ساپورت پوش ها در مجلس

نویسنده
آرش معتمد

» کارت زرد به وزیر کشور برای بدحجابی زنان

علی مطهری نماینده‌ اصولگرای مجلس را اغلب به دوویژگی می‌شناسند: “انتقادهای تند به برخی رفتارهای حکومت و اظهارنظرهای جنجالی در خصوص مسائل مرتبط با زنان و اسلام. این بار اما او از سخن گفتن پا فراتر گذاشته و تصویر دختران “ساپورت‌”‌ پوش را روی مونیتور بزرگ صحن مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشته است. او پس از همهمه نمایندگان هم خطاب به آنها گفته: “به نظر می‌رسد دوستان با دیدن این تصاویر به وجد آمده باشند.”

 این اتفاقات در جریان سئوال دونماینده مجلس در روز سه شنبه سوم تیرماه از وزیر کشور درباره “علت برخورد نکردن وزارت کشور با پوشیدن جوراب ساپورت” توسط زنان افتاده است. رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس گفته است: “۲۲ دستگاه در قانون عفاف و حجاب براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول پیگیری موضوع حجاب و مسائل فرهنگی کشور شده اند که وزارت کشور یکی از این ۲۲ دستگاه است.”

وزیرکشور همچنین گفته: “مشکل قانون عفاف و حجاب، نبود ضمانت اجرای آن است. ما وقتی می توانیم در صورت بروز انحراف یا عدم اجرا با این پدیده برخورد کنیم که برای دستگاه ناظر ضمانت اجرا وجود داشته باشد.”

علی مطهری هم پس از شنیدن پاسخ وزیر کشور گفت: “من نمی گویم که هر کسی نقص کوچکی در حجاب دارد آن را بگیرید و اساسا چنین ادعایی ندارم که همه بانوان کشور چادری شوند و هیچ نقصی در حجاب نبینیم… بلکه بحث بر سر این است که با آن موارد ناهنجاری که جامعه را تهدید می کند، باید برخورد شود.”

پاسخ‌های رحمانی فضلی اما نمایندگان را قانع نکرد. سئوال از وزیر کشور توسط علی مطهری نماینده تهران و ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان مطرح شده بود. موسوی لارگانی اخیرا در گفت‌وگو با “روز” وضعیت حجاب در کشور را “زننده” دانسته و تاکید کرده بود که پوشش انتخابی معنا ندارد و همه باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. او همچنین گفته بود: “بعضا وقتی وارد برخی مناطق در تهران یا سایر کلان‌شهرها می‌شویم انگار اروپاست. حتی بعضی از حرکت‌ها را فکر نکنم در اروپا هم انجام بدهند.” او بر همین اساس خواستار عزم جدی مسئولان دربرخورد با بدحجابی شده بود: “باید جلوی این فساد که گریبان‌گیر همه خواهد شد، گرفته شود.”

 

دولت “اماکن ویژه” درست کند

 ”التذاذات جنسی بر اساس اسلام باید در چارچوب خانواده تأمین شود. در غرب چون کانون خانواده، کانون مستحکمی نیست اماکن ویژه‌ای برای مسائل جنسی پیش‌بینی شده است. در ایران نیز اگر عفاف و حجاب بدتر شود و توسعه یابد باید اماکن ویژه پیش‌بینی شود تا از حوادث ناگوارتر جلوگیری شود.” این را مطهری در جلسه سئوال از وزیر کشور عنوان کرده و گفته است: “یا باید نظام خانوادگی اسلام را ترویج کنیم یا باید از نظام فرهنگی غرب تبعیت کنیم. دولت وظیفه دارد با گناه آشکار برخورد کند. اگر نوع پوشش مثل پوشش ساپورت ترویج شد دولت باید مانع رسمیت یافتن آن شود.”

