تلاش برای جذب
بدنه جنبش سبز

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خیز دولتی ها برای تصاحب کرسی ریاست حمهوری

انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، برای اصول‌گرایان یک نگرانی جدید هم دارد: “جریان انحرافی.” فعالیت نزدیکان محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات پیش‌رو، با واکنش گروه‌های مختلف اصول‌گرا روبه‌رو شده است. آن‌ها این جریان را متهم می‌کنند که با کمک محمود احمدی‌نژاد، قصد دارد کرسی ریاست‌جمهوری یازدهم را تصاحب کند.

نگرانی اصول‌گرایان از آن است که اسفندیار رحیم‌مشایی، با کمک محمود احمدی‌نژاد، وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. مساله‌ای که مورد تاکید قاسم روان‌بخش، از نزدیکان مصباح یزدی هم قرار گرفته است: “دولت قانونا حق معرفی کاندیدا ندارد ولی اگر بخواهد جریان انحرافی که در آنجا هست را با نام دیگری معرفی کند و احمدی نژاد هم بر خلاف قانون حمایت کند، به نظرم مشایی چهره ای است که از طرف شورای نگهبان تایید صلاحیت نخواهد شد به خاطر انحرافات بین و آشکاری که در افکارش وجود دارد که یکی از آنها مخالفت با اسلام است”.

روانبخش اما تاکید کرده که مشایی حتی در صورت حضور در انتخابات، قادر نیست که رای لازم را کسب کند: “مشایی در صورت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان هم توانایی کسب آرا را ندارد به عنوان مثال در انتخابات مجلس نهم هر جا که معلوم شد نامزدی گرایش به جریان انحرافی دارد مردم به او رای ندادند حتی آدم های شاخصی که فکر می کردند قطعا رای خواهد آورد صرف اتهامش کافی بود که مردم به او اقبال نداشته باشند اینطور نیست… اگر مردم در مناطقی به احمدی نژاد علاقه داشته باشند به افرادی همچون مشایی ندارند حتی اگر رییس جمهور تصریح کند که به مشایی رای بدهید مردم رای نمی دهند”.

این اما تنها مساله‌ای نیست که موجب نگرانی اصول‌گرایان شده است. محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه، نکته‌ای دیگر را هم مورد اشاره قرار داده است: “گروه انحرافی به دنبال جذب کردن افراد خوشنامی است که قابلیت فریب خوردن دارند… در انتخابات مجلس نهم آنها به نامزدهای خود قول کمکهای مالی فراوانی دادند، برای انتخابات ریاست جمهوری نیز بیکار نیستند و از راههای بسیار پیچیده تر استفاده می کنند”.

اصول‌گرایان در چند سال اخیر برخی از حامیان احمدی‌نژاد را “جریان انحرافی” می‌نامند و از رحیم‌مشایی به عنوان شخص اصلی این جریان نام می‌برند. آن‌ها این جریان را متهم کرده‌اند که در فسادهای اقتصادی نقش داشته و به دنبال حذف نقش ولی‌فقیه از جمهوری اسلامی است. زمانی برادر محمود احمدی‌نژاد ـ– که پیش از این بازرس نهاد ریاست جمهوری بود –ـ گفته بود که این جریان حتی آماده جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی هم هست.

اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته همچنین چندین بار نسبت به در پیش گرفتن مدلی هم چون پوتین – مدودوف از سوی احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند. از آن جمله محمدرضا باهنر گفته بود که احمدی‌نژاد برای بیست سال آینده ریاست‌جمهوری برنامه دارد.

اما این سخنان با تکذیب حامیان دولت مواجه شده بود. از آن جمله عبدالرضا داوری، مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، گفته بود: “مخالفان دولت همواره مشغول حاشیه سازی برای دولت هستند و حتی کسانی که در دوران مربوط به خودشان مدل پوتین-مدودف را دنبال می کردند امروز اتهاماتی به دولت می زنند تا به نوعی مطرح کنند که دولت بر روی کاندیداتوری چهره های خاص کار می کند در حالی که اینگونه نیست و همانطور که اشاره کردم مهمترین دغدغه قوه مجریه رفع مشکلات مردم است… آقای مشایی همه شرایط را برای تایید صلاحیت دارد بنابراین اگر شورای نگهبان بر اساس ضوابط قانونی عمل کند قاعدتا ایشان به لحاظ تایید صلاحیت مشکلی نخواهد داشت…. دلیلی ندارد که ایشان رد صلاحیت شود در واقع شورای نگهبان بر اساس چه دلیل و برگه ای می خواهد مشایی را رد صلاحیت کند. اگر شورای نگهبان بر اساس معیار قانونی پیش رود باید صلاحیت مشایی احراز شود”.

