تماس با ایران در گروی مهار برنامه هسته ای

میدل ایست آنلاین
میدل ایست آنلاین

» نگاه میدل ایست آنلاین به گزارش سنا

گزارش اخیر سنای آمریکا به «موازنه صحیح» با ایران از طریق «اعمال فشار و امتیاز» می پردازد. بر اساس این گزارش تماس با ایران باید با متقاعد کردن این کشور به توقف تولید بمب هسته ای و قبول نظارت های بین المللی همراه شود.

بازرسان به کمیته روابط خارجی سنا گفتند: «راه حل نهائی برای پایان دادن به بلندپروازی های هسته ای ایران، فنی نیست بلکه سیاسی است.» ریاست این کمیته را جان کری سناتور دموکرات برعهده دارد. 

در گزارش 11 صفحه ای سنا آمده : «به نظر می رسد تنها یک تصمیم سیاسی از سوی رهبری کشور می تواند ایران را از تولید تسلیحات هسته ای در آینده باز دارد. مادامی که ایران توان غنی سازی را در اختیار دارد، چنین تصمیمی نیز ذاتاً قابل تغییر است.»

این گزارش در پی یک سلسله جلساتِ برگزار شده از سوی جان کری در خصوص برنامه تماس اوباما با تهران آماده شده است؛ اقدامی که از پشتیبانی این سناتور ماساچوست و نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا برخوردار است.

در گزارش آمده است: «دست کم یکی از اهداف خط مشی دولت در قبال ایران، باید در جهت برقراری توازن میان فشار و امتیاز، برای جلب توافق آن کشور در بر نداشتن قدم های بیشتر به سوی ارتقای توانمندی ساخت بمب هسته ای و گردن نهادن به استانداردهای بازرسی سخت و محکم باشد.»

جان کری گزارش یاد شده را در راستای پاسخ دادن به برخی تردیدها ارزیابی کرد که تهران را درحال استفاده از پوشش برنامه انرژی صلح آمیز هسته ای برای دست یافتن به زرادخانه هسته ای قلمداد می کنند، و این موضوع به گفته او یک مانع اساسی درراه روابط آمریکا- ایران است.

این گزارش به جمع آوری اطلاعات از برخی گزارش های محرمانه و نیز تحقیقات صورت گرفته در کشور محل استقرار نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل و اسرائیل دست زده است. اسرائیل در مقایسه با واشنگتن، نگاه بدبینانه تری به جاه طلبی های هسته ای ایران دارد.

برخی تحلیلگران اطلاعاتی غیر آمریکائی و کارشناسان هسته ای با یافته های آمریکا در خصوص متوقف شدن برنامه تسلیحات هسته ای ایران در سال 2003 هم نظر هستند.

ایران بر حق خود برای توسعه دانش فنی هسته ای پافشاری می کند و می گوید آنرا در راستای تولید انرژی برای جمعیت در حال رشد خود به خدمت گرفته است. در حالی که اسرائیل تنها کشور در خاورمیانه است که عملاً صاحب زرادخانه هسته ای است.

ناظران می گویند آمریکا و برخی کشورهای اروپائی به دلیل وجود لابی های قدرتمند یهودی و طرفدار اسرائیل در کشورشان، موضع انتقادی را در خصوص مسائل هسته ای منطقه اتخاذ کرده اند. 

محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای اخیراً کشورهای صاحب تسلیحات هسته ای را به دلیل سرزنش کشورهای جویای چنین تسلیحاتی مورد انتقاد قرار داده است، زیرا به جای انهدام این زرادخانه ها، در پی مدرن سازی تسلیحات هستند.

آمریکا، فرانسه و انگلستان، سه کشور صاحب تسلیحات هسته ای هستند که پیمان منع اشاعه جنگ افزار هسته ای را امضأ کرده اند. 

برادعی گفت: «چطور می توانم به سراغ کشورهای فاقد تسلیحات هسته ای بروم و بگویم این تسلیحات خوب نیستند، درحالیکه کشورهای صاحب تسلیحات در پی مدرن سازی زرادخانه خود هستند و می گویند به تسلیحات خود واقعاً احتیاج دارند.»

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 7 مه