سازمان تامین اجتماعی واجد شرایط لازم نبوده است پس در نتیجه رای صادره درمورد تحصیل مال نامشروع باید از ابتدای تصدی ایشان را شامل شود در حالی که دادگاه رای صادره‌اش نسبت به بعد از صدور حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم صلاحیت مرتضوی بر تصدی سازمان تامین اجتماعی است. در حالی که وقتی دیوان عدالت اداری پس از اعتراض نمایندگان مجلس به تصدی مرتضوی در تامین اجتماعی و ورود هیات تحقیق و تفحص مجلس طبق تبصره ۱ ماده ۱۸ مرتضوی را فاقد صلاحیت برای تصدی در راس تامین اجتماعی دانسته است پس حضور ایشان در ریاست این سازمان از ابتدا مشکل داشته و رای باید از ابتدای حضور ایشان در سازمان را مشمول شود اما دادگاه معتقد است چون تا زمان حکم دیوان عدالت اداری کسی نسبت به این ماجرا معترض نبوده است پس حکم فقط بعد از صدور حکم دیوان را شامل می‌شود که ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم.”

از سوی دیگر میرمجید طاهری، وکیل مدافع خانواده روح الامینی هم به خبرگزاری ایرنا گفت: “خانواده روح الامینی به بخشی از حکم سعید مرتضوی که به آنان مربوط می شود، اعتراض کردند. […] ما استدلال و دفاعیات خود را داریم و فکر می کنیم استدلال مان درست و قانونی است. اعتقادمان این است مراجع تجدیدنظر به این استدلال، توجه کنند.” وکیل مدافع خانواده روح الامینی چند روز پیش هم به خبرگزاری ایسنا گفته بود با توجه به اینکه رای صادره قطعی نیست، تا آخر این پرونده را در مراجع تجدیدنظر و دیوان عالی کشور پیگیری خواهند کرد.

اواخر مرداد ماه بود که محمدرضا محمدی‌کشکولی، قاضی پرونده سعید مرتضوی اعلام کرد که او از اتهام معاونت در قتل و ارائه گزارش خلاف واقع در پرونده کهریزک تبرئه شده و در رابطه با شکایت سازمان تأمین اجتماعی به رد مال و حبس محکوم گردیده است. در همان زمان مرتضوی در گفتگویی ضمن اعتراض به محکومیتش در پرونده تامین اجتماعی گفته بود: “بدیهی است اینجانب به آرای دادگاه احترام ویژه‌ای قائل هستم و اگر آن را خلاف حق و قانون بدانم، از مجاری قانونی اعتراض خود را اعلام و تجدیدنظرخواهی می‌کنم. در نهایت هر رأیی که دیوانعالی کشور صادر کرد، آن را روی چشم گذاشته و اجرا می‌کنم چون در همه حال خود را سرباز نظام می‌دانم و اگر قوه‌قضاییه رأی قطعی علیه من صادر کند، حتما قبول می‌کنم.” تاکید مرتضوی بر اینکه “سرباز نظام” است در واقع کنایه‌ای به که سرباز سابق نادیده گرفته نشود.

سال‌ها پیش وقتی فشار برای محاکمه مرتضوی افزایش یافته بود، و خصوصا پس از آنکه فیلم مخفیانه دیدار مرتضوی و یکی از برادران لاریجانی در مجلس پخش شد، گروهی از نمایندگان مجلس به حمایت از او پرداخته و یادآوری کردند که او سرباز نظام بوده و نباید درباره اعمالش سخت‌گیری شود.

حتی یکبار عبدالرضا عزیزی نماینده مجلس گفته بود: “متاسفانه مملکت ما همین‌طور است. یک نفر می‌آید خدمت می‌کند بعد خوب که رس‌اش را ‌کشیدند می‌گویند بفرما برو بیرون.” او پرسیده بود: “خون سه نفر مهم است یا کل ایران و اسلام و جهان؟” عزیزی همچنین تاکید داشت: “مثل این می‌ماند که یک پزشک‌ که عمل ختنه انجام دهد از هزار ختنه ۹۹۹ تا را درست انجام دهد و در یک مورد اشتباه کند که شما الان همان یکی را می‌بینید. شما باید همه ختنه‌ها را با هم ببینید. آقای دکتر مرتضوی آن ماجراها را مدیریت کرد.”

 

 

در همان زمان حسین قدیانی، از اعضای گروه فشار شهر ری، یادداشت نویس وطن امروز روزنامه هوادار احمدی نژاد و مدافع مرتضوی نیز در یادداشتی با عنوان “بازی با قاضی مرتضوی” نوشته بود: “از قاضی مرتضوی در ذهن امثال من مجسمه‌های جورواجور ساخته بودند؛ «در قوه قضائیه، «علی» عاقبت صاحب مالک‌اشتری جوان شد»، «قاضی حزب اللهی، خدا نگهدار تو»، «زنده باد آن تیغ که به دست جراح انقلابی، غده چرکین روزنامه‌های زنجیره‌ای را از پیکر رسانه‌ای نظام درآورد»”.

نویسنده این یادداشت با تاکید براینکه اشتباه از طرف خودی نباید تبدیل به پیراهن عثمان شود، اضافه کرده بود:“نکته دردآور ماجرا، آنجاست که مدیران نظام، به «کارمندی برای جمهوری اسلامی» قناعت، و احساس کنند «سربازی برای انقلاب اسلامی» به دردسرش نمی‌ارزد.”

با چنین زمینه ای است که از صدور حکم تبرئه برای مرتضوی نباید شگفت‌زده شد. او قبلا هم به دویست هزار تومان جریمه محکوم شده بود و حتی به همین جریمه هم اعتراض داشت. به هر حال “سرباز نظام” حتی اگر دویست هزار تومان هم محکوم شود، دلشکسته خواهد شد. ظاهرا به همین دلیل است که در پرونده به شکلی که هیچ کس را قانع نکرد، در این مرحله بسته شد.