انقلاب فرهنگی دوم اجرایی می شود؟

نویسنده
آرش محمودیان

» تعطیلی دانشگاه ها؛شایعه یا واقعیت

در حالیکه به گزارش یک منبع مطلع دولت قصد دارد برای جلوگیری از موج جدید اعتراضات که با آغاز سال تحصیلی در پیش خواهد بود، دانشگاه های ایران را به تعطیلی بکشاند، وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله را تکذیب و تاکید کرده اند که نباید با مسائل دانشگاه به صورت “امنیتی” برخورد کرد.

سایت “موج سبز آزادی” از  رسانه های نزدیک به میرحسین موسوی روز جمعه از قول یک منبع مطلع در وزارت علوم از تصمیم شورای انقلاب فرهنگی برای تعطیل کردن همه دانشگاه های کشور در ترم آینده تحصیلی خبر داد. به گفته این منبع که نامش فاش نشده است، اعضای این شورا تلاش دارند در صورت فراهم نشدن شرایط برای خانه نشین کردن دانشجویان، “دانشگاه تهران” را حداقل برای یک ترم تعطیل کنند. دانشگاه تهران که از آن به عنوان قلب جنبش دانشجویی در کشور یاد می شود در ناآرامی های اخیر چندین کشته و زخمی داد ومقامات وزارت علوم بیم آن دارند که دانشجویان با آغاز سال تحصیلی در اعتراض به قتل هم کلاسی های خود و همچنین در بازداشت بودن تعدادی از آنان، اعتراضات وسیعی ترتیب دهند.

همچنین گفته می شود به دانشجویان دانشگاه تهران این امکان داده شده است تا در صورتی که آمادگی شرکت در امتحانات با تاخیر این دانشگاه را ندارند، به “حذف ترم” مبادرت ورزند. اقدامی که سبب خواهد شد ترم دوم سال تحصیلی 88-87 این دانشجویان وضعیتی معلق پیدا کند.

 

تکذیب شورای انقلاب فرهنگی

به دنبال پخش این خبر، دیروز دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی با انتشار اطلاعیه ای  ضمن تکذیب طرح تعطیلی ترم آینده دانشگاه ها، زمان آغاز سال تحصیلی جاری  را مانند سال‌های گذشته اعلام کرد.

این شورا که سابقه تعطیلی دانشگاه ها و تصفیه آموزشی را دارد، در عین حال در اطلاعیه خود از رسانه های کشور خواست از نشر شایعات خودداری کنند.

 

دید امنیتی نداریم

در همین حال زاهدی وزیر علوم دولت نهم در مصاحبه با خبرنگاران، ترویج برنامه های فرهنگی را راهکاری برای مقابله با دانشجویان معترض و کنترل فضای دانشگاه معرفی کرده است. او در تلاش برای آرام کردن دانشجویانی که در انتظار آغاز سال تحصیلی برای ادامه اعتراضات خود هستند، به رد هرگونه تلاش برای تشدید برخورد حراست دانشگاه ها و دانشجویان پرداخته و تاکید کرده است: “ نباید به این موضوعات دید امنیتی داشت.”

این اظهارات در حالی مطرح می شود که دولت نهم، بیشترین آمار برخورد انضباطی با دانشجویان را در میان دولت های جمهوری اسلامی داشته است. دانشجویان معترض به سیاست های محمود احمدی نژاد با مجازات هایی همچون بازداشت های طولانی مدت، تعلیق برای یک یا چند ترم و یا محرومیت از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مواجه شده اند.گفته می شود تعداد دانشجویانی که در چهار سال اخیر به کمیته های انضباطی احضار شده اند، چنان زیادست که تعیین تعداد آن ممکن نیست.

 

بازداشت یک دانشجوی حامی کروبی

در تازه ترین مورد از برخورد امنیتی با دانشجویان، صبح روز گذشته، نیروهای امنیتی به منزل پدری امیر حسین سر حدی، دبیر  انجمن اسلامی دانشگاه زنجان و مسئول ستاد شهروند آزاد زنجان هجوم بردهند و با ابلاغ حکمی وی را بازداشت کردند. خانواده امیرحسین سرحدی از قول ماموران امنیتی اتهام فرزندشان را “تشویش اذهان عمومی” و “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان کرده اند.

در همین حال گزارش  می شود  پس از گذشت دو ماه از دستگیری های گسترده هنوز چندین تن از دانشجویان در زندان هستند، ؛ هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس هشتم اذعان کرده بود که کماکان 16 دانشجو در زندان اوین به سر می برند.

 

توبیخ به خاطر الله اکبر

همزمان خبرنامه دانشجویی امیرکبیر، از توبیخ دانشجویان دانشگاه تهران توسط مسئولین خوابگاه ها خبر داده است. علت توبیخ این دانشجویان سر دادن شعار “الله اکبر” از فراز بالکن های اتاق خود در شب گزارش شده است. به نوشته سایت امیرکبیر “دانشجویان اظهار داشتند که مسئولان شب خوابگاه حوالی ساعت 10 یعنی به هنگام ساعاتی که صدای الله اکبر از پشت بام های منازل امیرآباد و نیز خوابگاه دختران علوم پزشکی بلند می شود، با گشت زنی در تمامی محوطه اقدام به شناسائی شماره اتاقهائی می کنند که از آن ها صدای الله اکبر به گوش می رسد”. دانشجویان همچنین تهدید شده اند که اقداماتی شدید تر، همچون ارسال پرونده به حراست در انتظارشان است.

 پیش از این 50 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز به دلیل سر دادن شعار الله اکبر به حراست دانشگاه احضار شده و مسئولان دانشگاه از آنان برای عدم سر دادن شعار تعهد کتبی گرفته بودند.

در اقدامی دیگر از سوی وزارت علوم که در تناقض کامل با اظهارات اخیر غلامحسین زاهدی است، شنبه گذشته انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بهانه ساخت آرمایشگاه مرکزی در محل این انجمن تخریب شده است. این اقدام در حالی صورت گرفته که هیچگونه حکم تخلیه و یا ابلاغ رسمی و کتبی از سوی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اهواز به انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه ارائه نشده است.

به این ترتیب جامعه دانشگاهی ایران امروز با این سئوال مواجه است که آیا طرح انقلاب فرهنگی دوم، با این تمهیدات کلید نخورده است؟ به گفته مطلعان، پاسخ به این سئوال مثبت است؛مگر اینکه اتفاقات دیگری پیش رو باشد.