وزیر کشور هم در مقام توضیح، کارهایی را که در این زمینه انجام شده برشمرده است: “دستورالعمل برای پوشش دانشجویی در محیط‌های دانشگاهی، حمایت از اجرای طرح پیک مهر، حمایت از اجرای طرح نظارت و ارشاد همگانی، حمایت از طرح‌های مطالعاتی و همچنین طرح ساماندهی آرایشگاه‌ها و حمایت از مد و لباس ایرانی از دیگر برنامه‌هایی است که ما در زمینه عفاف و حجاب دنبال می‌کنیم.”

 رحمانی فضلی در ادامه گفته: “یکی از دغدغه نمایندگان مجلس و مردم در فصل تابستان استفاده از سواحل دریاهاست که در این زمینه کارگروه‌های لازم تشکیل شد تا مباحث در آن بررسی شود. نسبت به سال قبل موفقیت‌های بهتری در این زمینه هم برای حفظ عفاف و حجاب و هم نجات مسافران انجام شد.”

 وزیرکشور اما در عین حال عنوان کرده که موضوع حجاب تنها “مسئله فرهنگی” کشور نیست و مثلا اعتیاد به مواد مخدر پیامدهای فرهنگی زیادی به همراه دارد. او گفته است: “یکی از نمودهای مشکلات مسائل فرهنگی در کشور وجود یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد است که ۶ میلیون نفر با آن به طور مستقیم درگیر هستند و ۵۵ درصد طلاق‌ها و ۶۵ درصد از زندان‌ها به طور غیرمستقیم با این ناهنجاری‌ها مرتبط هستند.”

در پایان هم جواب وزیر کشور به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس با ۶۴ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر درجلسه اعلام کردند که از سخنان وزیر کشور قانع نشده‌اند.

 

یک دغدغه‌ همیشگی

علی مطهری، نماینده تهران که سئوال از وزیرکشور را مطرح کرده است پیش‌تر در این زمینه حامی دولت بود و انتقادات مطرح شده به دولت حسن روحانی را سیاسی دانسته و گفته بود: “وضعیت حجاب نسبت به دولت گذشته تغییر چندانی نکرده”.

 او ادامه داده بود: “مثلا ساپورت‌پوشی از دوران آقای احمدی‌نژاد شروع شده است. حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نیست، بیشتر جنبه سیاسی دارد ولی دولت موظف است بر پوشش اسلامی نظارت داشته باشد و نباید بی‌تفاوت باشد و البته باید از اماکن دولتی شروع شود.”

البته دغدفه حجاب و پوشش زنان همیشه برای مطهری پررنگ بوده است. او پیش‌تر نیز در زمینه حجاب فراوان اظهارنظر کرده : “اصلا طبیعت زن هم میل به خودنمایی و تبرج دارد و این منهای تربیت دینی است و در طبیعت زن وجود دارد.” او این را در نشست شورای اجتماعی کشور درباره وضعیت فعلی حجاب در کشور گفته و ادامه داده است: “ظاهر جامعه باید درست باشد و با نظام خانوادگی اسلام سازگار باشد، این نظام می‌گوید هرگونه التذاذ جنسی منحصر در کادر خانواده است و جامعه باید محیط کار باشد و هرگونه تحریک جنسی در سطح جامعه ممنوع است”.

 او خواستار معرفی حجاب استاندارد از سوی وزارت کشور هم شده است: “معتقدم وزارت کشور باید اولا حجاب استاندارد را معرفی کند که این حجاب از نظر ما چیست و به غیر از چادر این باید اعلام شود که مثلا مانتو نباید بالای زانو باشد.”

علی مطهری در این سخنانش در حقیقت عقاید طیف قابل توجهی از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی را منعکس می‌کند؛ مقاماتی که حجاب برایشان یک اصل غیر قابل چشم‌پوشی است. پیش‌تر روزآنلاین درگزارشی به بررسی آخرین اظهارنظرات مقامات در این خصوص پرداخته بود.