مراسم تحلیف تحت‌الشعاع اختلافات

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به کشمکش قدرت در ایران

برزو درآگاهی

مراسم تنفیذ  که قرار بود اتحاد رهبران جمهوری اسلامی را نشان دهد، بیشتر جدایی آن هارا نشان داد و موجب بروز درگیری خیابانی بین معترضان و نیروهای امنیتی شد که تا شب طول کشید.

رهبر ایران حدود هشت هفته پس از انتخابات مناقشه‌آمیزی که هنوزباعث آشفتگی ملی است، ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را برای دور دوم مورد تایید قرار داد.

ده‌ها تن از مقامات، شخصیت‌های برجسته و روحانیون این مراسم را تحریم کردند، از جمله آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی که یکی از قدرتمندترین افراد کشور محسوب می‌شود.

ساعاتی بعد، در چندین منطقه از تهران بین هواداران رهبر مخالف، میرحسین موسوی، که شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دادند و نیروهای امنیتی درگیری درگرفت. رانندگان ماشین‌هایشان را وسط بزرگراه‌ها و میادین متوقف کردند و دست خود را به نشانه اعتراض روی بوق گذاشتند.

ساعت 10 شب شهروندان روی بام‌ها رفتند، یا سرشان را از پنجره بیرون آوردند و شعار الله اکبر سر دادند که به نشانه‌ای از اعتراض شبانه نسبت به حاکمیت احمدی‌نژاد تبدیل شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در سخنرانی خود احمدی‌نژاد را مورد ستایش زیادی قرار داد و جدایی‌ها را تصدیق کرد اما با کنایه نسبت به جنبش اعتراضی نوشکفته و سیاستمدارانی که پیرامون آن جمع شده‌اند هشدار داد که این تلاش‌ها بی‌ثمر است و عواقب وخیمی دارد.

وی گفت: “دشمنان باید بدانند که اعتراضات که کاریکاتوری از اعتراضات پیش از انقلاب است نمی‌تواند سیستم را تضعیف کند. ما باید هوشیار باشیم که دشمنان حتی وقتی ما در بهترین شرایط قرار داریم می‌توانند علیه ما نقشه بکشند، (و) توطئه دشمنان باید توسط مقامات و مردم مورد توجه قرار گیرد.”

تایید احمدی‌نژاد توسط آقای خامنه‌ای و ادامه مقاومت از جانب معترضان صحنه‌ای را برای درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در روز چهارشنبه که قرار است احمدی‌نژاد در مجلس سوگند یاد کند، شکل داده است.

نظام سیاسی ایران عناصر دموکراتیک یک جمهوری  را با حاکمیت مذهبی مخلوط می‌کند. انتخابات برای ریاست جمهوری و مجلس برگزار می‌شود اما خامنه‌ای تصمیم نهایی را در تمام موضوعات کشور می‌گیرد. معذالک در سال‌های اخیر احمدی‌نژاد و تندروهای هم‌پیمان او در سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی شروع به کنار زدن روحانیت کرده اند که در دو دهه اول انقلاب اسلامی سال 1357 برزندگی سیاسی ایران غلبه داشتند.

روز دوشنبه بعدازظهر صدها و شاید هزاران معترض در مکان‌های مختلفی در تهران به مخالفت با احمدی‌نژاد برخاستند و طبق گفته شاهدان و تصاویری که روی یوتیوب گذاشته شده، باعث شدند لباس شخصی‌های بسیج با چماق و گاز اشک‌آور به آنها حمله کنند. شاهدان توصیف کرده‌اند که تیر هوایی شلیک می‌شده است و نیروهای امنیتی لباس شخصی‌ به مردم در پیاده‌روها و پارک‌ها حمله می‌کردند.

اصلاح‌طلبان ایران از پخش اعترافات سیاستمداران مهم میانه‌رو - که هفته‌ها بدون دسترسی به وکیل یا خانواده‌هایشان در زندان انفرادی بوده‌اند ـ در آنچه “دادگاه نمایشی” خواندند خشمگین شدند. روز دوشنبه رسانه‌های خبری تندرو نزدیک به احمدی‌نژاد اعلام کردند که اعترافات تلویزیونی بیشتری باید پخش شود. به گزارش این نشریات قرار است ادامه دادگاه روز پنجشنبه برگزار شود.

ناظران ایران به تفاوت‌هایی میان مراسم تنفیذ روز دوشنبه و مراسم چهار سال پیش که خامنه‌ای با مهربانی رئیس‌جمهور را در آغوش کشید و اجازه داد تا دستش را ببوسد اشاره کرده‌اند. این بار این دو بدون لطافت با هم روبرو شدند و احمدی‌نژاد سرانجام به جلو آمد و شانه رهبر را بوسید.

بر خلاف سال 2005 به بینندگان گفته نشد مراسم چه وقت آغاز می‌شود و مراسم بصورت زنده پخش نشد، شاید برای اجتناب از مورد توجه قرار گرفتن تعداد غایبین که شامل رهبر مخالفان، موسوی نخست‌وزیر سابق، دو رئیس‌جمهور پیشین، رئیس یک سازمان مذهبی؛، دو رئیس پیشین مجلس؛، مشاور سابق امنیت ملی و تعداد زیادی از روحانیون و قانونگذاران می‌شد.

 

منبع: لوس‌آنجلس تایمز، 3 اوت