سال پر از بیم و نگرانی سرداران

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» کامی که تلخ شد

نخستین روزهای سال برای سرداران با تلاش برای جا انداختن “استراتژی تهدید دربرابر تهدید” و رجزخوانی برای کشورهای منطقه و البته غرب آغاز شد اما طرح ویژه امریکا برای استقرار سپر موشکی در خلیج فارس، کام فرماندهان نظامی را در همان نخستین روزهای فروردین تلخ کرد.

سپاه پاسداران در بیانیه ای که در ۱۲ فروردین منتشر کرد نوشت که “آماده هرگونه جانفشانی و فداکاری بوده و همانند گذشته در صورت بروز هرگونه تهدید و خطر، تحت فرمان ولی فقیه زمان و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای پاسخ کوبنده، قاطع و ویران کننده‌ای را به دشمنان انقلاب و نظام اسلامی خواهد داد”.

ستاد کل نیروهای مسلح هم که فرماندهی اش را حسن فیروزآبادی با عنوان “سرلشکر بسیجی” بر عهده دارد برای عقب نماندن در بیانیه ای اعلام کرد که “نیروهای مسلح در صورت بروز هرگونه تهدید عملی از سوی دشمنان، در چارچوب استراتژی تهدید علیه تهدید، متناسب با سطح و نوع اقدام‌های خصمانه، پاسخ قاطع و پیشمان‌کننده‌ای می‌دهند.”

استراتژی مورد نظر سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح پس از آن مطرح می شد که رهبرجمهوری اسلامی در نخستین روز فروردین از جدی بودن تهدید خبرداده و البته خودش هم تهدیدی کرده بود که “ممکن است آمریکا خطرهائی برای کشورهای دیگر ایجاد کند؛ ممکن است دیوانگی کنند. البته من همین جا بگویم؛ ما سلاح اتمی نداریم، سلاح اتمی هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان -ـ چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی ـ- برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد.”

ترس از حمله به مراکز نظامی جمهوری اسلامی در میان فرماندهان، آنها را به تحلیل و پیش بینی در سطح رسانه ها کشاند. محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده کل سپاه هم در راستای گفته های آیت الله خامنه ای اعلام کرد که”مقامات آمریکایی می‌دانند اگر به صورت نقطه‌ای برخی از مراکز حیاتی ما را مورد حمله قرار دهند ما از اقدام متقابل صرف نظر نخواهیم کرد که در این صورت خسارت وارده به دولت آمریکا به مراتب بیشتر از خسارتی خواهد بود که نصیب ما می‌شود.”

در این میان حسن فیروزآبادی حتی تهدید کرد که” اگر اسراییل دست از پا خطا کند ما بسیاری از نقاط مهم سرزمین‌های اشغالی را که محمل صهیونیست‌های غارتگر و جنایتکار است، شخم خواهیم زد.”

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی هم مدعی شد “کسانی که بحث سپر موشکی را مطرح می‌کنند قصد دارند بر هیمنه پوشالی نظامی خود بیافزایند؛ آنها نان بالا بردن هیبت و هیمنه پوشالی نظامی خود در جهان را می‌خورند. آمریکایی‌ها با فریب کشورهای منطقه، پول‌های نفت آنها را به جیب زده و برای آنها هزینه‌تراشی بیجا می‌کنند چرا که ایران به جز دوستی، ارمغانی برای کشورهای منطقه ندارد.”

سرلشکر عطاالله صالحی با توجه به بالا گرفتن تنش ها به ویژه بر سر جزایر سه گانه ایران و همچنین پس از گذشتن ناو هواپیمابر اینترپرایز از تنگه هرمز و استقرار در خلیج فارس مدعی شد که “وظیفه ما این است که به آنها نشان ‌دهیم که هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند و طی سه دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد جهانیان نیز شاهد این انجام وظیفه بوده‌اند.”

فروردین بوی جنگ گرفت. احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیز طی یک نشست خبری به مناسبت روز ارتش اعلام کرد: “نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله نیروی زمینی براساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا همانند «شب عملیات» خود را آماده کرده اند و هم اینک نیروی زمینی در شرایط آرمانی خود به سر می برد.”

