چه کسی وثیقه سارا شورد را پرداخت؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آزادی زندانی آمریکایی در مصاحبه با مسعود شفیعی:

بعد از یک هفته تناقض گویی مقامات قضایی و دولتی جمهوری اسلامی در خصوص آزادی سارا شورد زن بازداشت شده آمریکایی در ایران، روز گذشته به­دنبال موافقت دادستان تهران با تودیع وثیقه 500 میلیونی از طریق “ضمانت نامه بانکی”، او از زندان اوین آزاد و تحویل سفارت سوئیس در تهران داده شد. ضمانت نامه ای که بنا به گفته وکیل پرونده در مصاحبه با “روز” هویت امضا کننده یا امضا کنندگان آن هنوز مشخص نیست.

آزادی این زن آمریکایی که حدود یک سال پیش از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مرز ایران و عراق بازداشت شده بود، هفته گذشته موضع داغ بیشتر رسانه های داخلی و خارجی بود. این موضوع پس از اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه و تکذیب و سپس تائید آن از سوی دادستان تهران اهمیت بیشتری پیدا کرد. مسعود شفیعی، وکیل مدافع خانم شورد که پیشتر در گفتگو با روز این تناقض گویی ها را “عدم هماهنگی حاصل از تشتت آرا” دانسته بود، اینک درمصاحبه با روز خبر آزادی وی را تائید و ابراز امیدواری می کند که در مدت زمانی نزدیک دو بازداشت شده­ی دیگر نیز آزاد شوند.

 

“متعهد”ی از “کشورهای عربی”

مسعود شفیعی، به عنوان وکیل مدافع خانم شورد و آقایان شین باور و جاشوا فتال، اعلام کرده است که هویت واقعی تودیع کنندگان وثیقه این زندانی آمریکایی هنوز مشخص نیست.

آقای شفیعی در مصاحبه با روز می گوید: “روز گذشته حوالی ساعت دو بعد از ظهر بر اساس تماسی که از طریق مسئول پرونده در مورد آزادی خانم شورد با من گرفته شد، به دادسرای مستقر در اوین رفتم. حوالی ساعت چهار بود که به همراه موکلم از زندان اوین خارج شدیم و خانم شورد را به سفارت سوئیس در تهران، حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران تحویل دادیم.”

وی در خصوص هویت تودیع کننده یا تودیع کنندگان وثیقه سارا شورد می گوید: “به عنوان وکیل وظیفه ندارم که در خصوص تودیع وثیقه موکلم توضیح بدهم، ولی آنطور که با موکلم مدرک آزادی را رویت کردیم، روی ورقه ای قید شده بود که وثیقه تودیع شده است.”

او با تاکید بر اینکه شخص تودیع کننده “شهروند ایرانی نبوده و هویتی حقیقی داشته است” می گوید: “با توجه به اینکه آمریکا از پیش اعلام کرده بود در تودیع این وثیقه دخالت نخواهد داشت و مادر خانم شورد هم گفته بودند از عهده تودیع وثیقه بر نمی آیند، تصور من این است که کسی از طریق کشورهای عربی تعهدی داشته و از طریق مناسبات بانکی وثیقه را تودیع کرده اند. اما هنوز هویت امضا کننده یا امضا کنندگان ضمانت نامه بانکی مشخص نیست.”

آقای شفیعی، در خصوص وضعیت شین باور و جاشوا فتال، دو زندانی دیگر آمریکایی در ایران می افزاید: “چند روز پیش همراه با قرار وثیقه خانم شورد، قرار تمدید بازداشت  آقایان شین باور و جاشوا فتال نیز به مدت دو ماه تمدید شد که بعد از صدور آن هم اینجانب و هم موکلانم به قرار  صادره اعتراض کردیم و در حال حاضر در تلاش ایم که قرار این شهروندان را هم به قرار وثیقه تبدل کنیم.”

