رهبر ایران اعضای شورای عالی فضای مجازی و وظایف آن را طی حکمی اعلام کرد

نویسنده

به گزارش رسانه‌های ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای، اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهارساله منصوب کرده است. آقای خامنه‌ای برای آنها ۱۰ وظیفه تعیین کرده است از جمله “سالم‌سازی فضای مجازی” و “تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات.”

شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۰ با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایجاد شد.

بر اساس گزارش‌ها جلسات شورای عالی فضای مجازی در دو سال گذشته بطور مرتب برگزار نشده و همین موضوع بارها با انتقاداتی مواجه شده است.

در حکم روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای آمده است که این شورا و “مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن، به‌عنوان نقطه کانونی مواجهه‌ هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن شناخته شده است.”

رهبر ایران در حکم خود گفته است که با هدف تحکیم جایگاه “فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی” این شورای عالی، “شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند” منحل می‌شوند و “وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی” انتقال پیدا می‌کند.

به گفته رهبر ایران هدف این شورای عالی مجازی “ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه” است.

مقامات ایران بارها درخصوص استفاده از اینترنت و آنچه آنها خطرات استفاده از فضای مجازی برای کشور در عرصه های مختلف می‌نامند، هشدار داده‌اند.

بی بی سی