همزمان با گسترده شدن سایه جنگ، در داخل کشور یکی از مراجع تقلید همسو با حکومت لب به انتقاد از سپاه گشود. آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیداری با فرماندهان سپاه به آنها هشدار داد که “ سپاه همان گونه که با رهبر بزرگوار انقلاب ارتباط تنگاتنگ دارد با مرجعیت هم باید ارتباط داشته باشد. گاهی دیده می‌شود در برخی مواقع ارتباط بعضی‌ها نسبت به مرجعیت تضعیف می‌شود. مبادا طوری باشد که اینها یک طرف قرار گیرند و آنها طرف دیگر.”

و البته تاکید کرد که “اگر سپاه از مرجعیت جدا شود ضرر می‌کند، چراکه تجربه نشان داده مردم مرجعیت را رها نمی‌کنند و اگر خدای نکرده در یک جا ولو نادر مقابله شد مرجعیت را ترجیج می‌دهند و برای خودشان مشکل ایجاد می‌شود.”

این هشدارها و انتقادات در اردیبهشت واکنش مقامات سپاه را برانگیخت. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه برعلیه مکارم شیرازی موضع گرفت و گفت: “ما مرجعیت را پشتوانه نظام و پایه ولایت فقیه می‌دانیم و این مسائل ناشی از اطلاعات غلطی است که «برخی عناصر مسئله‌دار با مراجع» مطرح می‌کنند و ما حتما خدمت ایشان می‌رسیم و مسایل را رفع می‌کنیم.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی هم انعکاس گسترده انتقادات مکارم شیرازی در رسانه های داخلی و خارجی را”غیرمنتظره” و “تهاجم سنگین رسانه‌ای با هدف جوسازی و تخریب چهره سپاه” در “راستای جنگ نرم” قلمداد کرد.

نگاه سرداران سپاه دوباره به شکاف های داخلی و ریزش های احتمالی معطوف شد. رییس وقت اداره سیاسی سپاه نگران بیماری های سیاسی اعضای این نهاد نظامی تحت نظارت آیت الله خامنه ای شد.

سرهنگ پاسدار علی اشرف نوری از اجرای طرح “کلینیک سیاسی” برای اعضا و فرماندهان سپاه و بسیج خبرداد و اعلام کرد که “یکی از ابزار هجوم نرم و عملیات روانی دشمن شبهه پراکنی است. به جهت اینکه پاسداران در این جنگ دچار انحراف و تردید نشوند، احساس شد یک جایی باید برای مراجعه وجود می داشت تا اگر فردی شبهه و سئوالی دارد بیاید و طرح شبهه کند و کسی که می خواهد رفع شبهه کند طبیب گونه حرف هایش را بشنود و پاسخ دهد، لذا طرح کلینیک سیاسی را ارائه دادیم که در حوزه شبهه زدایی و رفع بیماری های فکری، اندیشه ای و شبهات سیاسی راه حل مناسبی است.”

رئیس اداره سیاسی سپاه البته از مصونیت اعضای سپاه و بسیج و خانواده هایشان در صورت مراجعه به “کلینیک سیاسی” هم خبرداده و مدعی شد که”در این زمینه حفظ حرمت ها و رازداری را هم حتماً لحاظ کرده ایم که هر کسی به راحتی بتواند حرف خود را بزند.”

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه هم در همین ایام در مراسمی که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه هم حضور داشت تهدید کرد که “ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرگونه مانع در راه حرکت انقلاب اسلامی و اهدافش را از سر راه برمی‌دارد و در تحقق این اهداف تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.”

در همین روزهای دومین ماه از سال همزمان با فرود جنگنده های اف ۲۲ ارتش ایالات متحده در پایگاه مستقر در خلیج فارس شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات وعمان هم مانور نظامی آبی –ـ خاکی خود را تحت عنوان “سپر جزیره” برگزار و برای جمهوری اسلامی خط و نشان کشیدند.

در خردادماه که پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری ۸۸ یادآور خاطرات تلخ اعتراضات مردمی است برای مقامات سپاه، علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای خواستار “هوشیاری ” و “تبعیت محض” مردم و مسئولان از رهبر جمهوری اسلامی شد.

علی مطهری از اعضای اصولگرای مجلس در همین ماه از دخالت سپاه در انتخابات مجلس خبرداد و گفت:” از نقاط ضعف انتخابات مجلس نهم با همه شکوهی که داشت، دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای موردنظر خود بود.” و در واکنش سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه البته بحث دخالت سپاه در انتخابات را رد کرده و علی مطهری را به پیگرد حقوقی تهدید کرد.

 

سه ماه دوم؛ آغاز نگرانی از شورش محرومان

تابستان نظامیان با اقرار به ریزش ها در جمهوری اسلامی آغاز شد. حجت الاسلام امرالله محمدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که “در فتنه ۸۸ خیلی از نیروهای خودی نیز پایشان لرزید و «تنها گروهی» که تا آخر پشت سر رهبری ماند سپاه بود.”

هنوز بحث این موضوع در رسانه ها داغ بود که رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح بر “مراقبت و نگهداری” از اعضای سپاه پاسداران تاکید کرد و با ابراز نگرانی از مقامات این نهاد نظامی خواست تا نگذارند “در بدنه سپاه رخنه ایجاد شود”.

علی سعیدی هم طی اظهاراتی در همایش سراسری فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه در شهر مشهد با بیان اینکه “در شرایط فتنه برخی از سرداران ما بر دهانشان مهر زدند” درباره همان “تنها گروه” که ادعا شده بود پشت سرآیت الله خامنه ای مانده اند گفت: “این افراد در دوران فتنه چیزی نگفتند و کوتاه آمدند. باید ببینیم «این مشکل از کجا نشات می‌گیرد» که برخی افراد مانند «اسامه ابن زید» پس از رحلت رسول اعظم سقوط آزاد کرده اند.”

آغاز تحریم نفتی جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا و موج فزاینده گرانی در کشور به یکی دیگر از دغدغه های سرداران تبدیل شد. یدالله جوانی در ظاهر “دوست مردم” حمله ای به دولت احمدی نژاد کرد: “ در آمد مردم ثابت مانده است ولی در عین حال شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در سطح عمومی هستیم. باید دولت کنونی تمام اهتمام خود را در مقطعی که دشمنان کمر بسته اند تا به مردم فشار بیاورند بسیج کند تا «اتفاق بدی» نیافتد ولی طبیعی است که افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشکل خواهد کرد.”

مشاور نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه با اعلام اینکه “هدف از تحریم های صورت گرفته به ستوه در آوردن مردم است” مدعی شد “مستکبران می خواهند تا مردم از مورد حمایت قرار دادن نظام و اهداف انقلاب منصرف شوند که بدون تردید ناکام خواهند ماند.”

رییس وقت اداره سیاسی سپاه از شرایط دشوار اقتصادی در پیوند با انتخابات سال بعد ابراز نگرانی کرد: “دشمنان انقلاب اسلامی ایران برای ایجاد نارضایتی درجامعه و بهره برداری از آن در انتخابات ۹۲ بر روی بی ثبات سازی اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند، در نتیجه هر نوع تنش و بی ثباتی در بازار، حرکت در مسیر و بازی در پازل دشمن است.”

سرهنگ پاسدار علی اشرف نوری با این ادعا که هدف از” فشار اقتصادی از بین بردن آستانه تحمل مردم” و “وادار کردن آنها به اردوکشی خیابانی ” است ضمن ابراز نگرانی از شورش های محرومین از مردم خواست تا “ایستادگی” کنند.

نگاه نمایندگان و منصوبین آیت الله خامنه ای با گسترش مشکلات اقتصادی به این مساله معطوف شد. حجت الاسلام عبدالعلی گواهی در “گردهمایی مربیان و هادیان عقیدتی سیاسی” سپاه استان تهران گفت: “مهم‌ترین تهدید موجود، ناامید کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی است که بهترین نسخه مقابله با آن امید دادن به مردم است.”

