جبهه پایداری در کنار یا مقابل دولت؟

نویسنده
حسین محمدی

» آرایش انتخاباتی اصول‌گرایان

آرایش اصول‌گرایان برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، تاکنون نشان از عدم موفقیت این جریان سیاسی برای رسیدن به توافق بر سر یک کاندیدا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری دارد. ائتلاف اصول‌گرایان، جبهه پایداری و اطرافیان محمود احمدی‌نژاد سه گروهی هستند که هم‌اکنون قصد حضور در انتخابات را دارند.

در این میان وضعیت جبهه پایداری، کمی با دیگر گروه‌ها متفاوت است. این گروه در آستانه انتخابات مجلس نهم و با حضور برخی از وزرای سابق محمود احمدی‌نژاد و با محوریت مصباح‌یزدی تشکیل شد. اصول‌گرایان از سویی این گروه را متهم می‌کنند که وابسته به “جریان انحرافی” و دولت است و از سوی حامیان احمدی‌نژاد متهم به تلاش برای کنار زدن دولت می‌شود. هر دوی این مسایل اما تاکنون با تکذیب اعای جبهه پایداری روبه‌رو شده است.

سایت شفاف‌نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی، در گزارشی با اشاره به رابطه میان جبهه پایداری و جریان انحرافی، نوشت: “تا به امروز محصولی، ‌وزیر کشور دولت نهم به عنوان نماینده جریان انحرافی در جبهه پایداری یکی از عوامل اختلاف بین این جریان است. «ریخت و پاش» ها و نیز «تامین هزینه همایش های پی در پی جبهه پایداری» از سوی صادق محصولی سبب شده بخشی از این تشکیلات به سمت او تمایل پیدا کند. این در حالی بود که پایداری یکی از شعارهای اولیه خود را «مرزبندی با جریان انحرافی» عنوان کرده بود. انحراف بخشی از بدنه پایداری از این شعار و نزدیکی به صادق محصولی سبب ایجاد اولین شکاف بین پایداری شد. در اثر این شکاف دو طیف در بدنه تشکیلات پایداری شکل گرفت؛‌ طیف «قم» و «تهران». شاگردان علامه مصباح یزدی با تبعیت از این استاد بزرگ فلسفه موضع صریح خود نسبت به جریان انحرافی را اعلام کرده و به اصطلاح حاضر نشدند زیر پرچم محصولی سینه بزنند. سوی دیگر تشکیلات پایداری، طیف «قم» هستند که رفاقت بیشتری با محصولی دارند. اعضای این طیف بیشتر از آنکه به وعده اولیه خود مبنی بر مرزبندی با جریان انحرافی پایبند باشند، ‌نیم نگاهی به سبد رای دولت داشته و معتقدند آنانکه بیشترین نقش را برای روی کار آمدن این دولت داشتند اکنون نمی توانند نسبت به این آرا بی تفاوت باشند. طیف تهران تلاش دارد نظر مثبت سایر اعضای پایداری را برای حمایت از کاندیدای دولت و ائتلاف با جریان انحرافی جلب کند. ناظران پیش بینی می کنند در نهایت طیف «تهران»  از طیف «قم» پایداری رسما جدا شده و بنای ائتلاف با دولت را می گذارند”.

انتقادهای شفاف از جبهه پایداری، در حالی صورت گرفت که پیش از این عبدالرضا داوری، مشاور وزیر کشور، پیرامون جبهه پایداری گفته بود: “زاویه جبهه پایداری با دولت در مسائل فرهنگی و اجتماعی کمتر از ۳۰ درصد است. این جبهه به لحاظ گفتمانی نزدیک ترین جریان به دولت است. جبهه پایداری گفتمان مستقلی را در سطح فضای عمومی کشور نمایندگی نمی کند و گفتمان این جبهه بخشی از گفتمان دولت است. با توجه به این موضوع جبهه پایداری نمی تواند در انتخابات آینده نقش آفرینی مستقلی داشته باشند”.

