وکیل حقوق بشر در چهارمین هفته اعتصاب غذا

نویسنده

» گزارشی از استار

اولیویا وارد

جوایز نسرین ستوده یک دیوار را می پوشاند، اما این مدافع حقوق بشر ۴۹ ساله، دیواری برای آویختن آنها ندارد.

وکیل سیاه موی ایرانی در زندان انفرادی اوین محبوس است و دوران شش ساله محکومیت اش را به جرم تهدید امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام می گذراند. او وارد چهارمین هفته اعتصاب غذایش شده است و خانواده اش می ترسند که نتوانند نجات اش بدهند.

آخرین جایزه ستوده، جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا بود که قبلا به نلسون ماندلا و آنک سان سو کی اهدا شده بود. رهبران اتحادیه اروپا خشم خود را از زندانی شدن وی ابراز کرده و از دولت ایران خواسته اند در اسرع وقت به پرونده او رسیدگی کند.

وزارت اطلاعات ایران، که زندان را اداره می کند، ماه هاست که به خانواده ستوده اجازه ملاقات نداده است و او در همان زندانی به سر می برد که موکلانش در آنجا نگهداری می شوند. بعد از اینکه مقامات ایران فهمیدند که او برای نوشتن دفاعیه اش از دستمال کاغذی استفاده کرده است، ملاقات او را با فرزندانش از پشت اتاقک شیشه ای کرده اند.

اما روز دوشنبه دخترش مهراوه،۱۲ ساله و پسر ۵ ساله اش نیما ملاقات حضوری کوتاهی داشتند.روز قبل از ملاقات پدرشان رضا خندان بیش از سه ساعت پشت در زندان معطل شده بود.

رضا خندان در صفحه فیس بوک خود نوشت، به بچه ها اجازه داده شد چند دقیقه ای با حضور ماموران مادرشان را ملاقات کنند.

وی گفت: “به ما حتی اجازه ندادند آنها را تا داخل زندان همراهی کنیم و مطمئن شویم به سلامت از نگهبانی زندان عبور کرده اند.”

آزار خانواده اش موجب شده است که نسرین ستوده از ۱۶ اکتبر دست به اعتصاب غذا بزند.

عفو بین الملل می گوید: “مقامات ایران دختر نسرین ستوده را ممنوع الخروج کرده و یک شب نیز شوهرش را در بازداشت نگه داشته اند. اینها مثال های شوک آوری است از آنچه ایران برای سرکوب مخالفان اش بکار می برد.”

ستوده وکیل شناخته شده دفاع از حقوق کودکان است که علیه حکم اعدام افراد زیر سن قانونی فعالیت می کرد. حامیان ستوده می گویند که ممکن است دستگیری او به دلیل همکاری با شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل باشد. عبادی که بعد از تهدید به مرگ به خارج از ایران رفته ، از نقض دائمی حقوق بشر در ایران، ابراز خشم کرده است.

در سال ۲۰۱۱، نسرین ستوده به جرم “نقض قانون پوشش اسلامی” به پنج سال زندان محکوم شده بود. وی در مراسم گرفتن جایزه حقوق بشر در سال ۲۰۰۸، بدون حجاب ظاهر شده بود.

بعد‌ها این حکم به شش سال زندان و ده سال ممنوعیت وکالت تبدیل شد.

کنگره کانادا از دولت این کشور خواست که بعد از درخواست هیلاری کلینتون و سایر رهبران غربی، به کمپین بین المللی برای آزادی ستوده و سایر زندانیان سیاسی بپیوندند.

رفتاری که با ستوده شده است در ایران غیر طبیعی نیست، در این کشور وکلا و مدافعان حقوق بشر با تهدید زندان مواجه هستند. دستکم ۴۲ وکیل، از جمله وکیل خود ستوده از سال ژوئن ۲۰۰۹ مورد آزاد و تهدید قرار گرفته یا به زندان افتاده‌اند. در واقع وکالت برای حقوق بشر در قوه قضائیه ایران جرم محسوب می‌شود.

در نامه‌ای که نسرین از زندان فرستاده به فرزندانش گفته است: “می‌‌دانم شما به آب، غذا، خانه، خانواده، پدر و مادر، محبت خانواده و دیدار با مادرتان نیاز دارید اما به‌‌ همان اندازه به آزادی، امنیت اجتماعی، قانون مداری و عدالت نیاز دارید و بدانید که این مفاهیم در هیچ کجای دنیا راحت به دست نیامده‌‌اند.”

زهرا کاظمی، عکاس کانادایی، در سال ۲۰۰۳، در زندان اوین، زیر شکنجه کشته شد و دو کانادایی دیگر به نام سعید ملک‌پور و حمید قاسمی شال، به اعدام محکوم شده‌اند.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله، تحت بازجوئی کشته شد. طبق گزارش‌ها سه تن از کارکنان زندان در همین ارتباط دستگیر شده‌اند.

استار، ۱۳ نوامبر