پروژه امید دهی آغاز شد. حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم نماینده منصوب آیت الله خامنه ای در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز گفت: “رمز سربلندی ایران در برابر همه تهدیدات و توطئه های دشمنان، دوری از اختلافات و اطاعت از فرمایشان مقام معظم رهبری و تنها راه مقابله با این تحریم‌ها نیز صبر و بردباری ملت ایران است.”

طرح “اقتصاد مقاومتی” از سوی آیت الله خامنه ای مطرح و توسط فرماندهان توجیه شد. از جمله یدالله جوانی طی مقاله ای در هفته نامه صبح صادق با تاکید بر “جنگ اقتصادی” نوشت که “ همه باید دولت جمهوری اسلامی را برای شکستن تحریم ها و دور زدن آنها یاری کرده و دولت نیز باید توان مردم را دراین نبرد اقتصادی مورد توجه قرار دهد.”

او در ادامه تابستان هم تاکید کرد که “ برخی راهبرد اقتصاد مقاومتی را معادل همان طرح های ریاضت اقتصادی در حال اجرا در کشورهای اروپایی دانسته و از این منظر به تبیین آن پرداختند” و مدعی شد که “بدون تردید ریاضت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، دارای ماهیت های متفاوت هستند.”

البته از “افزایش مالیات ها” و “کاهش خدمات و دستمزدها” به عنوان دو رکن اصلی ریاضت اقتصادی یاد کرد که البته بعدها با تاییدش از سوی دولت و مجلس معلوم شد که اقتصاد مقاومتی همان ریاضت اقتصادی است.

تمام هم و غم سرداران معطوف به نگرانی آنها از شورش محرومین و گسترش نارضایتی های اقتصادی شد. اداره تحلیل و توجیه سپاه در یکی از بولتن های خود خواستار “واکسینه کردن مردم” توسط رسانه ها، به ویژه تلویزیون و سینما و تحکیم “اقتصاد مقاومتی” در میان مردم شد.

همزمان فرماندهان هم با این نگرانی ها به آماده سازی نیروهای خود برای مقابله با شورش های احتمالی و اعتراضات اقتصادی و مانور قدرت توسط گردان های نظامی امنیتی سپاه و بسیج در سطح شهرها پرداختند.

علی فضلی جانشین کنونی فرمانده کل بسیج اعلام کرد که “تا پایان سال در تمام استان‌ها رزمایش بیت‌المقدس (گردان های واکنش سریع) هفته‌ای در یک یا دو استان کشور برگزار می‌شود.”

سپاه به این منظور یک قرارگاه ویژه با نام “قرارگاه امام هادی” ایجاد و با حکمی از سوی محمدرضا نقدی، علی فضلی را به سمت فرماندهی آن منصوب کرد تا سرداران در نگرانی از برآشفتن مردم از گرانی تابستان را به پایان ببرند.

 

ادامه تهدیدات در پاییز

تابستان در حالی به پاییز متصل شد که فرماندهان نهادهای نظامی در آن سه ماه دلهره و نگرانی، از “استراتژی تهدید در برابر تهدید” عقب نشینی کردند. تنگه هرمز به صورت روزانه در گفتار فرماندهان سپاه بسته و باز شد و در حالی که تا پیش از این این تنگه یک اهرم قدرت و استراتژیک برای جمهوری اسلامی محسوب می شد، با این همه باز و بسته شدن گفتاری خاصیت اش را از دست داد.

مقامات ارشد ایالات متحده در برابر تهدیدات بصورت جدی به جمهوری اسلامی هشدار دادند که بستن تنگه هرمز و تهدید برای عبور و مرور محموله های بین المللی نفت “خط قرمز” آنها محسوب می شود و درصورت تهدید برخورد جدی خواهند کرد.

حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح هشدار را جدی گرفت و در نهایت اعلام کرد: “ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم، ولی این کار را نمی‌کنیم”.

او البته با گفتن اینکه “آنچه که همکاران من در نیروهای مسلح گاه به گاه مطرح می کنند مربوط به ماموریت هایی است که برای آمادگی نظامی به آنها داده شده است” باز و بستن کردن هرروزه تنگه هرمز در اظهارات فرماندهان نظامی را در عمل به رجز خوانی تقلیل دادو تاکید کرد که”یک عملیات از طریق سلسله مراتب بالاتر و پس از تصمیم شورای عالی امنیت ملی و تصویب رهبری و فرمان فرمانده کل قوا اجرا خواهد شد و سخنرانی ها، مصاحبه ها و هیچ کدام عامل تاثیرگذار در جریان عبور نفت از تنگه هرمز نخواهد بود.”

