امریکا گزینه نظامی را فراموش نکرده

نویسنده

amrica_gnfn_b.jpg

به نوشته مجله نیویورکر، دیک چنی معاون رییس جمهور امریکا و دیگر “بازهای” دولت بوش هنوز گزینه نظامی علیه دولت جمهوری اسلامی را از ذهن خارج نکرده اند. این درحالی است که کاخ سفید کماکان صحت چنین اطلاعاتی را تکذیب می کند.

در دفاتر کاخ سفید هنوز نقشه های حمله به ایران به چشم می خورند. به هرحال این چیزی است که سیمور هرش، روزنامه نگار پیشرو و سرشناس امریکایی [افشاکننده فجایع زندان ابوغریب] در مجله نیویورکر چاپ دوشنبه تحت عنوان “فصل آتی” بر آن تأکید کرده است.

این روزنامه نگار می نویسد دیک چنی یک ماه قبل از انتخابات مجلس [7 نوامبر] در کنار مسؤولین امنیت ملی در جلسه ای با موضوع ایران شرکت کرده بود. دیک چنی در آن جلسه خاطرنشان کرد حتی اگر دموکرات ها در این انتخابات پیروز شوند، باز هم گزینه نظامی علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند. یکی از کارشناسان پنتاگون که نخواست نامش فاش شود به سیمور هرش اظهار داشت: “این یک حالت کلاسیک است که باید درحین شکست به سوی جلو پیش رفت. آنها فکر می کنند اگر به ایران حمله کنند، مسأله عراق فراموش خواهد شد. چنین اقدامی یا به پیروزی کامل خواهد انجامید و یا به شکست کامل.”

گزارش های محرمانه سیا

با این حال به گفته سیمور هرش، در گزارشی محرمانه از سازمان سیا آمده است که “مدرک مستدلی” مبنی بر خواست ایران برای دستیابی به سلاح های کشتارجمعی وجود ندارد. ولی طبق گفته یکی از مسؤولین عالی رتبه اطلاعاتی، کاخ سفید با نتیجه گیری های این گزارش مخالفت کرده است.

این سناریو دوران قبل از حمله به عراق را در ذهن تداعی می کند. درحقیقت، کاخ سفید در ماه مارس 2003 مخالفت خود را با تحلیلی از سازمان سیا اعلام کرده بود؛ در آن تحلیل آمده بود که اطلاعات مستدل و دقیقی درخصوص وجود سلاح های کشتارجمعی در عراق در دست نیست. از آن پس، وجود این سلاح ها هیچگاه آشکار و ثابت نشد، ولی به هرحال این مسأله در آن دوران باعث شد تا حمله امریکا به عراق صورت گیرد.

واکنش ها

کاخ سفید ادعاهای سیمور هرش را تکذیب کرده است. به علاوه، خانم دانا پرونو، یکی از سخنگویان کاخ سفید نیز مقاله او را “ملغمه ای از اشتباهات” خوانده است. به گفته او، این روزنامه نگار بار دیگر سعی کرده تا “داستانی برای ارضای عقاید تندروی خود خلق کند”.

سیمور هرش که نسبت به انکارهای واشنگتن عکس العمل نشان داده، روز یکشنبه در شبکه سی ان ان صحت این اطلاعات را تأکید نمود. وی اظهار داشت: “بازهای دولت بوش که توسط دیک چنی رهبری می شوند، درخصوص مسأله ایران بسیار قاطع و سخت گیرند.”

درحالی که برخی از کارشناسان انتصاب رابرت گیتس [یک شخصیت عمل گرا] به سمت وزیر دفاع امریکا را یک نزول قدرت می دانند، سیمور هرش عکس آن را معتقد است: “هیچ گاه نباید دیک چنی را دست کم بگیریم.”

منبع: فیگارو، 20 نوامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش