انتظار این همه وقاحت را نداشتیم

نویسنده
حسین محمدی

» ابطحی در مصاحبه با روز از احمدی نژاد می گوید

با محمد علی ابطحی،مشاور محمد خاتمی که امروز در گروهبندی مهدی کروبی قرار گرفته است، در مورد انتخابات، پیش بینی ها در مورد نتایج آن و مناظره ها گفت و گو کرده ایم.آقای ابطحی ضمن اینکه بر این باورست که “احمدی نژاد برای طرح این اتهامات گارانتی هایی دارد” معتقد است “اصلاح طلبان می توانند در دور دوم انتخابات، پیروز این صحنه باشند.”

این مصاحبه را می خوانیم.

 

وضعیت انتخابات را در چند روز مانده به برگزاری آن چگونه می بینید؟

من اگر بخواهم واقع بینانه بررسی بکنم باید بگویم وضعیت اصلاح طلبان به طور نسبی خوب است؛ هر چنداگر با آقای خاتمی در انتخابات شرکت کرده بودیم، وضعیت مان بسیار عالی بود. اما به هر حال با توجه به فضای فعلی کشور، فکر می کنم ما می توانیم به دور دوم برسیم و با یکی از اصلاح طلبان در مرحله ی دوم با اقای احمدی نژاد رقابت کنیم. در مرحله ی دوم هم معتقدم اصلاح طلبان می توانند پیروز انتخابات بشوند.  به عبارت دیگربا همه ی سازماندهی های دولتی و امکانات پشت پرده ای که آقای احمدی نژاد دارد، معتقدم امکان پیروزی دور از دسترس نیست.در مرحله ی دوم به احتمال قوی می شود جدی بودن خطر را به جامعه منتقل کرد. در واقع از نکات مهمی که این امیدواری را زنده نگهداشته، دو مساله است: یکی غیر ارزشی شدن تحریم نزد کسانی است که همیشه به دنبال تحریم بودند؛ در این دوره تحریم یک اصل مقبول، حتی در بین آوانگاردهای اصلاح طلبان و روشنفکران نیست.نکته ی دوم نگرانی اجماعی از آینده ی ایران با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد است، که این نگرانی می تواند حداقل در مرحله ی دوم مردم را با یک دیدگاه واحد جمع کند.

 

با توجه به وضعیت فعلی و نظر سنجی های صورت گرفته فکر می کنید کدام یک از کاندیداهای اصلاح طلب به دور دوم راه پیدا می کند؟

من نمی توانم خیلی دقیق پیش بینی کنم که چه کسی به دور دوم راه خواهد یافت، اما در نظرسنجی های رسمی آقای موسوی شانس بیشتری برای راهیابی به دور دوم دارند. البته بر اساس اطلاعاتی که من دارم آقای کروبی آرایی دارد که در نظرسنجی ها نمی آید؛ بخصوص در جریان رادیکال تر و احیانا جریانی که تابلویی برای اعلام نظراتش ندارد یا ترجیح می دهد نظراتش را تا قبل از انتخابات در جایی اعلام نکند.

 

ارزیابی شما از برگزاری مناظره های تلویزیونی در یک هفته مانده به برگزاری انتخابات چیست؟ این مناظره ها تا چه اندازه می تواند در ایجاد موج به نفع یا ضرر آقای کروبی موثر باشد؟

مناظره ها نسبتا تعیین کننده است،اما تعیین کننده ی اصلی نیست، چرا که اکثرا تصمیم خود را برای رای دادن به یک کاندیدا گرفته اند و این مناظره ها فقط درصد کمی از آرا راجا به جا می کند. تا اینجا مناظره ی آقای موسوی و احمدی نژاد جنجالی ترین مناظره ای بوده است که در فضای سیاسی ایران اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود. در این مناظره آقای احمدی نژاد مثل همیشه چشم را بر همه چیز بست، جز بر مخاطبانی که می خواست آرایشان را برای انتخابات به دست آورد، آن هم به قیمت نادیده گرفتن نظام، رهبران آن و مسوولان کشور و حتی دستآوردهای خودش در 4 سال گذشته. اما این مناظره برای انسجام هواداران آقای احمدی نژاد بسیار مفید بود. وی که نماینده ی بخش قدرتمند حاکمیت است، از رانت تنها بودن و مظلوم بودن و همه ی نظام در مقابل او بودن کمال استفاده را برد و بنابراین این مناظره را با این نگاه و به قیمت مرگ اخلاق در مناظره انجام داد و من همان طور که گفتم در ایجاد انسجام برای هوادارانش بسیار موفق بود.

 

انتظار داشتید آقای احمدی نژاد با این ادبیات وارد مناظره شود؟

در اینکه آقای احمدی نژاد آدمی است که مبادی اخلاقی را هیچگاه رعایت نکرده و نمونه ی آن دروغ هایی بوده که مطرح و بعد از آن انکار کرده یا با آن تهمت هایی که همیشه زده، شکی نیست. ولی من فکرمی کنم هیچکس این انتظار را  نداشت که  با این حجم از وقاحت در این مناظره مواجه شود. امری که متاسفانه شکل گرفت. من فکر می کنم کسی که با این جسارت این حرف ها را می زند گارانتی هایی دارد که او را برای گفتن این تهمت ها دلگرم می کند. این گارانتی ها باعث شد تا وی این اتهام ها را حتی به فرزند رییس بازرسی نهاد دفتری وارد کند که این یک فاز جدید و استفاده ای جدید در گفته های وی بود تا بگوید که حتی دفتر رهبری هم من را حمایت نمی کند و من تنها متکی به مردم هستم. طبیعتا با این اوصاف این مناظره را با این حجم وقاحت غیرقابل پیش بینی می کرد.

 

فکر می کنید این روند از سوی آقای احمدی نژاد در مناظره های بعدی با همین شدت ادامه پیدا کند.

فکر نمی کنم، گرچه وی غیرقابل پیش بینی است.

 

چرا این طور پیش بینی می کنید؟

به این دلیل که مناظره ی بدی بود. در مراسم سالگرد مراسم ارتحال امام فضایی که وجود داشت فضای مخالفت قطعی اکثریت شرکت کنندگان در مراسم بود. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره مستقیما با آقای احمدی نژاد صحبت کردند و در آن صحبت فکر می کنم از آقای احمدی نژاد خواستند که خودشان این مشکل را حل کنند در غیراین صورت از طریق دستگاه قضایی این مساله را پیگیری خواهند کرد. گروه های دیگر نیز گفته اند که مساله را از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهند کرد. اما مشکل دیگری که این وسط وجود دارد این است که آقای احمدی نژاد این مسایل را با اهداف انتخاباتی مطرح کرده است و اینکه این افرادهمگی بخواهند این اتهامات را پیگیری قضایی کنند همان چیزی است که آقای احمدی نژاد می خواهد.