در آستانه خزان تهدیدات شکل جدی تری به خود گرفت. فرمانده کل سپاه طی یک کنفرانس خبری که به بهانه سالروز شروع جنگ هشت ساله ایران و عراق برگزار شد وقوع جنگ با اسراییل را قطعی دانست و اعلام کردکه تهدیدات آنها تنها ثابت می‌کند که دشمنی آنها با اسلام و انقلاب جدی است و نهایتا این دشمنی‌ها به درگیری فیزیکی ختم خواهد شد.”

محمدعلی جعفری با بیان اینکه “جنگ رخ خواهد داد اما اینکه کجا و کی باشد معلوم نیست” اظهار کرد: “این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد؛ چراکه انقلاب با این شتاب که به سمت اهدافش حرکت می‌کند، برای آنها قابل تحمل نیست و بالاخره روزی شرایط جنگی را به وجود خواهند آورد.حتی اگر عقلانیت هم به خرج داده شود اما این حادثه رخ می‌دهد.”

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز طی گفت و گویی با شبکه عرب زبان جمهوری اسلامی العالم با اشاره به جنگ احتمالی اسراییل با جمهوری اسلامی اظهار کرد: “ما آمریکا و رژیم صهیونیستی را کاملا در کنار هم می بینیم و اصلا نمی توانیم متصور شویم که رژیم صهیونیستی بدون پشتیبانی آمریکا چنین جنگی را آغاز کند به همین دلیل در صورت بروز جنگ قطعا ما با هر دو طرف وارد جنگ شده و حتما با پایگاه های آمریکا درگیر خواهیم شد.”

سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده همچنین این درگیری احتمالی را “جنگ جهانی سوم” خواند و در ادامه افزود که “در صورت بروز چنین شرایطی اتفاقاتی می‌افتد که قابل کنترل و مدیریت نیست و ممکن است این جنگ به جنگ جهانی سوم تبدیل شود، یعنی ممکن است کشورهایی به نفع ایران و یا علیه ایران وارد جنگ شوند.”

حجت الاسلام علی شیرازی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در عین تایید این موضوع این را هم گفت که “اگر جنگی هم بنا باشد اتفاق بیفتد یک جنگ طولانی نیست.”

خطر جنگ در رسانه های داخلی گسترش یافت. سایت ها و خبرگزاری های رسمی کشور برچسب و موضوع جنگ را به خبرهای روزانه خود اضافه کردند. در مجلس شورای اسلامی برخی اعضا از اظهارات فرماندهان در این باره که موجب نگرانی مردم شده بود انتقاد کردند و خواستار پاسخگویی فرماندهان در این باره شدند.

حسن فیروزآبادی در این عرصه نیز وارد شد و با رد اظهارات فرماندهان ارشد سپاه اعلام کرد که “دشمن جرات حمله ندارد.” او همچنین کنایه به فرمانده سپاه زد و اعلام کرد که “برخی افراد به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که این تصور در بین مردم ایجاد می‌شود که گویی می‌خواهد جنگ شود؛ در حالی که این نوع حرف زدن «اشتباه» است. وقتی یک فرمانده نظامی حرف می‌زند «باید بداند» که از صحبت او برداشت سیاسی و امنیتی می‌شود و در صحبت کردن خود باید اینگونه مسایل را محاسبه کند.”

مسعود جزایری معاون او هم به میان آمد و با انتقاد از اظهارات مطرح شده درباره قطعی بودن جنگ گفت:“برخی اظهار نظرها به گونه‌ایست که به شائبه بروز جنگ علیه کشورمان کمک می‌کند. بهتر است پاسخ رسانه‌‌ای یاوه‌گویی‌های اسرائیلی‌های منفور به دیگران سپرده شود.”

