کشته های رسمی سپاه در سوریه، ۵ نفر‎

نویسنده
شیرین کریمی

» طی ده روز

فردا مراسم ترحیم مسلم خیزاب در شهر اصفهان برگزار می شود.وی پنجمین مقام نظامی سپاه است که خبر کشته شدن وی در سوریه طی ۱۰ روز اخیر منتشر شده است.بر اساس اخبار کوتاهی که خبرگزاری بسیج پیرامون سرهنگ خیزاب منتشر کرده وی در “جبهه مقاومت و دفاع از حرم حضرت زینب در سوریه به شهادت رسیده ” و قرار است امروز در شهر اصفهان به خاک سپرده شود.

خیزاب از اعضای گردان یا زهرا لشکر ۱۱۴ امام حسین مستقر در اصفهان بوده و ظاهرا اولین عضو از این لشکرست که در سوریه کشته می شود.

پیشتر، ۲۲ مهر، سپاه با انتشار اطلاعیه ای از کشته شدن دو فرمانده خود در سوریه خبر داده بود؛سرهنگ فرشاد حسونی زاده و سرهنگ حمید مختار بند هر دو از فرماندهان ارشد سپاه در خوزستان که بنا به گفته خبرگزاری تسنیم در حین “انجام ماموریت مستشاری” توسط نیروهای “تکفیری” کشته شدند.

بر اساس اطلاعاتی که سایت تابناک ـ متعلق به محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه ـ منتشر کرده است تاکنون ۱۶ تن از اعضای سپاه خوزستان در سوریه و یا عراق جان خود را از دست داده اند.

اخبار رسانه های داخلی پیرامون کشته شدن یک عضو دیگر سپاه در سوریه طی روزهای اخیر ضد و نقیض است، در حالی که خبرگزاری دانشجویان – ایسنا - چهارشنبه هفته گذشته به نقل از منوچهر کائیدی – مسئول روابط عمومی سپاه حضرت ولیعصر خوزستان - خبر کشته شدن نادر حمید در حلب را تایید کرده بود، اما باشگاه خبرنگاران جوان ۲۴ مهر با انتشار تصویری از وی در حال اغما اعلام کرد به وی گلوله اصابت کرده، اما هنوز زنده است و در بیمارستانی در دمشق در کما قرار دارد.

این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری فارس – نزدیک به سپاه – “دلنوشته” یکی از خبرنگاران العالم – تلویزیون ماهواره ای متعلق به جمهوری اسلامی - برای “شهادت” حمید را منتشر کرده است.

حلب، محل اصابت گلوله به نادر حمید، در حال حاضر یکی از اصلی ترین مناطق سوریه است که به میدان جنگ تمام عیار ائتلاف ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، علیه نیروهای مخالف بشار اسد، – رئیس جمهور سوریه،– بدل شده است.

خبرگزاری ها محل کشته شدن سردار حسین همدانی ـ فرمانده سابق سپاه تهران ـ و عالی ترین مقام نظامی سپاه را هم که طی 4 سال اخیر در سوریه کشته شد حومه حلب اعلام کرده اند. بر اثر شدت درگیری های یک هفته اخیر در حلب، طبق گزارش نهادهای حقوق بشری ناظر بر وقایع سوریه، تاکنون ۷۰ هزار نفر از شهروندان سوری ساکن دراین شهر خانه های خود را ترک گفته اند.

حسین امیر عبدالهیان، معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه، روز شنبه در حاشیه مراسم ترحیم سردار همدانی در ارتباط با حضور نظامی تهران در سوریه متذکر شده بود که این حضور “مستشاری” است :” ما دارای مستشاران نظامی در عراق و سوریه هستیم. مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های عراق و سوریه در آنجا حضور دارند.”

عمده افرادی که سپاه به طور رسمی خبر کشته شدن آن ها در سوریه را تایید کرده است در سطوح بالای این نهاد نظامی قرار داشته اند و تاکنون به ندرت خبری از حضور نیروهای رده پایین یا میانی سپاه منتشر شده است.

عبدالهیان در اظهارات روز شنبه خود تصریح کرده است: “هیچگونه نیروی رزمنده در سوریه نداریم اما به مشورت مستشاری خود برای مبارزه با تروریسم حتما شدت بیشتری خواهیم بخشید و تلاش بیشتری خواهیم کرد.”

با این حال ظاهرا نقش آنچه حضور “مستشاری” تهران در سوریه خوانده می شود آنقدر تعیین کننده است که سردار محمد علی جعفری ـ فرمانده سپاه -ـ اخیرا گفته اگر سردار همدانی در سوریه حاضر نبود “ دمشق ۴ سال پیش سقوط کرده بود.”

همچنین فارس در گفتگو با سردار یعقوب زهدی -ـ معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی-ـ به نقل از وی ادعا کرده سردار همدانی کسی بوده که بشار اسد را برای بسیج نیروهای مردمی سوریه و دادن سلاح به آن ها قانع کرده است. زهدی با نقل خاطراتی از فرمانده سابق سپاه تهران به این خبرگزاری گفته: “او ل که گفتم همه مخالفت کردند، همه فرماندهان و وزیر دفاع (سوریه) هم مخالف بود و می‌گفتند نمی‌توانیم به اینها سلاح بدهیم. من رفتم و خود «بشار اسد» را قانع کردم و خود بشار اعتقاد پیدا کرد. بشار گفت تو تضمین می‌کنی؟ گفتم بله تضمین می‌کنم.”

جمهوری اسلامی در یک سال گذشته پس از خیزش شبه نظامیان تندرو خلافت اسلامی( داعش) در عراق به طور رسمی و غیر رسمی، حضور نظامی خود در این کشور را تایید کرده اما در ۴ سالی که از آغاز خیزش شهروندان سوری علیه بشار اسد و پس از آن چرخش درگیری ها به سمت جنگ داخلی می گذرد تماما ادعا کرده صرفا در این کشور حضور مشورتی داشته است.

خرداد امسال ابو محمد الجولانی، رهبر جبهه نصرت ـ– شاخه اصلی القاعده در سوریه ـ– که با چهره ای پوشیده با تلویزیون الجزیره مصاحبه می کرد گفته بود: “ایران مشاوران نظامی خود را به سوریه اعزام کرده، اما نفرات ارتش خود را به این کشور نفرستاده است.”

با این حال جولانی هشدار داده بود که “ما دست ایران را از منطقه خودمان قطع می‌کنیم و در مورد خود ایران، با آن از داخل برخورد خواهد شد.”

گفتنی است روز گذشته عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در دیدار با فرانک اشتان مایر ـ همتای آلمانی اش ـ خواستار خروج نظامی جمهوری اسلامی از سوریه شد. الجبیر گفته است تهران با حضور نظامی در سوریه نمی تواند در تلاش ها برای برقراری صلح در سوریه نقش آفرینی کند. این در حالی است که پیشتر رهبران ایالات متحده و فرانسه ابراز امیدواری کرده اند دولت روحانی بتواند در پایان بخشیدن به نزاع در سوریه نقشی مثبت ایفا کند.