حضور میانه روها در دولت لازم است

امید معماریان
امید معماریان

» گفت وگو با دبیرتشکیلات دفتر تحکیم وحدت

مهدی عربشاهی  دبیرتشکیلات دفتر تحکیم وحدت درگفت وگو با روز بابیان اینکه وضعیت دانشجویان زندانی هم اکنون به علت فشارهای جسمی وروانی وخیم است می گوید نیروهای امنیتی ک به دنبال پرونده سازی و اخذ اعترافات دروغین از فعالین دانشجویی تحت شکنجه هستند تا مجوزی برای برخوردهای شدیدتر با جنبش دانشجویی به دست بیاورند. این گفت وگو را می خوانید.

دانشجویان آزاد شده اخیر از وضعیت آنها که هنوز در زندان هستند آیا مطلع بودند؟ آیا وضعیت سلامتی دانشجویان دربند مناسب است؟

متاسفانه بعد از آزادی چند نفر از دانشجویان نه تنها از نگرانی ما کاسته نشد بلکه با مشاهده وضعیت نامناسب آنها از لحاظ جسمی و آگاهی از نوع برخوردها و بازجویی ها بر شدت نگرانی فعالان دانشجویی افزوده شد.

حساسیت بسیار زیاد ماموران امنیتی که دانشجویان آزاد شده را از ملاقات با اعضای تحکیم منع می کنند و عدم تماس عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم در طول 80 روز بازداشت خود نشانگر پیگیری ماجرایی شبیه به پروژه نشریات جعلی توسط نیروهای امنیتی است.

چه برخوردهایی با دانشجویان آزاد شده انجام شده است؟ آِیا تلاش برای اعتراف گیری دروغی هم بوده است؟ مثلا در رابطه با ماجرای منافقین؟

متاسفانه این بار علاوه بر مسائلی نظیر نگهداری در سلول انفرادی، بازجویی با چشم بند، نداشتن حق ملاقات با خانواده و وکیل که تبدیل به یک رویه همیشگی در پرونده های دانشجویی شده است و شاهد برخوردهای فیزیکی شدید با دانشجویان بوده ایم که حتی هنگام آزادی هنوز آثار آن قابل مشاهده بود. مثلا می توان به شکستگی انگشت های یکی از دانشجویان اشاره کرد.

 اتهام ارتباط دانشجویان دستگیری شده با منافقین به چه علت زده شده؟

ظاهرا مدتی است که نیروهای امنیتی که در خاموش کردن صداهای اعتراضی دانشجویان با وجود شدیدترین سرکوب ها ناکام مانده اند به دنبال پرونده سازی و اخذ اعترافات دروغین از فعالین دانشجویی تحت شکنجه بوده تا مجوزی برای برخوردهای شدیدتر با جنبش دانشجویی به دست بیاورند.

به ویژه اینکه تحرکات اخیر دانشجویان در آستانه انتخابات مطلوب آنها نبوده و به روشنی مشاهده می کنند که کاندیداهای ریاست جمهوری در هر دانشگاهی که حاضر می شوند فضای برنامه کاملا در اختیار فعالان دانشجویی منتقد بوده و شعار “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد” با همراهی همه دانشجویان سر داده می شود.

به هر حال ایراد این اتهامات از طرف قاضی حداد مسبوق به سابقه است و همه فعالان سیاسی و اجتماعی کوچکترین تردیدی در مورد نادرست بودن آن ندارند. چرا که فعالان دانشجویی نه از نظر ایدئولوژی و نه از نظرخط مشی کوچکترین شباهتی به این گروه نداشته و همواره بر گذار مسالمت آمیز و تدریجی به دموکراسی تاکید کرده اند.

تاثیر وضعیت موجود برخورد با دانشجو که توسط دولت نهم صورت می گیرد در انتخابات چه تصویری از آقای احمدی نژاد ایجاد می کند؟

تلاش 4 ساله دولت احمدی نژاد در خاموش کردن صداهای منتقد در فضای دانشگاه عزم و اراده ای جدی برای تغییر حداقلی شرایط فعلی و عدم انتخاب دوباره احمدی نژاد به وجود آورده است.

بسیاری از گروههای سیاسی و اجتماعی که انتخابات قبلی را تحریم کردند اگرچه همچنان امیدی به تحقق خواسته هایی نظیر دموکراتیزاسیون و توسعه کشور از طریق انتخابات در چارچوب ساختار فعلی نداشته و اصلاحات جامعه محور و تقویت نهادهای مدنی و جنبش های اجتماعی را راه حل خروج از بن بست سیاسی می دانند. با این حال به این جمع بندی رسیده اند که تداوم حضور یک دولت اقتدارگرای تمام عیار جامعه مدنی را تضعیف کرده و حضور یک نیروی میانه رو در راس دولت موجب تقویت راهبرد اصلاحات جامعه محور خواهد بود

هم اکنون چند دانشجو در زندان هستند و آِیا امیدوار هستید تا قبل از انتخابات این دانشجویان آزاد شوند؟

بیش از 10 نفر از دانشجویان با گرایش های فکری مختلف در زندان به سر می برند. به نظر می رسد این روزها زندان خانه دوم دانشجویان شده و با قاطعیت می توان گفت در سالهای اخیر در هیچ زمانی بدون دانشجوی زندانی نبوده ایم و تصور می کنم حتی در صورت آزادی همه دانشجویان فعلی کسان دیگری جایگزین آنها خواهند شد مگر اینکه تغییری در نگاه امنیتی حاکمیت به دانشگاه و دانشجو به وجود بیاید. چراکه در سالیان اخیر بخش اصلی تمرکز نیروهای امنیتی بر فعالین دانشجویی بوده و در عوض گروههای تروریستی در مرزها به سادگی سربازان وظیفه را گروگان می گیرند و به قتل می رسانند و کسی هم پاسخگوی این وضع نیست.