سرداران پس از انتقادها فتیله جنگ و تهدیدات را پایین کشیدند. گرانی و نگرانی های داخلی دوباره جایگزین شد. ارزش پول ملی دربرابر دلار به شدت کاهش یافت. محمدرضا نقدی از “فتنه گرانی دلار” پرده برداری کرد و اعتراضات در بازار تهران به عوامل پشت پرده و دشمنان نسبت داده شد.

محمد علی جعفری همزمان با اینکه برخی از فرماندهان زیر دست او دولت احمدی نژاد را به دست داشتن در “فتنه ارزی” متهم می کردند اعلام کرد که “دستهایی پشت پرده هستند که چنین اقداماتی را انجام می دهند و سپاه در صورتی که به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کند آن را در اختیار رئیس جمهور و شورای امنیت قرار می دهد.”

با وارد شدن به میانه پاییز اختلافات و کینه ها میان دولت و نظامیان عمق بیشتری گرفت. قرار گرفتن کشور در شرایط دشوار اقتصادی، سیاسی و گسترش نارضایتی های مردمی و ادامه دار شدن اختلافات محمود احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای موجب شد تا نماینده رهبر جمهوری اسلامی در گفت و گویی با روزنامه اعتماد از حمایت نظامیان از احمدی نژاد ابراز پشیمانی کند.

علی سعیدی درباره حمایت های خود و این نهاد نظامی از محمود احمدی نژاد با تاکید چندباره بر اینکه “ما که علم غیب نداشتیم” گفت: “ما تا مادامی که آقای احمدی‌نژاد در قالب استانداردها و شرایطی که مقبول نظام بود حرکت می‌کرد تاییدش می‌کردیم.”

او حتی فراتر رفته و تلویحا به قدرت رسیدن احمدی نژاد را از روی اشتباه و “فهم” مردم دانسته و مدعی شده است که “امام و رهبری خیلی روی رای مردم حساب باز می‌کردند و معتقد بودند که خود مردم باید بفهمند.”

کینه از گفتارهای نظامیان و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی در واپسین ماه پاییز در گفتار محمود احمدی نژاد آشکار شد. او که دولتش به دلیل کاهش شدید درآمد نفتی و کسری بودجه دست به دامان افزایش دریافت مالیات از مردم شد از سپاه پاسداران و ارتش خواست تا با فروش اموال و اراضی در اختیارش بخشی از بودجه خود را تامین کنند.

 

مهندسی در زمستان

نخستین روزهای سرد زمستان فرماندهان نظامی با واکنش به در خواست احمدی نژاد آغاز شد. فرماندهان اسبق سپاه در لباس نمایندگی مجلس شورای اسلامی به رییس دولت پیشنهاد کردند که برای تامین بودجه ویلاهای کنار دریای دولت را بفروشد.

کلید تغییر فضا در همین نخستین ماه زمستان زده شد. نشریات و رسانه های وابسته به سپاه محمود احمدی نژاد و نزدیکان او در دولت را متهم کردند که قصد دارد با ایجاد مشکلات اقتصادی نظام را به کوتاه آمدن در برابر غرب مجبور کند. اتهام دیگر تلاش او با همین وسیله ایجاد چالش برای جمهوری اسلامی و پیروزی کاندیدای مورد نظر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

حمید اصلانی معاون اجرایی محمدعلی جعفری نیز از برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرد و گفت: “با توجه به دشمنی‌ها علیه جمهوری اسلامی هر آن امکان بوجود آمدن تهدید وجود دارد. قطعا دشمن نمی‌خواهد ما انتخاباتی آزاد و پرشور داشته باشیم و قصد دخالت و توطئه دارد که ما برای آن روزها آماده می‌شویم.”

 سرتیپ پاسدارعلی محمدنائینی، معاون سابق فرمانده بسیج و از کارکنان اداره سیاسی سپاه که هم اکنون فرماندهی دانشکده اجتماعی دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران را برعهده دارد اعلام کرد: “در شرایط کنونی دشمنان با راهبرد تشدید فشار، تغییر توازن قدرت نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند. تهدیدات چند وجهی، پیچیده و در سطوح مختلف است، هدف دشمن با تشدید تحریم ها، بی ثبات سازی سیاسی و اقتصادی و دامن زدن به نارضایتی عمومی و اجتماعی و برانگیختن گروه هایی از مردم قبل از انتخابات است… در انتخابات ۱۳۹۲ سیاست آمریکا باز تولید جریان فتنه است.”