اصول‌گرایان پیش از این نیز درباره جبهه پایداری گفته بودند: “حضور برخی اعضای معزول کابینه به عنوان موسسین جبهه پایداری سبب شد برخی از همان ابتدای تاسیس این تشکیلات، ‌جدایی آن از دولت را نپذیرند. بعدها که انتقادها علیه جریان انحرافی بالا گرفت هیچ کدام از مهره های سابق دولت حاضر نشدند صراحتا نسبت به جریان انحرافی موضع گیری کنند. این عامل باعث شد هر روز که از عمر پایداری می گذشت، ‌نزدیکی بخشی از بدنه پایداری به جریان انحرافی بیشتر شد؛‌ شاخص این نزدیکی در انتخابات مجلس نهم رفت و آمد های پنهان لیدر جبهه پایداری یعنی صادق محصولی با «دولت» بود”.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که سایت رجانیوز، که پیش از این نزدیک به احمدی‌نژاد بود، اکنون به عنوان یکی از رسانه‌های اصلی این جریان عمل می‌کند. رجانیوز در ماه‌های گذشته انتقادهای تندی از جریان انحرافی به عمل آورده است.

رجانیوز با اشاره به حملات روزهای اخیر حامیان دولت به جبهه پایداری، در تحلیلی با اشاره به این‌که روزنامه ایران و سایت این روزنامه که پیش از این نیز سابقه انتشار مطالبی با رویکرد تخریبی جبهه پایداری را داشته است، این روزها به حجم حملات خود علیه این جریان گفتمانی شدت بیشتری بخشیده اند، بگونه ای که به نظر می رسد هراس از بدنه اجتماعی جبهه پایداری و در عین حال مرزبندی آن با جریان نفوذی در دولت، علت اصلی این مساله باشد”، نوشته است که “اطلاع دقیق دست اندرکاران رسانه ای جریان نفوذی در دولت از پایگاه اجتماعی جبهه پایداری که توانسته به خوبی طی یک سال و نیم اخیر، بدنه اصلی سوم تیر را هدایت و راهبری کند علت اصلی تشدید بخشیدن به هجمه های رسانه ای اخیر علیه این جریان است. اصرار تیم نفوذی در دولت به همراه جریان راست سنتی و… بر دو شقه نشان دادن جبهه پایداری از جدی بودن میزان توان بسیج اجتماعی این جریان و نگرانی جریانات سیاسی از این توان حکایت دارد، موضوعی که به نقطه مشترک رقبای این جریان تبدیل شده است. هم چنین به موازات نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، حجم تخریب ها علیه کاندیداهای احتمالی جبهه پایداری نیز به طور معناداری شدت گرفته است؛ این مساله را می توان با رصدی ساده در میان برخی افراد و رسانه های مختلف نظاره کرد”.

جبهه پایداری در آستانه انتخابات نهم مجلس و با حضور نزدیکان سابق احمدی‌نژاد تشکیل شد. این جبهه متشکل از افرادی چون غلام‌حسین الهام، کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان است.

جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم حاضر به ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان نشد و لیستی جداگانه برای انتخابات ارائه کرد. در انتخابات ریاست مجلس نیز از غلام‌علی حدادعادل در مقابل علی لاریجانی حمایت کرد و حاضر به حمایت از رییس مجلس هشتم نشد.

برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز جبهه پایداری هنوز حاضر به ائتلاف با دیگر گروه‌های اصول‌گرا نیست. در حالی که علی‌اکبر ولایتی، غلام‌علی حدادعادل و محمدباقر قالیباف اقدام به تشکیل ائتلاف ۲+۱ کرده اند و گروه پیروان خط امام و رهبری نیز از افرادی چون باهنر به عنوان کاندیدای احتمالی خود در انتخابات نام می‌برد، جبهه پایداری احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی یا محمدباقر لنکرانی را مطرح کرده.

اعضای این جبهه افرادی مانند علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف را “ساکتین فتنه” می‌نامند و معتقدند که آن‌ها واکنش مناسبی نسبت به اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری مناقشه برانگیز سال ۸۸ نداشته‌اند.