اصول‌گرایان اما بارها به نقل از احمد جنتی گفته‌اند که مشایی در انتخابات ردصلاحیت خواهد شد. با این وجود سایت الف – متعلق به احمد توکلی – با اشاره به نامه احمدی‌نژاد درباره انتخابات سازمان نظام پزشکی، نوشته بود که “احمدی نژاد با حرکت نمادین مربوط به انتخابات نظام پزشکی رسماً اعلام کرده است که در صورت ردصلاحیت مشائی انتخابات را برگزار نمی کند. جز این عمل کند بدون تردید صداقت امروز وی نیز زیر سوال می رود. احمدی نژاد با این نامه سرگشاده برای دفاع از کاندیداهای اصلاح طلب و جریان انحرافی، صریحاً به شورای نگهبان و دیگر نهادهای مسوول کارت زرد اخطار نشان داده است. از این رو لازم است نهادهای امنیتی و مسئولین ارشد نظام از امروز خود را برای فتنه جدید آماده کنند. شاید فتنه آینده برای گرفتن حکم حکومتی باشد”.

پیش از این جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، نیز درباره صلاحیت مشایی گفته بود: “فیلترهای قانونی جمهوری اسلامی آقای رحیم مشایی را رد صلاحیت خواهد کرد البته ممکن است ایشان پیش خدا خیلی بزرگ، آبرومند، محترم و حتی فرشته باشد اما کارهایی که در سراسر مملکت انجام شده و استاندارها و فرماندارهایی که تغییر داده است و حرفهایی که زده تا بگوید کلاسش بالاست موجب شده شخصیتش فروکش کند و شورای نگهبان وی را رد صلاحیت کند”. شجونی همچنین امکان صدور حکم حکومتی برای تایید صلاحیت مشایی هم چون مصطفی معین را رد کرده بود: “ماجرای دکتر معین با مساله مشایی تفاوت دارد بنابراین مشخص نیست این موضوع تکرار شود”.

این مساله‌ای است که اکنون مورد توجه سایت شفاف نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی، قرار گرفته است. این سایت با اشاره به درگیری‌های رخ داده میان سپاه پاسداران و محمود احمدی‌نژاد، نوشته است: “درباره سخنان رئیس جمهور راجع به نهاد انقلابی همچون سپاه سوالی که مورد توجه است این که، این اتهام زنی ها در کجا ریشه دارد؟! تحلیلگران سیاسی با توجه به رفتارهای جریان انحرافی و بحران سازی های اخیر در فضای کشور، ریشه سخنان رئیس جمهور محترم کشورمان را در این جریان می دانند. چرا که این جریان طی ماه های اخیر به شدت فعال شده و تلاش کرده با هر وسیله ای از جمله به جان هم انداختن قوای سه گانه و حتی نهادهای دیگر مانع خدمتگزاری در کشور شود. اما سوال بعدی که مطرح است این که هدف این جریان از شدت بخشیدن به فعالیت هایش چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به اهمیت مقطعی که این جنجال سازی ها در آن اتفاق می افتد، توجه داشت. جنجال سازی های سیاسی در چند ماه مانده به موعد برگزاری مهم ترین انتخابات کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تنها یک هدف دارد و آن دامن زدن به ناآرامی کشور و احیانا طراحی های ویژه برای این انتخابات است. این در حالی است که پیشتر برخی تحلیلگران سیاسی، اعتراض احمدی نژاد به رد صلاحیت های انتخابات نظام پزشکی را به عنوان کارت زرد رئیس جمهور به شورای نگهبان برای اخذ تایید صلاحیت لیدر جریان انحرافی دانسته اند. با توجه به این موضوع می توان اظهارات اخیر احمدی نژاد درباره دخالت سپاه در انتخابات نظام پزشکی را قطعه دیگر پازل نقشه جریان انحرافی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ارزیابی کرد. چرا که این جریان تلاش دارد از راه های مختلف از جمله شایعه احتمال مداخله سپاه در جریان برگزاری انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری در خرداد ۹۲، سلامت این انتخابات را زیر سوال ببرد”.

این حملات به احمدی‌نژاد و اطرافیانش اما با واکنش رسانه‌های حامی دولت مواجه شده است. شبکه ایران، وابسته به موسسه دولتی ایران، به انتقاد از تحلیل‌های اصول‌گرایان پیرامون پیوند جنبش سبز و اطتلاشرافیان احمدی‌نژاد پرداخته و نوشته است که در حال حاضر: “جریانات گوناگون اجتماعی در آخرین ماه های دولت دهم تصویری روشن از محمود احمدی نژاد در ذهن دارند. کیهان و جمعی از جوانان کیهانی یقین دارند که محمود احمدی نژاد را نمی خواهند و از سوی دیگر جوانان آزادیخواه و ایران دوست متوجه شده اند که هیچ کس به اندازه احمدی نژاد حاضر به ایستادگی پای آزادی نیست. روشن شدن چهره احمدی نژاد موجب دگرگونی در ائتلاف های اجتماعی خواهد شد. شاید دو قطبی اجتماعی «حزب الهی – غیر حزب اللهی» به میزان قابل توجهی غیر فعال شود”.