محمدعلی آسودی معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران در جریان دیدار با لباس شخصی های وابسته به نهادهای نظامی تحت عنوان “انصار حزب الله” تاکید کرد: “از الان مسئولیت داریم تا سران فتنه و منحرفین را کنترل کنیم؛ امسال فتنه و مشکلات ما، قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز همین انتظار را از ما دارند.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه در نماز جمعه قم خبرداد که “سئوال اساسی در حال حاضر این است که آیا فتنه جدیدی روی خواهد داد یا خیر که باید گفت احتمال آن وجود دارد و ضروری است «ملت ایران» هوشیاری خود را حفظ کنند.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران درگفت و گویی با خبرگزاری ایسنا از مهندسی انتخابات آینده توسط سپاه خبرداد و گفت:“وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.”

محمود احمدی نژاد به این اظهارات واکنش نشان داد: “انتخابات برای ملت است و ملت باید در انتخابات تصمیم بگیرد؛ تجربه هم نشان داده هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم آن را مدیریت خواهند کرد.”

او حتی در روز۲۲ بهمن ماه نیز در سخنرانی خود که آن را با شعار”زنده باد بهار” خاتمه داد درباره دخالت های سپاه پاسداران و اظهارات نماینده رهبرجمهوری اسلامی گفت: “کسی خود را جای مردم نپندارد و با کوته‌بینی تصور نکنند که می‌توانند جای مردم تصمیم بگیرند. برخی گفته‌اند که می‌خواهند انتخابات را «مدیریت و مهندسی» کنند. من با افتخار می‌گویم که ملت بزرگ ایران راه خود را به خوبی می‌شناسد و به افراد و به گروه‌های مدعی نیازی ندارد و باید اخلاق و قانون رعایت شود و هر کس برنامه‌ی خود را بیان کند.”

سپاه در مقابل این اظهارات احمدی نژاد کوتاه نیامد. علی سعیدی سه روز پس از اظهارات محمود احمدی نژاد در گفت و گویی با خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران، با گفتن اینکه “همه فعالیت‌های سیاسی برای سپاه ممنوع نیست”اظهار کرد: “یکی از موضوعاتی که «ضد انقلاب و دشمن» سعی می‌کند مردم را بر روی آن حساس بکند، بحث ورود سپاه است.علی رغم القائات آنها، سپاه باید با توجه به شرایطی، در برخی مسائل ورود پیدا کند ولی آنچه برای سپاه ممنوع است، ورود در دسته‌بندی‌ها و حزب‌بازی‌هاست.”

او در این گفته های خود موضوع “مهندسی معقول و منطقی انتخابات” را به “دخالت تکلیفی” سپاه برای پاسداری از انقلاب ارتقا داد تا اختلاف نظامیان با دولت مورد حمایت سابق افزایش پیدا کند.

در واپسین روزهای سال اما اختلاف شکل صریح تری به خود گرفت. یدالله جوانی در مقاله ای محمود احمدی نژاد را سرمنشا انحراف خواند. ارگان سپاه با انتقاد از تکرار شعار “زنده باد بهار ” احمدی نژاد را به استفاده از امکان دولت برای تبلیغ کاندیدای مورد نظرش اسفندیار رحیم مشایی متهم کرد.

و البته پاسخ احمدی نژاد در واکنش به فرماندهان نظامی در ظاهر “زنده باد بهار” بود اما معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه از تهدید پشت پرده او هم خبرداد: “فتنه ای عمیق تر وگسترده تر از فتنه ۸۸ در پیش داریم واین فتنه ها در انتخابات ۹۲ قبل از انتخابات است به شکلی که «برخی می گویند اگر اینچنین نشود، انتخابات را برگزار نمی کنند» و آن را تحریم می کنند.”

به این شکل سال ۹۱ در سایه جنگ، نگرانی از اعتراضات مردمی به وضعیت اقتصادی و البته در جدالی با نزدیکان دولت برای انتخابات سال آینده برای فرماندهان به پایان رسید.