از مظلوم نمایی احمدی نژاد باید جلوگیری شود

امید معماریان
امید معماریان

» گفت و گو با سخنگوی ستاد مهدی کروبی

سعیدرضوی فقیه سخنگوی ستاد مهدی کروبی کاندیدای ریاست جمهوری در گفت وگو با روز می گوید تاکتیک احمدی نژاد این است که خود را در مقابل همه نظام بگذارد و نیز خود را به عنوان یک فرد مظلوم در مبارزه با فساد جا بزند.  وی توصیه می کند برای جلوگیری از مظلوم نمایی های احمدی نژاد، اصلاح طلبان طرح بررسی افترائات وی را پایان انتخابات مسکوت بگذارند . این گفت وگو را می خوانید.

 

 

مناظره های صورت گرفته بین کاندیداها را د ر صدا وسیما را چگونه ارزیابی می کنید؟

مناظره های تلویزیونی به عنوان یک اقدام جدید از سوی صداوسیما کار مثبتی بوده تا نامزدها بتوانند درنشست های زنده تلویزیونی با هم صحبت و برنامه های رقیب را نقد کنند.  ضعف تبلیغاتی این دوره در این است که مناظره بین نامزدها و کارشناس ها که در گذشته معمول بوده حذف شده است.  در واقع آن مناظره ها می توانست بحث های تخصصی را در برابر افکار عمومی بهتر مطرح کند تا بدین ترتیب مردم جزئیات بیشتری را از برنامه کاندیداها در حوزه های مختلف کسب کنند.  اما اتفاقی که دربعضی از مناطره ها افتاده این است که یکی از نامزدها که رییس جمهور فعلی کشورمان است، مناظره را به جایی برای افترا وتهمت وتخریب رقبا یا حامیان آنها ویا حتی افرادی که اصلا دخیل در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری نیستند تبدیل کرده.  این، فضای مناظره ها را تا حد زیادی مخدوش کرده است.

 

مناظره آقای احمدی نژاد با آقایان موسوی وکروبی وهمچنین مناظره آقای کروبی وموسوی چه تاثیری روی رای آقای احمدی نژاد دارد؟

این احتمال وجود دارد-  که براساس برآوردهایی که می شود-  آقای احمدی نژاد بتواند به عنوان کسی که خودش را قهرمان افشاکردن دزدها جا می زند و کسی که از خارج از جمهوری اسلامی دارد به جمهوری اسلامی حمله می کند و تمام تاریخ بیست وهشت سال گذشته را مورد انتقاد جدی قرار می دهد و درنهایت  به عنوان کسی که پشت پرده سیاست و اقتصاد ایران را کاملا آلوده ومافیایی معرفی می کند، بخشی از آرای خاموش را به سمت خودش بیاورد.  ولی در عین حال بعد ازمناظره آقای موسوی، آقای کروبی توانست به بخشی از اتهامات آقای احمدی نژاد پاسخ بدهد.  متاسفانه در پایان مناظره احمدی نژاد و کروبی وقت برای کاندیدای اصلاح طلب برای پاسخگویی به اتهامات شخصی وجود نداشت و احمدی نژاد هم در زمان مربوط به خود ادعاهای بی مبنایی کرد که آقای کروبی فرصت پاسخ نداشت.  آقای کروبی و موسوی در مناظره دو طرفه خودشان در یک فضای آرام وبدون هیجان و هیاهو توانستند به آن مساپل پاسخ دهند و فضای تخریبی که ایجاد شده بود را قدری روشن کنند.  مناظره این دوکاندیدا آثار آرام بخشی در اردوی دو کاندیدای اصلاح طلب داشته و بسیاری از مردم را روشن کرده است.

 

آقای احمدی نژاد گفته اند که برای ستادهای انتخاباتی خودشان  هیچ هزینه ای نمی کنند .  اما در شهرهای بزرگ وکوچک حجم تبلیغات برای ایشان بی سابقه گزارش شده است .  این تناقض ریشه در چه عواملی دارد؟

درسیاست ایران جوفروشی وگندم نمایی رواج زیادی دارد.  یعنی بسیاری از افراد هستند که خود را ساده زیست معرفی می کنند و لباس ارزان قیمت می پوشند اما در پنهان وارد معاملات کلان اقتصادی می شوند و از امکانات ویژه استفاده می کنند و بهره های کلانی از معاملات پشت پرده وپنهانی می برند.  آقای احمدی نژاد هم علیرغم تصویرساده زیستی که از خود نشان می دهد، هزینه تبلیغاتی هنگفتی دارد.  پوسترهای رنگارنگ و ستادهای متعدد مخارج زیادی دارند که باید ایشان جوابگوی آن باشند.  البته طرح ادعای مردمی بودن خیلی ساده است.  ایشان می گوید مردم به صحنه آمده اند وخودشان خرج می کنند که البته هر کدام از کاندیداها می تواند چنین ادعایی را انجام بدهد.  چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که تشکل های خلق الساعه ای که پوسترها را چاپ کرده و به تشکیل ستاد مبادرت کرده اند، هیچ کدام مجوزی ندارند و مثلا به عنوان اصناف یا سادات حامی احمدی نژادعمل می کنند!  قبل از انتخابات ما هیچ سابقه ای از این افراد نداشتیم که حالا امضای آنها را زیر پلاکارهای احمذدی نژاد می بینیم.  با این حال تبلیغات احمدی بسیار پررنگ و برق بوده است.

 

آقای احمدی نژاد به کاندیداهای دیگر وافرادی که حتی در مناظره حضور نداشتند  تهمت هایی زده است .  آیا چنین مطالبی قابل پیگیری است؟

واقعیت این است که تاکتیک آقای احمدی نژاد این بوده که خودش را یک طرف ماجرا قرار بدهد و کل سیستم را طرف دیگر.  اگر مثلا آقای هاشمی وارد قضیه می شد وسعی می کرد به اتهامات آقای احمدی نژاد پاسخ بدهد وطرح دعوی کند آن هنگام  دوستان آقای احمدی نژاد به هدف خود می رسیدند.  ما باید سعی کنیم که تاکتیک آقای احمدی نژاد خنثی شود واجازه مظلوم نمایی به وی ندهیم.  طرح دعوا در دستگاه قضایی در کوتاه مدت به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید جز اینکه احمدی نژاد خود را به عنوان یک قهرمان مبارزه با فساد جا بزند که همه و حتی دستگاه قضایی هم علیه او هستند. باید گذاشت تا بعد از برگزاری انتخابات که اگر مجالی بود به افترائات آقای احمدی نژاد پاسخ گفت واتهامات ایشان را پیگیری کرد.