این وکیل دادگستری پیشتر در خصوص تفاوت های احتمالی بین پرونده بازداشت شدگان آمریکایی به روز گفته بود: “ هر سه نفر دارای وضعیت مشابهی هستند، اما با توجه به اینکه اینجانب در لایحه­ای که اخیرا در خصوص این پرونده ارائه و طی آن در خصوص وضعیت بیماری خانم شورد هشدار داده بودم و چون ممکن بود این مساله  عواقب سنگینی به بار بیاورد، نام خانم شورد دراین میان بیشتر مطرح بوده است”.

گفتنی است پیش از اعلام خبر آزادی سارا شورد با قید وثیقه، دفتر نمایندگی  جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز تایید کرده بود که سارا شورد “به زودی” آزاد می شود. خانواده های سارا شورد و دو آمریکایی دیگر هم  که بیش ۱۳ ماه است در ایران زندانی هستند با انتشار بیانیه ای ابراز امیدواری کرده بودند که این تصمیم جمهوری اسلامی نشانه آغاز روند پایان “حبس طولانی و دشوار” فرزندانشان باشد.

شین باور و جاشوا فتال دو مرد جوان آمریکایی به همراه سارا شورد، زن ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، ازسوی مأموران جمهوری اسلامی بازداشت و بعد از مدتی  متهم به جاسوسی شدند.

سارا شورد پس از یک هفته تناقض گویی از زندان آزاد شد.روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روز سه شنبه طی اطلاعیه ای اعلام کرده بود سارا شورد  در پی ارائه ضمانت نامه بانکی دال بر تودیع وثیقه و پس از اخذ موافقت دادستان تهران، آزادمی شود اما قرار بازداشت شین بائر و جاشوا فتال، دو آمریکایی دیگر که همراه وی بازداشت شده بودند به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

آزادی این شهروند آمریکایی با تودیع قرار وثیقه، پس از آن صورت گرفت که به گزارش رسانه­های دولتی عباس جعفری دولت آبادی، صبح روز یکشنبه 21 شهریور  درنشستی خبری با رسانه­ها اعلام کرده بود: “برای سارا شورد تبعه آمریکایی که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران بازداشت شده بود قرار موقت 500 میلیون تومانی صادر شده و بعد از تودیع ان آزاد خواهد شد.”

یک روز پس از اعلام این خبر، پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا  اعلام  کرد ایالات متحده در خارج از این کشور وثیقه اتباع زندانی را  پرداخت نمی کند. همزمان، خانواده سارا شورد، زن آمریکایی بازداشت شده در ایران با اعلام اینکه توانایی پرداخت مبلغ تعیین شده را ندارند، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند در این مبلغ تجدید نظر کنند.

اما اعلام خبر آزادی سارا شورد از سوی دادستان تهران در حالی بود که وی شامگاه شنبه 20 شهریور ماه اظهارات رامین میهمانپرست در خصوص آزادی وی را تکذیب کرده بود. دو روز پس از این تکذیب اما دادستان تهران در اظهاراتی متناقض ضمن متهم کردن “سایر دستگاه ها” به “دخالت در امورات قضایی” خبر از آزادی خانم شورد داد.

خبری که واکنش رسانه های نزدیک به آیت الله خامنه ای را در برداشت. روزنامه کیهان فردای آن روز در گزارشی تحت عنوان اخبار ضد و نقیض درباره آزادی جاسوس آمریکایی”، تلاش برای آزادی سارا شورد را “تامل بر انگیز” خواند و  نوشت: “جرائم این فرد و اظهارنظرهای پیشین برخی مسئولین امنیتی و قضایی کشورمان در خصوص وابستگی این سه تبعه آمریکا به سرویس های اطلاعاتی این کشور، تلاش برای آزادی این زن آمریکایی را با سئوال روبرو می کنند.”

خانم شورد بالاخره روز گذشته با تودیع وثیقه آزاد شد. ولی ابهام ها در پرونده وی همچنان باقیست؛به ویژه آنکه ناگهان پای محمود احمدی نژاد به ماجرا باز شد و هنوز مشخص نشده وثیقه 500 میلیونی وی توسط چه شخص، نهاد یا دولتی پرداخت شده است.